Valgfag - Psykologen som konsulent

Kursusindhold

Psykologen som konsulent

Vi er alle mennesker, der bruger mange af vores vågne timer på at arbejde. Samtidigt ser vi fra politisk hold, at vi i fremtiden skal arbejde mere og længere samtidigt med at arbejdsmarkedet kalder på mere arbejdskraft.

 

Dette stiller krav og nye udfordringer til, hvordan det arbejdende menneske kan interagere med arbejdspladsen, således at arbejdet bliver en meningsfuld komponent i livet. Arbejdspladsen og individerne skal således interagere på måder, der er meningsfulde, sunde, motiverende og bæredygtige.

 

Her kan vi som psykologer i konsulentrollen spille en vigtig rolle, hvor vi overvejende retter blikket mod at arbejde præventivt og med det raske menneske, sunde arbejdsfællesskaber og kulturer, således at vi indirekte undgår afledte effekter, såsom at medarbejdere, ledelser og organisationer oplever udfordringer med stress, udbrændthed, meningstomhed m.fl..

 

Psykologen som konsulent inddrages og inviteres ofte ind i organisationer, hvor man ønsker at arbejde med menneskerne, der udgør organisationen og løfter dets kerneopgave. Dette lige fra velfærdsorganisationer, der skal arbejde med sine patienter og borgere på nye måder, til private organisationer, der konstant må forholde sig til en omskiftelig verden.

 

Og ofte må psykologen som konsulent navigere i et komplekst felt, der kan være præget af mange interessenter, forskellige hensyn, arbejdsgange og procedurer, der alt sammen øger kompleksiteten og indikerer konsulentens handlerum. Her bliver psykologens rolle blandt andet at identificere, hvilke at disse aspekter, der med fordel kan styrkes, nytænkes eller aflæres, således at organisationen hele tiden understøtter en meningsfuld opgaveløsning i et meningsfuldt arbejdsfællesskab.

 

Med andre ord må vi som psykologer kunne indtage og evne rollen som en konsulent, der tør at udfordre og rådgive arbejdspladser til at arbejde med meningsskabelsesprocesser, der gavner både individet og organisationen.

 

Indhold

Nøgleordene på dette kursus er: Teori, metode og praksis. Kurset tager dig på den ene side gennem, hvordan psykologens teoretiske- og metodiske viden kan bruges i praksis. Her tages der udgangspunkt i meningsskabelsesbegrebet (jf. Karl Weick) og forskningen omkring.

Tillige kommer vi til at fokusere på det intra- og interpersonelle arbejde for at skabe en forståelse for og indsigt i, hvordan psykologen som konsulent i praksis kan arbejder med disse aspekter, hvis man ønsker at opbygge evne i selve organisationen til, at de fremadrettet selv kan løse deres udfordringer. For én af de vigtigste opgaver for konsulenten er, at konsulenten ikke bliver en krykke i organisationen, hvor effekten af konsulenten forsvinder, lige så snart konsulenten er ude af døren igen.

Engelsk titel

Elective Course - The psychologist as a consultant

Målbeskrivelse

Viden

 

  • Beskrive de væsentligste komponenter i sensemaking-teorien
  • Redegøre for hvordan man kan arbejde med meningsskabelse både intra- og interpersonelt.
  • Definere karakteristika ved meningsskabelsesprocessen

 

Færdigheder:

 

  • Anvende viden om meningsskabelse til organisatorisk kontekst
  • Oversætte viden om meningsskabelse til konkrete processer, der kan udfolde sig i arbejdsfællesskaber
  • Anvende og praktisere værktøjer fra kurset således at de understøtter det meningsfulde arbejdsliv.

 

Kompetencer:

  • Beskrive og redegør for relevante begreber og tematikker inden for valgfaget
  • Beskrive og redegøre for relevante metodiske tilgange i forhold til valgfagets emne
  • Forklare sammenhænge, analysere og eventuelt udføre valgfagsrelevante procedurer under vejledning
  • Diskutere valgfagsrelevante tematikker / problemstillinger eller fortolke valgsfagsrelevante cases/data

 

 

Særskilt for KA-studerende: Udvælg relevant og tidssvarende teori, metode og/eller procedurer til at belyse, oversætte, diskutere og/eller designe interventionen og procesforslag

På kurset går vi teoretisk, metodisk og praksisnært til, hvordan psykologens konsultative arbejde kan se ud. Vi skaber en sandkasse, hvor vi kan lege med, hvad der virker, hvordan det virker og hvorfor. Dette gør vi gennem et praksisrettet fokus, hvor vi veksler mellem oplæg, øvelser, cases fra organisationer, fælles refleksion.

Centralt for undervisningsformen er det, at vi kobler teori, metode og praksis. Undervisningsformen bliver således inddragende og dialogbaseret med indspark fra virkelighedsnære problemstillinger og hvordan de metodisk kan gribes an.

Ikke relevant
ECTS
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Skriftlig aflevering, bunden opgave, stilles fra kursets afslutning.

OMFANG:
BA-studerende skrivermax 8 sider ved 1 studerende, 12 sider ved 2 studerende og 14 sider ved 3 studerende.

KA-studerende skriver max 12 sider ved 1 studerende, 15 sider ved 2 studerende og 18 sider ved 3 studerende.

Skriver studerende sammen påtværs af BA- og KA-niveau, følger gruppen omfang og pensummængde for KA-niveauet.


GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE:
Opgaven kan skrives i grupper med maksimalt 3 studerende. Ved gruppeopgave skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningens pkt. 4.6
Krav til indstilling til eksamen

Mødepligt til 75% af undervisningsgangene, men kurset er baseret på fuld deltagelse i øvelser og træning, diskussion og refleksion på holdet.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Se eksamensplan:  Eksamensplaner – Københavns Universitet

Reeksamen

Samme som ordinær

Kriterier for bedømmelse

Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/​eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 28
  • Total
  • 28

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
APSB21768U
ECTS
7,5 ECTS
Niveau
Bachelor
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Studienævn
Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
  • Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
  • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
  • Signe Allerup Vangkilde   (15-796f6d746b347c67746d716f726a6b4676797f34717b346a71)
Underviser

Jannik Hjortdal og Holger Frydkjær

Gemt den 06-11-2024

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students