Metodologi og undersøgelsesdesign
Kursusindhold
Faget er en praktisk anlagt videreførelse af de metodologisk-
sociologiske begreber og færdigheder, som trænes på uddannelsens forudgående kurser, med fokus på at opøve færdigheder i selvstændigt at designe og gennemføre en sociologisk undersøgelse af forskningsmæssigt tilsnit.
Faget er koordineret med de studerendes BA-proces og de studerende opfordres til at benytte faget i relation hertil, således at øvelserne på faget (se nedenfor) i videst muligt omfang støtter op om BA-projektet. (Det er dog ikke et krav, at man skriver BA, jf. punkt 15).
Gennem faget opnår den studerende et praktisk omsætteligt overblik over centrale metodologiske skillelinjer og brudflader i nutidig sociologi, herunder i relation til erkendelsesteoretiske afsæt, syn på forklaringstyper og relation til moralsk-politiske værdier.
Dette sker gennem selv i praksis at lave mindre øvelser, der træner de forskellige metodologiske skridt i en sociologisk undersøgelse:
(a) tidligt design, herunder brug af eksisterende litteratur og sociologisk forestillingsevne (heuristik) i præcisering af spørgsmål;
(b) empiri- og case-selektion, herunder spørgsmål om population, udfaldsrum og variation i fænomenet;
(c) iterativ re-design gennem tidlig mini-analyse, der tillader yderligere præcisering af spørgsmål og antagelser;
(d) begrebsliggørelse, herunder forholdet mellem eksisterende teori (inkl. tema-specifik middle-range), empiri-nære kategoriseringer og egen teoretisering;
(e) generaliseringslogik, herunder spørgsmål om statistisk og fortolkningsmæssig gyldighed, kausalitet og forklaringstyper, samt analytisk induktion fra casestudier.
(f) selve skrivningen af en sociologisk tekst.
Methodology and design of inquiry
Obligatorisk kursus 6. semester BA på Sociologiuddannelsen
OBS!
Kurset er ikke åbent for hverken meritstuderende eller Exchange
studerende.
Viden
På baggrund af fagets pensum skal den studerende kunne
· forstå og have et praktisk kendskab til en række metodologiske værktøjer
· gennemtænke og designe en sociologisk undersøgelse, herunder i form af at sikre sammenhæng mellem dennes teoretiske, metodiske og empiriske elementer
· reflektere over ide-generering (heuristik), case- og empiri-selektion samt teoretisering som centrale aspekter ved designet og gennemførelsen af sociologiske undersøgelser.
Færdigheder
Gennem undervisningen gøres de studerende i stand til at kunne
· anvende metodologiske redskaber og refleksionsbegreber til selvstændigt at designe og gennemføre en sociologisk undersøgelse
· lokalisere, sammenligne, bedømme og håndtere typiske udfordringer og brugbare praktiske fremgangsmåder i design og gennemførelse af forskellige typer af sociologiske undersøgelser,
kvantitative såvel som kvalitative, og i dialog med eksisterende forskningslitteratur.
Kompetencer
Efter endt undervisning kan den studerende selvstændigt
· omsætte centrale metodologiske værktøjer til design og gennemførelse af alle aspekter af en sociologisk undersøgelse
· tilegne sig - som led i forarbejdet til egen undersøgelse - ny forskningsbaseret viden om et selvvalgt sociologisk emne, bl.a. i form af litteratursøgning, –review og –analyse.
Der benyttes kortere forelæsninger og holddiskussioner, tillige med gruppebaserede og studenterdrevne øvelser (med integreret brug af peer-feedback). Der benyttes tillige workshops undervejs i forløbet, hvor studerende præsentere og diskuteret eget arbejde.
Bøger og kompendier
Faget koordineres som nævnt i relation til de studerendes samtidige BA-proces. For studerende, som ikke er i gang med BA-projekt samtidig, eller som ikke tænker at benytte empirisk materiale i sin BA, tilrettelægges et alternativt spor, der stiller krav om mindre, selvstændig produktion af empiri.
Peer-feedback benyttes som integreret del af studenterdrevne øvelser, både i selve undervisningen og som led i forberedelsen. Der gives desuden feedback i relation til workshops.
Tilmeldingsdeadline for kurser er:
1. Juni for efterårskurser
1. december for forårskurser
Når du tilmelder dig et kursus, bliver du også automatisk tilmeldt
eksamen.
Sociologistuderende (Egne):
Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtligt forsvar, -
- Prøveformsdetaljer
- Synopsis inden for eget selvvalgte emne.
Individuel/gruppe (max 4 studerende).
Hvis synopsen udarbejdes af flere studerende, foregår den mundtlige prøve som udgangspunkt som en gruppeprøve.
Se detaljer for prøveform i studieordningen og i Den generelle eksamensvejledning på KUnet. - Krav til indstilling til eksamen
-
Du skal være tilmeldt kurset for at deltage i eksamen
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Ved mundtlige prøver med synopsis samt porteføljeopgaver med mundtlig prøve må den studerende medbringe en printet kopi af deres synopsis eller aflevering til eksamen. Under den indledende præsentation har den studerende lov til at anvende et præsentationsmanuskript eller præsentationsslides. Eksaminator kan godkende ekstra materiale.
Brug af AI
På Sociologisk Institut er det ikke tilladt at bruge generativt AI software (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og originalt indhold i skriftlige eksamener. Det er dog tilladt for studerende at anvende generativt AI software til at forbedre præsentationen af eget originalt indhold; såsom tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af statistisk programkode. Denne politik er til for at sikre, at de studerendes skriftlige eksamener afspejler deres egen viden og forståelse af materialet. Den studerende skal tilkendegive om, og hvordan, denne har anvendt generativt AI software i sin besvarelse.
Det gøres ved at inkludere en AI-erklæring. Studerende skal inkludere en AI-erklæring, uanset om de har anvendt generativt AI software eller ej. Erklæringen inkluderes i praksis som sidste side i afleveringsdokumentet. AI-erklæringen tæller ikke med i prøvens omfang. Der kan findes en skabelon for en AI-erklæring i Digital Eksamen samt på studieinformationssiderne på KUnet under fanen Skriftlig hjemmeopgave. Lever den studerendes eksamensopgave ikke op til formkravet, afvises opgaven administrativt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Find mere information på din studieinformationsside på KUnet.
- Reeksamen
-
- Hvis reeksamen tages i ordinær eksamensperiode: se ordinær eksamensform
- Hvis reeksamen tages i reeksamensperiode:
Synopsis med mundtlig forsvar (med et eller flere stillede spørgsmål) - individuel/gruppe.
Ovenstående gælder for kursustilmeldinger fra Forår 2023 og frem.
Hvis du skal til reeksamen og har været tilmeldt kurset i Forår 2022 eller tidligere, bedes du kontakte studieadministration: soc-studieadm@soc.ku.dk
OBS!
Kurset er obligatorisk og det er derfor kun muligt at gå til eksamen i foråret, da kurset ikke bliver udbudt i efteråret.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 40
- Forberedelse (anslået)
- 98
- Praktiske øvelser
- 40
- Eksamensforberedelse
- 26
- Eksamen
- 2
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- ASOB16017U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se skema.
- Kapacitet
- Vejl. 100
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Jonas Toubøl (2-6f794578746833707a336970)
Underviser
Jonas Toubøl, e-mail: jt@soc.ku.dk
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students