Økonomisk historie
Kursusindhold
De store spørgsmål inden for økonomisk historie er: ”Hvorfor er det først for nyligt, at vi er begyndt at se vedvarende vækst i levestandarden”? ”Hvorfor opstod den økonomiske vækst ikke samtidigt i alle verdens lande?”.
Faget introducerer til økonomisk historie og faget sigter mod at give indblik i de svar, som økonomer og økonomiske historikere p.t. giver på disse spørgsmål. Med andre ord undersøges den økonomiske udvikling fra førindustriel stagnation til den industrielle revolution. Det diskuteres hvorfor førindustrielle samfund udviklede sig radikalt anderledes end ”moderne samfund”; hvorfor den industrielle revolution opstod i Europa (og England); hvorfor den industrielle revolution først fandt sted omkring år 1800, samt årsager til at den ikke spredtes til alle klodens lande.
Indsigterne fra kurset er særligt relevante som baggrundsviden i efterfølgende kurser og i arbejdsmæssig sammenhæng efter endt studietid inden for det makroøkonomiske område, herunder udviklingsøkonomi.
Faget træner desuden de studerende i effektivt at kunne trænge ind i en tekst (herunder akademiske artikler), og udtrække hovedpointerne. Denne kompetence er relevant i alle kurser der følger på studiet, og i tiden efter endt studietid.
Economic History
Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk kursus for studerende på 4. semester af 2015-studieordningen.
Bacheloruddannelsen i økonomi – Obligatorisk kursus for studerende på 3. år af 2020-studieordningen.
Kurset er åbent for:
- Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet
- studerende fra danske universiteter
- Studerende fra Åbent Universitet
Efter kursets afslutning forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Beskrive hvordan førindustrielle samfund var (/er) dramatisk forskellige fra moderne samfund fra et økonomisk perspektiv.
- Være bekendt med relevant empirisk materiale der kaster lys over den førindustrielle æra og økonomisk teori for samme.
- Besidde viden om hvordan relevante data er tilvejebragt, samt kendskab til kritik af disse data såvel som kendskab til kritik af den teori data taler til.
- Besidde viden om centrale historiske hændelser der anses for at være vigtige for industrialiseringen og dens spredning, samt hvorfor disse hændelser anses for at være vigtige.
- Besidde viden om forskellige drivkræfter bag den industrielle revolution, og være i stand til at sammenligne teorier der anses for at være centrale for en forklaring af industrialiseringen.
- Være bekendt med historisk narrativ som metode til at forstå økonomiske hændelser.
Færdigheder:
- Analysere den førindustrielle æra samt industrialiseringsprocessen vha. økonomisk teori.
- Anvende økonometrisk metode til at teste rivaliserende teorier.
Kompetencer:
- Anvende teoretisk og empirisk metode til at belyse konkrete historiske problemstillinger økonomisk.
- Forholde sig kritisk til kvaliteten af historiske økonomiske data.
- Forholde sig kritisk til teorier om økonomisk historie.
- Effektivt trænge ind i en tekst (herunder akademiske artikler), og udtrække hovedpointerne.
Forelæsninger og holdundervisning.
Restriktioner vedr en pandemi:
Undervisningen i dette kursus kan blive ændret til hel eller delvis
online undervisning i tilfælde af en pandemi. Hvis dette sker, vil
ændringen blive oplyst i Absalon og i studie beskeder på KUnet (for
indskrevne studerende).
Greg Clark, 2007. A Farewell to Alms- a brief economic history of the World. Princeton University Press.
Desuden udvalgte artikler og forelæsningsnoter
Økonomiske Principper A, Økonomiske Principper B, Makroøkonomi I
og Økonometri I fra Bacheloruddannelsen i Økonomi, Københavns
Universitet eller tilsvarende.
Samt OLS estimation og Instrument variabel
estimation.
Lektionsplan:
Efterår:
Undervisningen forløber i uge 36 til 50 med 2 timers forelæsninger
1 til 2 gange om ugen.
Holdundervisning forløber fra uge 37 til 49/50 med 2 timer hver
anden uge (i alt 7 gange).
Forår:
3 timers forelæsninger 1 gang om ugen fra uge 6 til 20.
2 timers holdundervisning hver anden uge i 7 uger, i perioden uge
7/8 til ca 21.
ksamensportalen, Absalon, det personlige skema på KUnet og
myUCPH-appen mm.
Holdunderviserne giver individuel skriftlig feedback på de studerendes afleveringsopgaver (fokusopgaver) og giver kollektiv eller individuel mundtlig feedback på de fokusopgaver, de studerende beder om feedback på. Til forelæsningerne præsenterer forelæseren løsninger på fokusopgaverne.
Ved forelæsninger gives løbende mundtlig feedback til hele holdet på de studerendes forståelse af pensum som afdækkes med quiz spørgsmål eller diskussioner.
Ved tilmelding til undervisning bliver du desuden automatisk tilmeldt eksamen.
- Fuldtidsstuderende: Tilmeld dig via selvbetjeningen på KUnet.
- Udvekslings- og gæstestuderende fra udlandet: Tilmeld dig via Mobility Online og selvbetjeningen - læs mere på denne hjemmeside.
- Meritstuderende fra danske universiteter: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
- Åbent Universitet-studerende: Tilmeld dig via denne hjemmeside.
Find eksamensplanen her
Bemærk, at det er dit eget ansvar at kontrollere, om der er overlappende eksamenstidspunkter.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig stedprøve, 3 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- ITX-eksamen i universitetets eksamenslokaler.
- Krav til indstilling til eksamen
-
Den studerende skal løbende over semesteret og til de angivne frister aflevere obligatoriske hjemmeopgaver, hvor 7 ud af ca 10-11 afleveringsopgaver skal være godkendt for at den studerende kan gå til eksamen.
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Eksamensoplysninger:
Eksamensdatoen kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet (ku.dk)
Flere informationer oplyses i Digital Eksamen midt i semesteret.
Læs om eksamensregler, hjælpemidler, eksamensdatoer mm på eksamenssiderne for Bachelor i økonomi.
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen.
Reeksamensdatoen/perioden kan ses i eksamensplanen, som ligger her: Eksamensplaner – Københavns Universitet (ku.dk)
Kriterier for bedømmelse
Bedømmelseskriterierne er baseret på indholdet i målbeskrivelsen.
For at opnå den højeste karakter "12" skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til kursets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
For at opnå karakteren ”02” skal den studerende med en tilstrækkelig præstation, demonstrere minimalt acceptable grad af opfyldelse af kursets målbeskrivelse og de opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Holdundervisning
- 14
- Forberedelse (anslået)
- 147
- Eksamen
- 3
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- AØKA08002U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår og Efterår
- Pris
-
Information om priser mm for enkelfag og efteruddannelse se Uddannelse på Økonomisk Institut
- Skemagruppe
-
Info om tid og sted:
- Om undervisning: Se "Bemærkninger"
- Om eksamen: Se "Eksamen" - Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Anne Sofie Beck Knudsen
(4-6375646d4267657170306d7730666d)
Forår - Carl-Johan Lars Dalgaard
(19-6563746e306c716a63703066636e69636374664267657170306d7730666d)
Efterår
Underviser
Forelæser: Se 'Kursusansvarlige'
Holdundervisere: se skema
Læs forhold vedr. undervisning under "Bemærkninger".
Se skema
- 24E-;Hold1;Økonomisk historie;Økonomisk historie
- 24E-;Hold2;Økonomisk historie;Økonomisk historie
- 24E-;Hold3;Økonomisk historie;Økonomisk historie
- 24E-;Hold4;Økonomisk historie;Økonomisk historie
- 24E-;Hold5;Økonomisk historie;Økonomisk historie
- 24E-;Hold6;Økonomisk historie;Økonomisk historie
- 25F-;Hold_1;;Økonomisk historie
- 25F-;Hold_2;;Økonomisk historie
- 25F-;Hold_3;;Økonomisk historie
- 25F-;Hold_4;;Økonomisk historie
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende