Samfundsbeskrivelse B
Kursusindhold
Er Danmark rigere end Sverige? Hvad vil det overhovedet sige at være rigere – og hvordan skal vi måle det? Hvor kommer vores velstand fra, og hvad bruger vi den på? Og skal vi være bekymrede for at økonomiske kriser ødelægger vores velstand, eller har politikerne og Nationalbanken helt styr på det? Den slags spørgsmål taler vi om i samfundsbeskrivelse B.
At svare på disse spørgsmål kræver både forståelse for økonomisk teori, institutionelle rammer samt analyse, håndtering og fortolkning af relevante data. Sidstnævnte er kernen i Samfundsbeskrivelse.
Samfundsbeskrivelse er et indledende kursus på Økonomi. Kursets formål er at lære at besvare et økonomisk spørgsmål ved selvstændigt at finde, udvælge og bearbejde data, præsentere analyseresultaterne på en forståelig og overskuelig måde og fortolke resultaterne af egne analyser. Kurset sigter derudover på at give de studerende et indblik i, hvordan data er indsamlet og bearbejdet og hvilke fortolkningsmæssige problemer, det kan give anledning til. Kurset er af praktisk betydning for såvel studerende som uddannede økonomer, hvad enten man kommer til at arbejde i den private sektor eller i den offentlige sektor
Samfundsbeskrivelse B er anden del af det samlede kursus. Samfundsbeskrivelse B er delt op i tre dele. Første del handler om hvordan man måler og sammenligner velstand på tværs af lande (og dermed også om måling af inflation). Vi diskuterer måleproblemer i BNP-statistikken, samt tager konceptuelle diskussioner af hvorfor BNP ikke er et mål for hverken velstand eller velfærd, og om hvordan den slags så kan måles. Anden del handler om måling af variablerne i økonomiens kredsløb med udgangspunkt i de ligninger de studerende stifter bekendtskab med i fx Økonomiske Principper B og Makroøkonomi 1 og 2. Her taler vi bl.a. om forbrug, investeringer, løn, produktivitet, udenrigshandel og udlandsgæld. Tredje del handler om konjunkturer og kriser, samt penge- og finanspolitiske tiltag til at imødegå dem. Endvidere vil vi komme ind på finanspolitisk holdbarhed. På tværs af alle tre temaer diskuteres på den aktuelle økonomiske situation samt økonomiske tendenser over det seneste halve århundrede.
Descriptive Economics B
Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk fag på 2. semester
Kurset er åbent for:
- Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet
- studerende fra danske universiteter
- Studerende fra Åbent Universitet
Efter endt kursus forventes den studerende at:
Viden:
- Vide hvordan centrale makroøkonomiske variabler som fx BNP, BNI, forbrug, import, eksport, investering, inflation osv. er defineret, hvordan de bliver målt i praksis, og i hvilke sammenhænge de er korrekte at anvende.
- Kende det økonomiske kredsløb og for de centrale identiteter i Nationalregnskabet
- Kende de pengepolitiske, finanspolitiske, og statsgældspolitiske virkemidler og hvordan de i praksis bliver brugt
- Kende de centrale makroøkonomiske aktører og institutioners rolle, herunder fx Nationalbanken, ECB, Finansministeriet, EU, IMF, og WTO.
- Kende Danmarks og Europas nyere makroøkonomiske historie samt udvalgte aktuelle emner dækket i forelæsningerne.
Færdigheder:
- Kunne søge og udvælge makroøkonomiske data i Danmarks Statistiks statistikbank, samt i internationale databaser som fx EuroStat.
- Kunne anvende en række konkrete beregningsmetoder, herunder fx beregning af prisindeks, adskillelse af pris og mængde i makroøkonomiske data, og adskillelse af økonomiske fluktuationer fra underliggende trends
- Kunne formidle data og beregnede resultater klart og tydeligt i passende figurer og tabeller
- Kunne inddrage viden om makroøkonomiske sammenhænge, økonomiske aktører og økonomisk politik til at forklare makroøkonomiske tendenser observeret i data.
- Kunne udvælge relevante sammenligningslande eller brancher til brug i analyser af tendenser i et givent land eller en given branche
Kompetencer:
- Kunne indsamle, udvælge, bearbejde, og præsentere relevante data med henblik på at belyse konkrete samfundsøkonomiske spørgsmål
- Kunne inddrage viden og færdigheder om emnerne i kurset i en generel diskussion af aktuelle samfundsøkonomiske problemer og udfordringer.
- Selvstændigt at kunne udarbejde en rapport om et samfundsøkonomisk spørgsmål, inklusiv dokumentation anvendte metoder og angivelse af de statistiske begreber, en passende opstilling af tabeller og figurer (i overensstemmelse med alle formkrav), samt formidling af rapportens resultater i et klart og forståeligt sprog.
Tage de nødvendige forbehold for definitoriske, konceptuelle, eller målemæssige udfordringer der kan være forbundet ved at anvende en given makroøkonomisk variabel i en given sammenhæng
Forelæsninger og øvelsestimer. Øvelsestimer består af gruppearbejde hvor de studerende selv arbejder med konkrete problemstillinger samt diskussioner i plenum.
- Per Ulstrup Johansen og Mikael Trier: Praktisk statistisk metode for økonomer. 4. udgave. Djøf forlag.
- Per Ulstrup Johansen og Mikael Trier: Danmarks økonomi siden 1980. 21. udgave. Djøf forlag.
- Morten Andreas Hjulsager: Nationalregnskabet. 6. udgave. Djøf forlag.
- Hjarn von Zernichow Borberg og Robert Wederkinck: Penge, valuta og de finansielle markeder. Multivers.
- Asger Mose Wingender: Produktion, produktivitet og velstand. Pensumnote, tilgængelig på Absalon.
- Udvalgte aktuelle analyser og rapporter (fx fra Nationalbanken eller De Økonomiske Råd)
- Slides fra forelæsningerne
Samfundsbeskrivelse A
Økonomistudiets formelle adgangskrav.
Bemærk venligst:
- At de studerende selv skal tilmelde sig kurset i selvbetjeningen.
- At de studerende placeres på holdene af studieadministrationen
efter principperne angivet i KUnet.
- At et hold kan blive lagt sammen med et andet ved for få
tilmeldte studerende eller ved manglende undervisningsressourcer.
- At det ikke er tilladt at skifte hold efter at
eftertilmeldingsperioden er slut
- At det ikke er tilladt at deltage på et hold, man ikke er
tilmeldt.
- At holdunderviseren ikke kan rette opgaver fra andre end holdets
tilmeldte studerende undtagen ved gruppeaflevering på tværs af
holdene.
- At forelæsninger og hold kan ændre dag og tid uden accept af de
tilmeldte. Hvis dette sker vil du kunne se de nye tider i dit
personlige skema på KUnet og i myUCPH-appen samt via linkene i
højre side og ovenstående link.
- At det er den studerendes eget ansvar løbende gennem uddannelsen
at holde sig orienteret om sit studie, sin undervisning, sit skema,
sine eksamener mv. via studieordningen, studiesiderne og
studiebeskeder på KUnet. Dertil via kursusbeskrivelserne, Digital
Eksamensportalen, Absalon, det personlige skema på KUnet og
myUCPH-appen mm.
I forelæsningerne anvendes det interaktive redskab Socrative, hvor de studerende kan få feedback på om de forstår, hvad der bliver forelæst om.
I holdundervisningen modtager de studerende individuel og kollektiv feedback via opgaveregningen på klassen og via deres skriftlige afleveringer.
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
- Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet: Tilmeld dig via Mobility Online og selvbetjeningen - læs mere på denne hjemmeside.
- Meritstuderende fra danske universiteter: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
- Åbent Universitet-studerende: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
Eksamensdatoerne findes her: Eksamener – Det Samfundsvidenskabelige Fakultet - Københavns Universitet
Vær opmærksom på, at det er dit eget ansvar at tjekke for eksamenssammenfald.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig stedprøve, 4 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- ITX-eksamen i universitetets eksamenslokaler.
- Krav til indstilling til eksamen
-
Der er ingen obligatoriske forudsætninger for at kunne deltage i eksamen.
Det er muligt at aflevere og få feedback på 5 afleveringsopgaver i løbet af semesteret. Aflevering af disse opgaver er frivillig, men en god træning til eksamen.
En af opgaverne er en "lynprøve", som er en eksamenslignende prøve i universitetets eksamenslokaler.
Den gennemføres og afleveres på lignende vilkår som ved en rigtig eksamen. Der kan dog ikke søges dispensation eller forlængelse til lynprøven. Der informeres om dato og tid for lynprøven i begyndelsen af semesteret via Absalon. - Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
med begrænset adgang til hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Eksamensoplysninger:
Flere informationer oplyses i Digital Eksamen midt i semesteret.
Læs om eksamensregler, hjælpemidler, eksamensdatoer mm på eksamenssiderne for Bachelor i økonomi.
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen.
Forudsætninger for at gå til reeksamen:
Godkendt 4 ud af 5 afleveringsopgaver.
Kriterier for bedømmelse
Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.
For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
For at opnå beståelseskarakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 116
- Eksamen
- 6
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- AØKB20004U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
Bemærk: Fra 2023 udbydes kurset ikke om efteråret.
- Pris
-
Information om priser mm for enkelfag og efteruddannelse se Uddannelse på Økonomisk Institut
- Skemagruppe
-
Info om tid og sted:
- Om undervisning: Se "Bemærkninger"
- Om eksamen: Se "Eksamen" - Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Asger Mose Wingender (3-717d875075737f7e3e7b853e747b)
Underviser
Forelæsning: Se "Kursusansvarlige"
Holdundervisere: Se skema
Læs forhold vedr. undervisning under "Bemærkninger".
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students