Social udviklings- og integrationspsykologi - Videregående anvendt teori og metode
Kursusindhold
Social udviklings- og integrationspsykologi (SUI) beskæftiger sig med forholdet mellem individers udvikling og deres sociale og kulturelle betingelser samt med udredning, intervention og evaluering i forhold til problemer for og/eller med individer og grupper i denne sammenhæng.
Formålet med undervisningen i Social udviklings- og integrationspsykologi er hos den studerende at fremme en videregående viden om, kritisk forståelse af samt evne til at anvende teorier, empiri, metoder og praksisformer fra det SUI-psykologiske fagområde, der muliggør den studerendes efterfølgende bidrag til befordring af individers og gruppers udvikling og integration samt formuleringen, løsningen og forebyggelse af problemer.
I modulet arbejdes med temaer som:
- Betydningen af kulturelle forskelle for social integration og psykologisk og social udvikling.
- Socialiserings- og uddannelsesforhold og disses betydning for børn og unges udvikling.
- Voksnes og ældre menneskers livsforhold og –forløb; kriser, overgange og udviklingsmuligheder.
- Institutionelle forhold som familie, dag- og døgninstitutioner samt uddannelse og deres betydning for inklusions- og eksklusionsprocesser.
- Psykologiske, pædagogiske og sociale interventionsperspektiver i forbindelse med socialt integrative udfordringer og integrationsprocesser.
- Faglige og professionelle analyse-, klassifikations- og dokumentationssystemer, deres fremstilling, håndtering og betydning for udredning og intervention.
- Evalueringsstrategier og -principper for kvalitetsudvikling af sociale, kulturelle og personlige processer, metoder og procedurer.
-
Psykologens funktion i institutionelle, sociale og kulturelle processer herunder etiske forholdemåder, som forskellige forståelses- og interventionsformer fordrer i den konkrete praksis.
Modulet vil præsentere videregående teori, begreber, metoder og empirisk forskning, herunder lægge central vægt på videnskabeligt funderet og praksisrettet analyse af problemstillinger illustreret ved casemateriale, således at praksis analyseres i et teoretisk perspektiv.
Community Psychology - Advanced applied theory and method
Overordnet mål for læringsudbytte
Ved afslutning af undervisningsmodulet skal den studerende kunne redegøre for, reflektere kritisk over, diskutere og anvende centrale SUI-psykologiske begreber og metoder analytisk med henblik pa at forstå og (re)formulere relevante problemstillinger, gerne i forbindelse med en konkret case, samt beslutte, vurdere og evaluere psykologisk intervention i sociale og kulturelle relationer.
Mål for læringsudbytte ved Videregående anvendt teori og metode
Efter endt undervisningsforløb forventes den studerende at
kunne:
Viden
- Udvælge og redegøre for centrale SUI-psykologiske teorier, begreber, empiri og interventions- og evalueringsformer.
- Udvælge og redegøre for de centrale perspektiver i en given problemstilling, f.eks. en case-beskrivelse.
Færdigheder
- Afgrænse og formulere problemstillingens centrale bestanddele
- Selvstændigt søge og udvælge relevant forskningslitteratur, der bidrager til yderligere, forskningsbaseret belysning af problemstillingen.
- Med udgangspunkt i en formuleret problemstilling samt relevant
litteratur, analysere en konkret case ved inddragelse
SUI-psykologiske teorier, begreber og empiri.
Kompetencer
- Reflektere kritisk over den inddragne viden samt begrunde og diskutere, hvilke SUI-psykologiske udredningsmetoder og interventioner, der kan anvendes i relation til problemstillingen.
- Reflektere kritisk over de mulige resultater af interventionen, herunder evalueringen og dokumentationen af disse.
- Kritisk diskutere rækkevidde og begrænsninger ved SUI-psykologisk teori og empiri i relation til forståelsen af den formulerede problemstilling og case.
Forelæsninger, der sikrer en videregående indføring i et udsnit af feltets centrale teorier, metoder og interventionsperspektiver. Det forventes af de studerende, at de forbereder sig gennem litteraturstudier og aktiv deltagelse i undervisningen. Anbefalinger gives i semesterets læseplan.
Pensum jf. studieordning: 800 normalsiders obligatorisk litteratur samt 60 normalsiders selvvalgt litteratur.
En aktuel pensumliste og forelæsningsplan, vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.
Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon
Tilmeldingsperiode:
15. maj - 1. juni for efterårssemestret
15. november - 1. december for
forårssemestret.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, en uge
- Prøveformsdetaljer
- PRØVEFORM: Bunden skriftlig ugeopgave
GRUPPEPRØVEBESTEMMENLSE: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Max 12 sider - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
januar/juni
se eksamensplan.
- Reeksamen
-
februar/august
se eksamensplan.
Kriterier for bedømmelse
Se "Målbeskrivelser"
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Total
- 28
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSK15400U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
14 uger med start uge 36 eller 6 - Placering
- Efterår og Forår
- Pris
-
800 kr. per ECTS
- Skemagruppe
-
B
- Kapacitet
- Forelæsning 80-100 studerende
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Torben Bechmann Jensen (15-777275656871316568666b706471714373767c316e7831676e)
Timetable
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students