Kvalitative metoder og forskningsdesign
Kursusindhold
Kvalitative forskningsmetoder er centrale metoder, hvis værdi ligger i at kunne levere tykke beskrivelser af komplekse fænomener; observere unikke uforudsete begivenheder; belyse oplevelsen og fortolkningen af begivenheder udført af aktører med forskellige interesser og roller; at give en stemme til dem, som sjældent bliver hørt; at udføre indledende undersøgelser for at udvikle teori og at generere og endda teste hypoteser.
I kurset gives et bredt overblik over specifikke filosofiske, historiske og teoretiske orienteringer inden for de kvalitative forskningstraditioner. De studerende vil også blive indført i praktiske udfordringer forbundet med at udføre kvalitativ forskning i relation til specifikke empiriske eksempler på kvalitativ forskning. Forelæsningerne vil adressere domænerne observation, deltagelse, forskellige former for interviews, samt tematikker som etik, tillid og økologisk validitet. De studerende vil ligeledes blive introduceret til at analysere kvalitative data via grounded theory, tematisk-, diskurs- og fænomenologisk analyse; kritisk socialpsykologi; udviklings- og kulturpsykologiske traditioner.
Kurset bidrager til de studerendes forståelse for andre metodekurser, samt andre grundfag hvor der anvendes mixed-methods. Herudover er kurset direkte forberedende til kurset i Avanceret Forskningsdesign og videnskabsteori og kan endvidere forberede de studerende i arbejdet med deres BA-projekt.
Qualitative methods and research design
Full-degree students enrolled at the Faculty of Social Science, UCPH
- Master Programme in Social Data Science
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden
- demonstrere præcis viden relateret til den kvalitative metodologis videnskabsteori.
- redegøre for historiske og nutidige tematikker relateret til kvalitative metoder.
- demonstrere praktisk viden relateret til selvstændigt udført kvalitativ forskning.
Færdigheder
- gennemføre observationer og interviews.
- anvende og integrere forskellige kvalitative metoder til at analysere personlighedsvidenskabelige og samfundsvidenskabelige fænomener.
- deltage aktivt i diskussioner og præsentationer baseret på viden om videnskabelige argumenters konsistens, logik og sammenhæng.
Kompetencer
- anerkende og vurdere styrker og svagheder i anvendelsen af ovennævnte metoder på tværs af forskellige kontekster.
- deltage i konstruktive, akademiske diskussioner samt debattere akademiske ideer, perspektiver og (metodologiske) tilgange.
Undervisning og arbejdsform
Undervisningen består af forelæsninger (teori, metoder og etik) og
øvelseshold (metoder og øvelser).
- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig
gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i
forelæsningsplanen.
- På øvelsesholdene gennemgås eksempler på udførelse af for
eksempel feltarbejde, observationer og interviews, som de
studerende efterfølgende selv afprøver til undersøgelse af de
fænomener, der er omdrejningspunkt for deres kvalitative
forskningsprojekter. På øvelsesholdene lærer de studerende at finde
og anvende relevant litteratur, og at præsentere deres igangværende
arbejde for hinanden i mindre grupper, og det forventes at
studerende indgår aktivt i peerfeedback.
Dele af undervisningen vil være på engelsk
Pensum jf. studieordning: 600 normalsiders obligatorisk litteratur samt 100 normalsiders selvvalgt litteratur.
En aktuel pensumliste og forelæsningsplan, vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.
Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon
3. sem. studerende holdsættes af administrationen.
Tilmelding for øvrige studerende sker via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Portfolio
- Prøveformsdetaljer
- o PRØVEFORM: Skriftlig portfolioeksamen.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSER: Den skriftlige portfolio aflægges som grupperapport for max 5 studerende. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningen. Ved sygdom i gruppen kan eksamen gennemføres af de resterende gruppemedlemmer, også når disse udgør færre end 2 personer.
o OMFANG: Omfanget af den skriftlige portfolio er max 10 normalsider. - Krav til indstilling til eksamen
-
Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at den studerende har fået godkendt 3 gruppebaserede rapporter.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
December/januar
- Reeksamen
-
Februar
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 20
- Total
- 48
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSB21009U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
14 uger med start uge 36 - Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17) og B
- Kapacitet
- Ca. 35 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
- Social Data Science
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Seamus Anthony Power (12-7a6c68747c7a3577767e6c7947777a8035727c356b72)
Timetable
- 24E-;Hold -1;Gustav Egede Kristensen;BA Kvalitative metoder og forskningsdesign
- 24E-;Hold -2;Oliver Sander;BA Kvalitative metoder og forskningsdesign
- 24E-;Hold -3;Lou Josef S Polack Petersen;BA Kvalitative metoder og forskningsdesign
- 24E-;Hold -4;Gustav Egede Kristensen;BA Kvalitative metoder og forskningsdesign
- 24E-;Hold -5;Lou Josef S Polack Petersen;BA Kvalitative metoder og forskningsdesign
- 24E-;Hold -6;Oliver Sander;BA Kvalitative metoder og forskningsdesign
- 24E-;Hold -7;River Egeberg-Lyngaa;BA Kvalitative metoder og forskningsdesign
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students