Klinisk Psykologi I
Kursusindhold
Klinisk Psykologi I har til formål at introducere de studerende til ’hvad psykisk lidelse er’, samt til hvordan psykiske lidelser udredes og diagnosticeres på tværs af det psykologiske praksisfelt, herunder i den danske psykiatri, i pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR), privatpraksis, mv. Det primære fokus er på de etablerede diagnosesystemer, men alternative diagnosesystemer introduceres også.
Som en del af forståelsen af, hvordan psykiske lidelser udredes og diagnosticeres introduceres også byggestene til en børne- og voksenpsykiatrisk undersøgelse.
Endvidere introduceres psykiske sygdommes udbredelse samt epidemiologiske begreber som prævalens og incidens samt differentialdiagnostiske overvejelser. I fagelementet introduceres og diskuteres endvidere temaer som: empirisk viden om psykisk sygdom, psykiatriske diagnosers validitet og reliabilitet, samt sociale og kulturelle forholds indflydelse på psykisk sygdom og forebyggelse af psykisk sygdom.
Endelig er formålet med faget at give de studerende en forståelse af psykologers funktion inden for det kliniske område, herunder psykiatrien og tværfagligt samarbejde.
Clinical Psychology I
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden
- demonstrere kendskab til de (almindeligste) psykiske lidelser hos børn og voksne samt deres udbredelse (herunder kendskab til epidemiologiske begreber som prævalens og incidens).
- demonstrere kendskab til de diagnostiske kriterier for de almindeligste psykiske lidelser, herunder også differentialdiagnostiske overvejelser.
- demonstrere kendskab til de internationale klassifikationssystemer (ICD og DSM) for diagnosticering af psykiske lidelser samt alternative diagnosesystemer (f.eks. DC-0-5 inden for spæd- og småbarnsområdet, som bruges i dansk kontekst som supplement til ICD).
Færdigheder
- identificere og analysere centrale elementer ved psykiatriens diagnostik.
- anvende kliniske screeningsredskaber, interviews og test til udredning af psykopatologiske tilstande.
- analysere styrker og svagheder ved de forskellige udredningsværktøjer.
- analysere fordele og ulemper ved at anvende diagnoser.
Kompetencer
- anvende de forskellige børne- og voksenpsykiatriske udredningsværktøjer på et grundlæggende niveau.
- skelne og vurdere den psykisk syge tilstand fra den normale sunde tilstand.
- anvende udredning og diagnostik på de mest almindelige psykiske lidelser hos børn og voksne.
- vurdere hvornår der påkræves en henvisning til eller/og et samarbejde med en
Undervisning og arbejdsform:
Undervisningen består af forelæsninger (teori, metode og
praksisformer), seminarhold (teori, metode, praksis).
- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig
gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i
forelæsningsplanen.
- På instruktorholdene indgår diskussion af det i forelæsningerne
præsenterede materiale samt øvelser i udredning og diagnostik. De
studerende modtager feedback fra underviseren og bidrager selv med
peer-feedback. Desuden forventes de studerende at indgå aktivt
gennem deltagelse i øvelser og aktiviteter, som hovedsageligt
omfatter afprøvningen af screeningværktøjer og efterfølgende
fremlæggelser og drøftelser af disse. Hver enkelt undervisningsgang
er centreret omkring afprøvningen af et nyt screeningværktøj. De
studerende forventes at forberede sig til undervisningen ved at se
videoer og evt. læse en case forud for
holdundervisningen.
Pensum jf. studieordning: 750 normalsiders obligatorisk litteratur
En aktuel pensumliste og forelæsningsplan, vil umiddelbart inden semesterstart være at finde i kursusrummet på Absalon.
Tidligere pensumlister kan findes her: Absalon
Det anbefales, men kræves ikke, at Personlighedspsykologi, Introduktion til Psykologi og Videnskabsteori, samt Statistik og kvantitative forskningsdesign I og II bestås forud for Klinisk Psykologi I.
3. sem. studerende holdsættes af administrationen.
Tilmelding for øvrige studerende sker via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. maj - 1. juni
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- PRØVEFORM: Multiple choice prøve på universitetet uden
hjælpemidler.
GRUPPEPRØVEBESTEMMELSER: Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
OMFANG: Den studerende skal besvare 30 multiple choice spørgsmål samt et åbent reflektionsspørgsmål. - Krav til indstilling til eksamen
-
Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at de studerende på instruktorholdene har deltaget i afprøvningen af mindst 6 forskellige screeningsværktøjer.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
December/januar
- Reeksamen
-
Februar
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Tilvalg (undervisningskompetence til gymnasiet)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 28
- Total
- 56
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSB21008U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
14 uger med start uge 36
Holdundervisning: 7 uger fordelt over semestret - Placering
- Efterår
- Pris
-
800,00 kroner pr. ECTS
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17) , C og B
- Kapacitet
- Ca. 35 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Sonja Breinholst (16-7672716d64316575686c716b726f76774373767c316e7831676e)
Timetable
- 24E-;Hold -1;Rosa Sørensen;BA Klinisk Psykologi I
- 24E-;Hold -2;Veronica Antreasyan Hirshals;BA Klinisk Psykologi I
- 24E-;Hold -3;Frida Moesgaard Bjerre;BA Klinisk Psykologi I
- 24E-;Hold -4;Anna Hansen;BA Klinisk Psykologi I
- 24E-;Hold -5;Veronica Antreasyan Hirshals;BA Klinisk Psykologi I
- 24E-;Hold -6;Frida Moesgaard Bjerre;BA Klinisk Psykologi I
- 24E-;Hold -7;Rosa Sørensen;BA Klinisk Psykologi I
- 24E-;TKA-hold;Therese Mailand Thacker;BA Klinisk Psykologi I
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students