Danmark i antropologisk perspektiv
Kursusindhold
Formålet med dette kursus er at give de studerende en introduktion til ”Danmark” som genstand, lokalitet og kontekst for etnografisk undersøgelse, antropologisk analyse og politisk intervention. Kurset er opbygget i to dele. I kurserts første del skitseres den overordnede historiske og politisk-økonomisk ramme, herunder Danmarks koloniale fortid og fremkomsten af nationalstaten i det nitteende samt velfærdsstaten i det tyvende århundrede. Med udgangspunkt i denne kontekst zoomes der i kursets anden del ind på en række udvalgte temaer for antropologisk forskning i og om Danmark. I såvel kursets første som anden del vil der blive fokuseret på komparative aspekter og potentialer i forhold til andre antropologiske regioner og temaer, ligesom de enkelte teksters metodiske og teoretiske tilgange vil blive gjort til genstand for kritisk refleksion.
Denmark in anthropological perspective
Obligatorisk kursus på 4. semester på antropologiuddannelsen.
OBS!
Kurset er ikke åbent for hverken meritstuderende eller Exchange
studerende.
Viden:
- have viden om centrale problemstillinger og emner i relation til dansk samfund og kultur, herunder deres historiske baggrund, deres nutidige etnografiske form og politiske og økonomiske betydning
- have et generelt overblik over forskellige analytiske tilgange
til antropologiske studier af Danmark
Færdigheder:
- kunne praktisere ”strategiske fremmedgørelse” i forhold til dansk etnografisk materiale
- kunne identificere forskellige former og skalaer for
antropologiske sammenligninger
Kompetencer:
- kunne kontektstualisere antropologiske problemer fra Danmark såvel historisk som tværkulturelt
Forelæsninger og holdundervisning.
650 sider obligatorisk + 150 sider selvvalgt litteratur.
2. årsstuderende tilmeldes automatisk af Studieadministrationen.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Længde: 21.600 – 26.400 anslag.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Politik for brug af generativ AI-software og Large Language Models i eksamener
Institut for Antropologi tillader brugen af generativ AI software og Large Language Models (AI/LLMs), såsom ChatGPT, i skriftlige eksaminer forudsat, at brugen af AI/LLMs fremlægges og specificeres (dvs. hvordan det er blevet anvendt og til hvilke(t) formål) i et bilag, der ikke tæller med i den pågældende eksamens omfang.
Hvis AI/LLMs anvendes som en kilde, gælder de samme krav om brug af citationstegn og kildehenvisning som ved alle andre kilder, da der ellers vil være tale om plagiat.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
-
1. reeksamen: En ny opgave skal afleveres i reeksamensperioden.
2. reeksamen: En ny opgave skal afleveres næste gang eksamen udbydes.
Kriterier for bedømmelse
Se læringsmål.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 22
- Holdundervisning
- 22
- Total
- 44
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- AANB18006U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se skema.
- Studienævn
- Antropologi studienævn
Udbydende institut
- Institut for antropologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Lars Richard Rasmussen (22-6f64757631756c666b64756731756476707876766871436471776b7572316e7831676e)
Underviser
Josephine Rudbech Chritsensen
Sidse Brødegaard Christoffersen
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students