Integreret kursus i hjerne og bevidsthed
Kursusindhold
Kurset skal gøre den studerende i stand til at integrere biomedicinsk viden inden for nervesystemet i en klinisk og samfundsmæssig sammenhæng. Kurset bygger på en blanding mellem kliniske, biomedicinske, samfunds- og adfærdsfag samt sundhedsfag-begreber, teori og forskningsdesign.
Integrated Course in the Brain and Consciousness
Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne.
- redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
- redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet.
- redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
- beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme.
- redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk
behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret
behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
Færdigheder
- diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
- diskutere patient- og pårørende perspektivet
Kompetencer
- fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
- angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
Forelæsninger og problembaseret læring
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus og Eksamen i hjerne og bevidsthed fremgår samlet af Eksamen i hjerne og bevidsthed.
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Aflevering af porteføljebeskrivelser
- Krav til indstilling til eksamen
-
For at opnå kursusattest skal den studerende have uploadet fire porteføljer som er godkendt af vejleder
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne.
- redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
- redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet.
- redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
- beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme.
- redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk
behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret
behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
Færdigheder
- diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
- diskutere patient- og pårørende perspektivet
Kompetencer
- fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
- angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
- ECTS
- 5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i den af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
- Krav til indstilling til eksamen
-
Opnået kursusattest (SSUA15036E)
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
-
Se eksamensplan
- Reeksamen
-
Se eksamensplan
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende i acceptabelt grad kunne:
Viden
-
beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne
-
redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
-
redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet
-
redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
-
beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme
-
redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
Færdigheder
- diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder
anvendelsen af tvang
- diskutere (inddragelse af) patient- og pårørende perspektivet
Kompetencer
-
fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
-
angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 46
- Holdundervisning
- 20
- Forberedelse (anslået)
- 208
- Eksamen
- 1
- Total
- 275
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SSUA15036U
- ECTS
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglige kandidatstuderende.
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Mary Ellen Jarden
(11-7367787f347067786a6b7446786b6d6f75746e346a71)
Kursuansvarlig - Mette Aadahl (12-746c7b7b6c3568686b686f7347796c6e7076756f356b72)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students