Sociologiske studier af Arktis: Danmarks kolonialisme og arven derefter
Kursusindhold
Dette valgfag tilbyder en sociologisk tilgang til og gennemgang af nutidens Arktis med særligt fokus på Grønland og hvilken rolle Danmark spiller og har spillet i regionen historisk.
Teoretisk
Teoretisk trækker kurset på international teori om afkolonialisering, postkolonialisme og kolonialitet. Denne teoretiske og begrebslige skelnen er en central del af kurset og den knyttes igennem hele kurset til forskellige videnssystemer og tilgange.
Tematisk
Kursets teoretiske fundament er styrende for behandlingen, af de tematikker, som kurset gennemgår, herunder: oprindelige folk, ’foreign rule’, etnonationalisme og internationale samarbejder mellem stats- og non-statsaktører. I forlængelse af disse tematikker diskuteres også: Sikkerhed, uddannelse og bæredygtighed.
Historisk
Kurset omfatter en introduktion til kolonitiden (1721-1953), amtsperioden (1953-1979) herunder G50 og G60 politikerne, og endelig perioden med hjemmestyre (1979-2009) og selvstyre (2009-).
Sociology of the Arctics: Danish colonialism and its legacies
This course is also offered to full-degree students enrolled at the Faculty of Social Science, UCPH
- Bachelor Programme in Political Science
Specialisation line/course package:
Knowledge, organisation, and policy
Open for exchange students
Ved kursets afslutning har deltagerne tilegnet sig viden (knowledge) om:
- Viden om relationen mellem Grønland og Danmark her under hvilke rolle fortiden spiller for nutidens relation
- Indsigt i internationale teorier om afkolonialisering, postkolonialisme og kolonialtet inklusiv de videnssystemer disse teorier er indlejret i.
Ved kursets afslutning har deltagerne tilegnet sig færdigheder (skills) i:
- Færdigheder i at anvende internationale teorier om afkolonialisering, postkolonialisme og kolonialitet på empiriske cases.
- Færdigheder i at arbejde analytisk med empiriske cases som har været kolonialiserede
Ved kursets afslutning har deltagerne tilegnet sig kompetencer (competencer) i:
- Kompetencer i at reflektere over forskellige teoriretninger og hvilke videnssystemer de er indlejret i.
Kompetencer i at reflektere kritisk over egen indlejring i videnssystem.
Kurset benytter sig af dialogbaseret forelæsninger, gæsteforelæsninger og enkelte ekskursioner.
Der vil blive benyttet en blanding af internationale tidsskrift artikler (sociologiske), bogkapitler (typisk specialiseret i arktis) og enkelte rapporter samt kommissionsarbejder herunder Forsoningskommissionens endelige rapport.
Kurset arbejder med peer-feedback på den måde, at deltagerne tilbydes mulighed for at præsentere forarbejder til den skriftlige opgave, som deres medstuderende har mulighed for at kommentere på. Dette set-up arrangeres og orkestreres af underviser.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Den studerende formulerer selvstændigt sit eksamensspørgsmål på
baggrund af prædefinerede eksamensretningslinjer udformet af
underviseren. Den studerende vil få eksamensretningslinjerne i
løbet af det igangværende semester. Underviseren skal give mindst
to eksempler på eksamensspørgsmål, der imødekommer
eksamensretningslinjerne.
Eksamen kan laves individuelt eller i grupper af max. 4 studerende.
Længden på ekamen er 10 sider + 5 sider pr. ekstra gruppemedlem. - Krav til indstilling til eksamen
-
- Hjælpemidler
-
Brug af AI
På Sociologisk Institut er det ikke tilladt at bruge generativt AI software (AI/LLMs), såsom ChatGPT, til at generere nyt og originalt indhold i skriftlige eksamener. Det er dog tilladt for studerende at anvende generativt AI software til at forbedre præsentationen af eget originalt indhold; såsom tekstredigering, argumentvalidering eller forbedring af statistisk programkode. Denne politik er til for at sikre, at de studerendes skriftlige eksamener afspejler deres egen viden og forståelse af materialet. Den studerende skal tilkendegive om, og hvordan, denne har anvendt generativt AI software i sin besvarelse.
Det gøres ved at inkludere en AI-erklæring. Studerende skal inkludere en AI-erklæring, uanset om de har anvendt generativt AI software eller ej. Erklæringen inkluderes i praksis som sidste side i afleveringsdokumentet. AI-erklæringen tæller ikke med i prøvens omfang. Der kan findes en skabelon for en AI-erklæring i Digital Eksamen samt på studieinformationssiderne på KUnet under fanen Skriftlig hjemmeopgave. Lever den studerendes eksamensopgave ikke op til formkravet, afvises opgaven administrativt.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
-
Studerende skal skrive en ny skriftlig opgave ud fra retningslinjerne udformet af underviser.
OBS!
Dette er et valgfag. Vi kan kun garantere at eksamen udbydes i det 3 direkte efterfølgende eksamensterminer efter endt undervisning.
Kriterier for bedømmelse
See learning outcome
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Total
- 42
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- ASOA22001U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
.
- Studienævn
- Sociologisk studienævn
Udbydende institut
- Sociologisk Institut
- Institut for Statskundskab
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Benedikte Brincker (4-6467647442757165306d7730666d)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students