Valgfag - Psykologen som konsulent
Kursusindhold
Psykologen som konsulent
Vi er alle mennesker, der bruger mange af vores vågne timer på at arbejde. Samtidigt ser vi fra politisk hold, at vi i fremtiden skal arbejde mere og længere samtidigt med at arbejdsmarkedet kalder på mere arbejdskraft.
Dette stiller krav og nye udfordringer til, hvordan det arbejdende menneske kan interagere med arbejdspladsen, således at arbejdet bliver en meningsfuld komponent i livet. Arbejdspladsen og individerne skal således interagere på måder, der er meningsfulde, sunde, motiverende og bæredygtige.
Her kan vi som psykologer i konsulentrollen spille en vigtig rolle, hvor vi overvejende retter blikket mod at arbejde præventivt og med det raske menneske, sunde arbejdsfællesskaber og kulturer, således at vi indirekte undgår afledte effekter, såsom at medarbejdere, ledelser og organisationer oplever udfordringer med stress, udbrændthed, meningstomhed m.fl..
Psykologen som konsulent inddrages og inviteres ofte ind i organisationer, hvor man ønsker at arbejde med menneskerne, der udgør organisationen og løfter dets kerneopgave. Dette lige fra velfærdsorganisationer, der skal arbejde med sine patienter og borgere på nye måder, til private organisationer, der konstant må forholde sig til en omskiftelig verden.
Og ofte må psykologen som konsulent navigere i et komplekst felt, der kan være præget af mange interessenter, forskellige hensyn, arbejdsgange og procedurer, der alt sammen øger kompleksiteten og indikerer konsulentens handlerum. Her bliver psykologens rolle blandt andet at identificere, hvilke at disse aspekter, der med fordel kan styrkes, nytænkes eller aflæres, således at organisationen hele tiden understøtter en meningsfuld opgaveløsning i et meningsfuldt arbejdsfællesskab.
Med andre ord må vi som psykologer kunne indtage og evne rollen som en konsulent, der tør at udfordre og rådgive ,samt at have et stærkt etisk og moralsk kompas.
Indhold
Nøgleordene på dette kursus er: Teori, metode og praksis. Ud fra TIOPS Scienctist-practicioner-model arbejder vi på dette kursus med begge sider af mønten: 1) Psykologen som en fagperson (scientist) – både teoretisk og metodisk - og 2) hvordan det kan oversættes til praksis i konsulentrollen (practicioner).
For én af de vigtigste opgaver for konsulenten er, at konsulenten ikke bliver en krykke i organisationen, hvor effekten af konsulenten forsvinder, lige så snart konsulenten er ude af døren igen. Dette kalder dels på, at man som psykolog i konsulentrollen skal være bevidst om den rolle, man som konsulent træder ind i. Og dels kalder det på, at man som fagperson kan trække på forskellige psykologiske perspektiver såsom socialkonstruktivismen, fænomenologien, pragmatismen og positivismen.
På dette valgfag kommer vi derfor til at arbejde med, hvordan man som psykolog i konsulentrollen forvalter både sit ansvar og sin viden. Ved at inddrage virkelighedsnærer eksempler og cases fra vores hverdag, belyser og reflekterer vi sammen over, hvilke etiske overvejelser, der kan være forbundet med at skulle arbejde som konsulent og psykolog på samme tid.
Elective Course - The psychologist as a consultant
Viden
- Beskrive de væsentligste opmærksomheder, man kan møde i rollen som psykologisk konsulent
- Redegøre for hvordan man kan arbejde med centrale tematikker både intra- og interpersonelt.
- Definere karakteristika ved meningsskabelsesprocessen
Færdigheder:
- Anvende viden om forskellige psykologiske perspektiver til organisatorisk kontekst
- Oversætte de psykologiske perspektiver til konkrete processer, der kan udfolde sig i arbejdsfællesskaber
- Anvende og praktisere værktøjer fra kurset, således at de understøtter arbejdet med menneskerne, der udgør organisationen, og som løfter dets kerneopgave.
Kompetencer:
- Bedømme og udvælge hvilke af de valgfagsrelaterede tematikker, der bør fokuseres på
- Oversætte og analysere sammenhænge mellem den præsenterede problemstilling og mulig værdiskabelse.
- Diskutere valgfagsrelevante tematikker / problemstillinger eller fortolke valgsfagsrelevante cases/data
- Designe og opstille et teoretisk funderet interventions- og procesforslag for en eller flere af de valgsfagsspecifikke tematikker
- Udføre og afprøve valgfagsrelevante procedurer under vejledning
På kurset går vi teoretisk, metodisk og praksisnært til, hvordan
psykologens konsultative arbejde kan se ud. Vi skaber en sandkasse,
hvor vi kan lege med, hvad der virker, hvordan det virker og
hvorfor. Dette gør vi gennem et praksisrettet fokus, hvor vi
veksler mellem oplæg, øvelser, cases fra organisationer og fælles
refleksion.
Central for undervisningsformen er det, at vi kobler teori, metode
og praksis. Undervisningsformen bliver således inddragende og
dialogbaseret med indspark fra virkelighedsnære problemstillinger
og hvordan de metodisk kan gribes an.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Skriftlig aflevering, bunden opgave, stilles fra kursets
afslutning.
OMFANG:
BA-studerende skrivermax 8 sider ved 1 studerende, 12 sider ved 2 studerende og 14 sider ved 3 studerende.
KA-studerende skriver max 12 sider ved 1 studerende, 15 sider ved 2 studerende og 18 sider ved 3 studerende.
Skriver studerende sammen påtværs af BA- og KA-niveau, følger gruppen omfang og pensummængde for KA-niveauet.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE:
Opgaven kan skrives i grupper med maksimalt 3 studerende. Ved gruppeopgave skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningens pkt. 4.6 - Krav til indstilling til eksamen
-
Mødepligt til 75% af undervisningsgangene, men kurset er baseret på fuld deltagelse i øvelser og træning, diskussion og refleksion på holdet.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Se eksamensplan: Eksamensplaner – Københavns Universitet
- Reeksamen
-
Samme som ordinær
Kriterier for bedømmelse
Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 28
- Total
- 28
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSB21768U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Signe Allerup Vangkilde (15-766c6a7168317964716a6e6c6f67684373767c316e7831676e)
Underviser
Jannik Hjortdal og Holger Frydkjær
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende