Integreret kursus i hjerne og bevidsthed

Kursusindhold

Kurset skal gøre den studerende i stand til at integrere biomedicinsk viden inden for nervesystemet i en klinisk og samfundsmæssig sammenhæng. Kurset bygger på en blanding mellem kliniske, biomedicinske, samfunds- og adfærdsfag samt sundhedsfag-begreber, teori og forskningsdesign.

Engelsk titel

Integrated Course in the Brain and Consciousness

Uddannelse

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk

Målbeskrivelse

 

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne: 

Viden

  • beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne.
  • redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
  • redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet.
  • redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
  • beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme.
  • redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
     

Færdigheder

  • diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
  • diskutere patient- og pårørende perspektivet

 

Kompetencer

  • fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
  • angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden

Forelæsninger og problembaseret læring

Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus og Eksamen i hjerne og bevidsthed fremgår samlet af Eksamen i hjerne og bevidsthed.

Skriftlig
Mundtlig
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Aflevering af porteføljebeskrivelser
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne: 

Viden

  • beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne.
  • redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme
  • redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet.
  • redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer o.a.)
  • beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme.
  • redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)
     

Færdigheder

  • diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
  • diskutere patient- og pårørende perspektivet

 

Kompetencer

  • fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor
  • angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden
ECTS
5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
Prøveformsdetaljer
Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i den af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende i acceptabelt grad kunne:

Viden

  • beskrive hjernens opbygning og funktioner, herunder angive sammenhænge mellem hjernens funktion og menneskets fysiske, kognitive og adfærdsmæssige funktionsevne

  • redegøre for de sociale og samfundsmæssige implikationer af hjernesygdomme 


  • redegøre for instrumenter til vurdering af funktioner og symptomer ved hjernesygdomme og 
kunne forholde sig kritisk til deres reliabilitet og validitet


  • redegøre for principper ved behandling, pleje og rehabilitering af hjernesygdomme (fx 
farmakologisk og elektrokonvulsiv behandling, fysisk aktivitet, psykosociale behandlingsformer 
o.a.) 


  • beskrive mulige forebyggelsesinitiativer ved vaskulære hjernesygdomme 


  • redegøre for fordele og ulemper ved organisering af psykiatrisk behandling (fx indlæggelse 
versus ambulant, distriktsbaseret behandling, opsøgende psykoseteam o.a.)

 

Færdigheder

  • diskutere etiske dilemmaer ved hjernesygdomme, herunder anvendelsen af tvang
     
  • diskutere (inddragelse af) patient- og pårørende perspektivet

 

Kompetencer

  • fortolke evidens grader og studiedesign i de udvalgte artikler og argumentere herfor

  • angive opfølgende og nye studiemål på baggrund af ny indhentet viden fra litteraturen samt 
diskussioner i PBL-gruppen og ved øvrig undervisning i perioden

 

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 46
  • Holdundervisning
  • 20
  • Forberedelse (anslået)
  • 208
  • Eksamen
  • 1
  • Total
  • 275

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
SSUA15036U
ECTS
Se eksamensbeskrivelse
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Skemagruppe
Se Syllabus
Kapacitet
30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglige kandidatstuderende.
Studienævn
Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
  • Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
  • Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
  • Mary Ellen Jarden   (11-7064757c316d64756768714375686a6c72716b31676e)
    Kursuansvarlig
  • Mette Aadahl   (12-716978786932656568656c704476696b6d73726c32686f)
Gemt den 28-03-2023

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students