Projektorienteret forløb i psykiatrien, Klinisk Modul 1
Kursusindhold
Dette første modul af projektorienteret forløb henvender sig til studerende på 2. semester af kandidatsporet i klinisk psykologi i Psykiatrien Region Sjælland - og indbefatter undervisning i Lovgivning og Etik.
Indholdet bygger direkte oven på 1. semester og forudsætter at man har bestået det tilknyttede seminar- og praksishold for det professionsrettede spor i klinisk psykologi i psykiatrien samt Psykologisk testning. Således samtænkes og koordineres indholdet med de forudgående seminar- og praksishold i henhold til fokusområder ved de enkelte kliniske stamafsnit (se herunder.
Den studerende vil allerede i løbet af 1. semester tilknyttes
det stamafsnit, hvor det projektorienterede forløb finder sted.
Seminar- og praksishold på 1. semester vil således forberede den
studerende til konkrete kliniske opgaver under det
projektorienterede forløb, der begynder fra 2. semester.
Forløbet foregår så vidt muligt i makkerpar af 2 studerende pr. stamafsnit. De studerende kan i stigende grad få afgrænsede, selvstændige opgaver under vejledning, hvilket på dette første modul foregår på et introducerende niveau. For hvert makkerpar af studerende vil der være tilknyttet en klinisk vejleder, som udpeges af den respektive afsnitsledelse.
Under dette Modul 1 forløb vil der være indlagt et kortere besøg på et andet klinisk afsnit af 1-2 dages varighed. Er man som udgangspunkt tilknyttet voksenpsykiatrien er det obligatorisk, at besøget foregår i Børne- og Ungdomspsykiatrien og omvendt. Denne form skal sikre både en stærk tilknytning og et specialiseret kendskab til det kliniske stamafsnit samt et bredt kendskab til det klinisk psykologiske arbejde på tværs af regionen og målgrupper.
Academic clinical internship – clinical psychology in psychiatry
Formålet med dette første modul af det projektorienterede forløb er at give de studerende basale klinisk-psykologiske praksiserfaringer og færdigheder i psykiatrien, på et introducerende niveau, og at disse kan overvejes jf. etiske og lovgivningsmæssige aspekter af det psykologfaglige virke.
Fokus er således på basale kernekompetencer, der er centrale for en klinisk psykolog, der arbejder i psykiatrien.
De studerende tilbydes basal erfaring med emner inden for udredning og intervention på individ‐ og gruppeniveau samt basal erfaring med skriftlig og mundtlig kommunikation og formidling i forhold til klinisk psykologfaglige spørgsmål.
På baggrund af forelæsninger i Lovgivning og Etik, arbejdes der med etiske og juridiske spørgsmål og problemstillinger forbundet med de problemstillinger den studerende møder på det projektorienteret forløb.
Målbeskrivelse
Efter endt projektorienteret forløb i psykiatrien, Modul 1,
forventes den studerende at have opfyldt følgende mål (se delmål I
og II):
Delmål I: Projektorienteret forløb på klinisk stamafsnit, Modul 1
I det projektorienterede forløb, Modul 1, deltager den studerende på et introducerende og basalt niveau i kliniske psykologfaglige opgaver i psykiatrien under relevant vejledning.
- På dette første modul af det projektorienterede forløb i klinisk praksis varetager den studerende - på et introducerende og basalt niveau - opgaver vedrørende etablering af kontakt og kontrakt, udredning, handleplaner, intervention, evaluering og formidling.
Efter endt projektorienteret forløb forventes det, at den studerende på et introducerende og basalt niveau kan:
Viden
- Identificere etiske udfordringer og dilemmaer relateret til den daglige praksis og psykologprofessionen samt om nødvendigt at justere egen indsats i forhold til de etiske udfordringer.
- Identificere og beskrive aktuelle temaer og udviklingsbehov, der kan opstå i den kliniske vejledning.
Færdigheder
- Indsamle relevant viden gennem eksisterende informationer og beskrivelser (f.eks. journaloplysninger) samt indsamle ny viden gennem samtale, interview eller formel undersøgelse.
- På et basalt niveau formulere og formidle psykologfaglige problemstillinger i forbindelse med journalføring og til ved behandlings- og kliniske konferencer, i undervisningssituationer eller tilsvarende.
Kompetencer
- Forestå en basal psykologfaglig vurdering eller indsats eller dele af denne, dvs. varetage definerede dele af en opgave under klinisk vejledning på stamafsnit.
- Reflektere over at samarbejde sagligt, ansvarligt og etisk forsvarligt med relevante parter knyttet til stamafsnittet, herunder tværfagligt psykiatrisk behandlingspersonale og brugere.
- Selvstændigt at afdække eventuelle udfordringer i samarbejdet og søge at korrigere egen rolle i forhold til dette.
- Afklare og afstemme rolleforventninger, fra starten af forløbet såvel som løbende, dvs. forhandling og genforhandling af den psykologiske kontrakt.
Reflektere over indsigter i egen formåen, kompetencer og begrænsninger.
Delmål II: Lovgivning og etik
- De studerende følger forelæsninger i Lovgivning og Etik ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet. Indholdet er relevant for projektorienterede forløb ved både kliniske afsnit og forskningsenheden.
- Lokalt i Region Sjælland suppleres med en lektion i Lovgivning og Etik med særlig fokus på psykologers virke i psykiatrien, inklusiv etiske dilemmaer, tvang og klagesager.
Efter endt undervisning om Lovgivning og Etik forventes det, at den studerende kan:
Viden
- Redegøre for forvaltningsforhold, juridiske samt etiske forhold af betydning for det psykologiske arbejdsfelt, herunder også relevante aspekter af psykiatriloven samt specifikke etiske problemstillinger i en psykiatrisk kontekst.
- Identificere og redegøre for arbejdsrelationer med samarbejdspartnere på tværs af den offentlige og private sektor, hvortil der er knyttet juridisk praksis og/eller etiske problemstillinger (f.eks. på tværs af psykiatrien og kommunale sagsbehandlere).
Færdigheder
- Vurdere relevante etiske og juridiske problemstillinger, der er forbundet med det psykologisk professionelle virke og forklare etiske principper ud fra case-baseret materiale.
Kompetencer
Formå at agere etisk forsvarligt i psykologfaglig kontekst i henhold til gældende lovgivning og etik.
Dette fagelement indbefatter to elementer:
• Projektorienteret forløb på et klinisk stamafsnit, som strækker
sig over 14 uger á 15 timer ugentligt fordelt på 2 arbejdsdage ‐
mandag til torsdag (typisk tirsdag og torsdag).
• Forelæsninger i Lovgivning og Etik, som foregår fredage i
København, bestående af 28 timer.
Det er formålet, at disse to elementer gensidigt skal virke ind på
hinanden og skabe rammerne for et etisk forsvarligt forløb.
De 2 elementer af det projektorienterede forløb skal aflægges inden
for samme semester.
Vejlederfunktion:
• For hvert stamafsnit er der så vidt muligt udpeget en klinisk
vejleder, der introducerer den studerende til afdelingen og er
forbindelsesled til ledelsen. Se funktionsbeskrivelse i separat
dokument.
• På et introducerede niveau faciliterer den kliniske vejleder, at
den studerende får relevante og passende kliniske opgaver, som den
studerende kan beherske under vejledning.
• Aspekter af Lovgivning og Etik vil indgå i vejledningen på dette
modul.
• Det er den kliniske vejleder der attesterer den studerendes
obligatoriske fremmøde og engagement.
• Klinisk vejledning kan foregå enten individuelt eller i gruppe.
Fagelementet udgør en helhed, og den viden og de kompetencer, der
opnås i én del, skal bringes i anvendelse i den anden del: Fx ved
at viden om lovgivning og etik bringes i anvendelse i forløbet på
stamafsnit og kan reflekteres ved eksamen. Men fx også ved at
problemstillinger vedrørende det forløbet på stamafsnit, herunder
udfordringer og erfaringer, tænkes ind i undervisning om Lovgivning
og Etik. Eksamen tager udgangspunkt i det samlede fagelement,
hvilket vil sige både forløbet ved stamafsnit samt undervisningen i
lovgivning og etik. Således lægges der her på Modul 1 vægt på
etiske og logningsmæssige overvejelser i forhold til
praksis.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Hjemmeopgave
- Prøveformsdetaljer
- Med afsæt i logbogen eksamineres den studerende ud fra følgende
to dele af en skriftlig besvarelse på max 5 normalsider i alt:
1) Redegørelse for og diskussion af forskningsetik og lovgivningsmæssige problemstillinger i psykologisk forskningspraksis i psykiatrien med inddragelse af relevant litteratur (cirka 2-3 sider)
2) Fremstilling af udvalgt forskningsmetode som den studerende har anvendt under sit forløb på introducerende niveau. Der foretages en kritisk diskussion og perspektivering ift. relevant litteratur (cirka 2-3 sider)
Der gives én samlet karakter, men hver del vægter 50 % af karakteren. I bedømmelsen er det afgørende, at hver del bestås hver for sig for at den studerende samlet set kan bestå fagelementet.
Bemærk at man skal have bestået det tilknyttede seminar- og praksishold for det professionsrettede spor i klinisk psykologi i psykiatrien samt Psykologisk testning, førend man kan tilmeldes POF Modul 1. - Krav til indstilling til eksamen
-
- Mindst 85 % fremmøde i projektforløbet og tilfredsstillende deltagelse vurderet af klinisk vejleder på stamafsnit.
- Obligatoriske forskningsopgaver på stamafsnit/forskningsenhed – på basalt niveau: Dokumenteret anvendelse af mindst 2 metoder (f.eks. systematisk review, basal kvantitativ/statistisk analyse, kvalitativ analyse) på introducerende niveau.
- Opfyldelse af logbogsformål
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Se eksamensplan.
- Reeksamen
-
Samme som ordinær.
Kriterier for bedømmelse
Se "Målbeskrivelser".
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 100
- Praktik
- 210
- Vejledning
- 28
- Eksamensforberedelse
- 21
- Eksamen
- 25
- Total
- 412
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSK15810U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Projektorienteret forløb
- Kapacitet
- 20-25 studerende
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Bo Bach (4-666674724474777d326f7932686f)
Underviser
Bo Bach og Martin Vestergaard Gøtzsche (faglige tovholdere)
Nanna Engberg Kristensen (uddannelseskonsulent)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students