Bachelorprojektet
Kursusindhold
Formålet med bachelorprojektet er, at den studerende selvstændigt kan anvende metoder, teori og empiri fra de øvrige fag på bacheloruddannelsen til en systematisk behandling af et selvvalgt emne. Bachelorprojektet fungerer dels som en integrerende afslutning på bacheloruddannelsen, dels som en introduktion til de akademiske krav på kandidatuddannelsen, især specialet. Faget Avanceret forskningsdesign og videnskabsteori kan ses som direkte forberedende til bachelorprojektet. Indholdsmæssigt er bachelorprojektet en større selvstændig opgave, der behandler et psykologisk fænomen fra et eller (tværgående) flere af områderne personlighedspsykologi, socialpsykologi, udviklingspsykologi og kognitionspsykologi, og/eller en problemstilling fra den anvendte psykologi (f.eks. arbejds- og organisationspsykologi, pædagogisk psykologi, klinisk psykologi, eller neuropsykologi) med udgangspunkt i metoder og teorier fra et eller flere af de nævnte grundfag. Bachelorprojektet kan også tage form af en almenpsykologisk opgave, der behandler grundlæggende problemstillinger i psykologien. Skriver man en almenpsykologisk opgave er den studerende fritaget fra det generelle krav om at inddrage empiri.
Bachelorprojekt - opsamlingshold efterår 2024 v/Jon Lansner
Studerende der skal aflevere bachelorprojekt vinter 2024/25 kan følge opsamlingsholdene. Der tilbydes vejledning ved Jon Lansner
I foråret 2025 forventes der udbudt undervisning og vejledning ved:
Hold 1 v/ Sara Skriver Mundy
Dette hold henvender sig til studerende med interesse for emner inden for klinisk psykologi. Emner kan spænde bredt og f.eks. fokusere på at forstå udvikling af fænomener som traumer, følelsesregulering, selvskade og psykose, eller fokusere på at udforske mere praksisnære problemstillinger, f.eks. hvordan der psykologfagligt kan arbejdes med et af de nævnte fænomener.
Uanset emne er hovedfokus i undervisningen på at navigere i de udfordringer, som opstår i forskellige faser af udarbejdelsen af en større akademisk opgave fra emnevalg til konklusion. Undervisningen er inddelt i holdundervisning og individuel vejledning. Fokus for holdundervisningen er introduktion til akademisk opgaveskrivning samt fælles refleksion og sparring med fokus på fordele og ulemper ved valg og fravalg undervejs i processen. Den individuelle vejledning vil præsentere mulighed for at få tekstnær feedback på materiale, der imødekommer individuelle ønsker og behov.
Hold 2 v/ Celia Faye Jacobsen
Dette hold henvender sig til studerende, der ønsker at skrive opgave inden for klinisk psykologi, herunder til studerende med interesse for psykoterapiforskning og studiet af klinisk praksis. Psykologiens fagområde spænder bredt, og den studerende opfordres til at udforske kliniske problemstillinger, som vedkommende finder interessante, aktuelle eller underbelyste. Eksempler på emner kan være udviklingen, vedligeholdelsen og/eller behandlingen af en personligheds- eller spiseforstyrrelse, eller et anvendelsesorienteret fokus på mekanismerne i psykoterapi, de terapeutiske ’fællesfaktorer’ og/eller forbedringen af psykoterapeutisk praksis. Opgaven kan ligeledes være af mere socialpsykologisk karakter og anskue den kliniske psykologi, dens diagnoser og terapeutiske tilgange, fra et samfundsmæssigt perspektiv. Holdundervisningen vil fokusere på skriveproces, studieteknik og den gode videnskabelige opgave, og det forventes at den studerende er aktivt deltagene og velforberedt. Vi vil gennemgå elementerne i den akademiske skriveproces, fra problemformulering til konklusion, og sammen reflektere over bl.a. anvendelsen af videnskabsteori og balancen mellem teoretisk argumentation og empirisk evidens. Den individuelle vejledning vil tilpasses den enkelte studerendes behov og kombinere tekstnær feedback med sparring om opgavens proces og indhold. Vejledningen vil hovedsagligt foregå mundtlig og det forventes at den studerende har tilsendt materiale til underviser før vejledning.
Hold 3 v/ Brady Wagoner
If you don’t feel it, you won’t catch it!’ (Goethe, Faust). This seminar group aims to help students develop a refined sensitivity to their phenomena of interest through practical and conceptual exercises. It caters to students willing to work in English and who have an interest in doing an empirical project using qualitative (or mixed) methods or a meta-theoretical thesis (i.e., ‘en almen psykologisk opgave’). The latter may include research within the history of ideas. In all cases, the seminar will explore fundamental reflections on the nature of science and methodology for psychology, as well as practical considerations for carrying out empirical and conceptual research projects. In general, I am interested in supporting students to develop innovative theories and methods for advancing the discipline in new ways. While I usually identify with the general field of social and cultural psychology, I have interests in a broad range of different psychological fields and their combinations, as well as research topics.
Hold 4 v/ Vanessa Sonne-Ragans
Holdet henvender sig til studerende der ønsker at udvikle generelle færdigheder ift. videnskabelig/akademisk problembehandling og som har interesse i udviklingspsykologi, social psykologi, sociologi, videnskabsteori, metateori og tværdisciplinær videnskab. Emnemæssigt spænder opgaverne på dette hold bredt, det vil sige undervisningen forsøger at udvikle de studerendes færdigheder ift psykologisk undersøgelse fra et generelt videnskabeligt perspektiv.
Undervisningen er bygget op om opgavetekniske-, videnskabsteoretiske- og psykologfaglige elementer. Vi behandler fx opgavestruktur, gennemgår typer af problembehandlinger og problemformuleringer, behandler subjektmodeller i både ental og flertal, gennemgår typer af videnskabelige teorier, modeller og begreber og diskuterer løbende grundlæggende elementer i videnskabelig erkendelse af psykologisk karakter. Vi går altså tæt på den videnskabelige undersøgelses kendetegn og gennemgår systematisk den videnskabelig opgaves struktur.
Hvor holdundervisningen sigter mod at styrke færdigheder i videnskabelig/akademisk- problembehandling og psykologisk undersøgelse, fokuserer vejledningen på udviklingen af de individuelle projekters specifikke psykologiske problemfelter og emner. Vejledningen, der er mundtlig og/eller skriftlig, støtter arbejdet med opgavetekniske, teoretiske, empiriske og videnskabsteoretiske elementer i de individuelle projekter. Den former sig som et aktivt samarbejde hvor de studerende, på superviseret vis, fx via faste afleveringsdatoer og gennem brug af anbefalet akademisk opgavemodel, udvikler deres individuelle tekster. Vejledningen støtter håndteringen af tekstens forandringer og integrationen af teori og empiri i problembehandlingen, desuden arbejdes målrettet med videnskabelig argumentation og begrundelse.
Målet er at holddeltagerne opnår varige kvalifikationer ift selvstændigt at undersøge psykologiske problemstillinger, gennem bevidst anvendelse af videnskabelig teori, empiri og metode, på empiriske -, praktiske-, kliniske-, teoretiske- og metateoretiske problemstillinger.
Hold 5 v/ Thomas Habekost
Dette hold henvender sig til studerende, der ønsker at skrive om et psykologisk fænomen inden for kognitionspsykologi, neuropsykologi eller tilgrænsende kliniske og udviklingspsykopatologiske emner (f.eks. hjerneskade, ADHD, autisme, depression eller andre forstyrrelser med væsentlige neuropsykologiske elementer). Målsætningen er blandt andet at styrke forholdet mellem grundfagene i biologisk psykologi, neuropsykologi og kognitionspsykologi og de afsluttende dele af studiet via bacheloropgaven. Vi vil gennemgå den akademiske skriveproces og dens forskellige faser (problemafgrænsning, litteratursøgning, disponering af teksten osv.) og diskutere, hvad der karakteriserer ”den gode opgave” på dette niveau. Ligeledes vil vi diskutere balancen mellem teoretisk refleksion og empiriske undersøgelser og relationen mellem hjerneforskningen og psykologien. Gennem inddragelse af konkrete projekter som eksempler vil vi bestræbe at holdundervisningen kommer til at understøtte og supplere den individuelle vejledning af opgaverne.”
Hold 6 v/ Torben Bechmann Jensen
Afventer beskrivelse
Bahcelor Thesis
Efter endt kursus skal den studerende:
Viden
- kunne demonstrere kendskab til relevant videnskabeligt genereret psykologisk viden om den valgte problemstilling.
- kunne demonstrere kendskab til metodiske forudsætninger og grundantagelser for den teori og de empiriske fund, der anvendes i opgaven.
Færdigheder
- kunne identificere relevant litteratur gennem systematisk litteratursøgning.
- kunne fremstille en afgrænset beskrivelse af problemstillingens psykologiske fænomen, herunder inddragelse af relevant teori og empiri / evt. egen empiri.
- kunne udvælge videnskabelig litteratur og vurdere dens relevans i relation til den valgte problemstilling.
Kompetencer
- kunne udvikle en problemformulering om et psykologisk fænomen • kunne diskutere den psykologiske problemstilling på et vist kompleksitetsniveau i lyset af det indsamlede materiale.
- kunne generere en sammenhængende og argumenteret fremstilling - fra problemstilling til konklusion.
- være i stand til at vurdere styrker og svagheder ved den teori og empiri, som er udvalgt til at belyse problemstillingen og kritisk reflektere over opgavens brug af materialet.
Undervisningen af seminarhold og vejledning.
• Seminarholdene repræsenterer en diversitet og bredde af
videnskabelige perspektiver og fag fra bacheloruddannelsen. Den
studerende opfordres til at opsøge den bedst mulige kvalificering
af sit bachelorprojekt. Seminarholdene omfatter undervisning og
praktiske øvelser i skriveteknik, diskussioner af konkrete
projekter og generelle diskussioner om bachelorprojektets form
inden for forskellige fagtraditioner.
• Vejledning af bachelorprojektet kan tage form af individuel eller
gruppevejledning.
Pensum
Ca. 900 siders selvvalgt litteratur, idet der kan være tale om ny
litteratur eller litteratur, der tidligere har været opgivet som
obligatorisk eller selvvalgt litteratur inden for andre
fagelementer. Litteraturens indhold og omfang fastlægges efter
aftale mellem den studerende og vejleder.
Det er en forudsætning for aflevering af bacheloropgaven, at den studerende har bestået minimum 120 ECTS på bacheloruddannelsen i Psykologi
Foråret 2025 - mulighed for gruppetilmelding
Alle i gruppen skal tilmelde sig via selvbetjeningen med ens holdprioriteringer. Når I har tilmeldt jer via selvbetjeningen skal ét gruppemedlem udfylde denne online formular på vegne af hele gruppen.- online formular
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Ordinær prøve:
o PRØVEFORM: Skriftlig hjemmeopgave.
o CENSURFORM: Ekstern prøve.
o BEDØMMELSESFORM: 7-trinsskalaen.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE: Prøven kan aflægges som gruppeprøve med max 3 studerende. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningen.
o OMFANG: Omfanget af den skriftlige hjemmeopgave er max 25 normalsider ved 1 studerende, max 38 normalsider ved 2 studerende og max 44 normalsider ved 3 studerende.
o SÆRLIGE BESTEMMELSER: Emne for bachelorprojektet skal godkendes af fagansvarlig lærer senest 1 måned inden aflevering. Bachelorprojektet skal forsynes med et engelsk resumé på max 1 side. Resuméet indgår i bedømmelsen.
Efter eksplicit forhåndsaftale med vejleder kan den studerende skrive bachelorprojektet i
artikelform. Artiklen skal af vejleder vurderes som værende et næsten færdigt udkast. Foruden artiklen udfærdiges en indledning i tilknytning til artiklen eller dens emneområde, f.eks. et kort review af feltet eller metodemæssige diskussioner.
Omfang: For én studerende må artiklen plus indledning tilsammen ikke overskride max.
25 normalsider. To studerende skal skrive hver deres artikel, men kan skrive (dele af) indledningen sammen, idet reglerne for gruppeprøver skal overholdes, jf. rammestudieordningens punkt 4.6. Det samlede produkt må ikke overskride max. 38 normalsider. Der skal fortsat udarbejdes resumé på engelsk. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Ekstraordinær prøve + syge-/reeksamen: Som ordinær prøve.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 16
- Total
- 16
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSB21015U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår og Efterår
- Kapacitet
- Ca. 35-40 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Thomas Habekost (15-776b72706476316b6465686e7276774373767c316e7831676e)
Underviser
Sara Skriver Mundy
Celia Faye Jacobsen
Brady Wagoner
Vanessa Sonne-Ragans
Thomas Habekost
Torben Bechmann Jensen
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students