Pædodonti og klinisk genetik 2
Kursusindhold
Kurset skal give den studerende forudsætninger for som tandlæge at kunne identificere, formulere og løse problemer i børne- og ungdomstandplejen i overensstemmelse med de krav, der stilles til børne- og ungdomstandplejen, samt have kendskab til behandling af børn og unge med generelle medicinske lidelser og have kendskab til og kunne henvise til og benytte specialtandpleje, regionstandpleje, videnscentre m.m. i forhold til relevante patient kategorier. Herunder skal den studerende kunne redegøre for og diskutere anvendelsen af almene psykologiske og pædagogiske principper i relation til forebyggende og behandlende børne- og ungdomstandpleje. Endvidere skal den studerende kunne identificere og redegøre for medfødte og erhvervede afvigelser i tand-, kæbe- og ansigtsudviklingen, herunder de genetiske aspekter af medfødte sygdomme.
Paedodontics and Clinical Genetics 2
Kandidatuddannelsen i odontologi 3. semester - obligatorisk
Børneattest:
Det er et krav at den studerende har en ren børneattest for at deltage i kurset. Denne indhentes af Københavns Universitet.
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden
- demonstrere kendskab til behandling af patienter med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne
- demonstrere kendskab til behandling af børn med generelle medicinske lidelser (f.eks. diabetes)
- beskrive principper for datasikkerhed, elektronisk datahåndtering, inklusiv hvordan man strukturerer kliniske og parakliniske registreringer på en transparent måde, der tillader gentagelser i dataanalyse og forskning
Færdighed
- redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti, ekstraktioner inkl. anvendelse af pladsholdere
- redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
- redegøre for indikation og anvendelse af sedering samt for indikation og anvendelse af generel anæstesi inkl. udarbejde et behandlingsforslag til sanering af et barn i generel anæstesi
- diagnosticere lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser,
ætiologi, indikation og behov for behandling
Kompetence
- optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik, vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
- redegøre for, planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3, 2 og 1 (sanering, smertefri behandling, profylakse) herunder henholdende behandling
- gennemføre simple behandlinger af lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser
- redegøre for og foretage diagnostik af traumer, akut behandling, planlægge og foretage relevant kontrol, vurdere prognose, foretage behandling af traumefølger samt planlægge endelig behandling og evt. udføre denne
- diagnosticere og redegøre for antalsforstyrrelser, tanderuption, tandskifte, okklusionsudvikling, pladsforhold, tandvandringer behandle disse og/eller henvisning til relevant regi
- gennemføre klinisk introduktionsrutine på børn med accept 3, 2 og 1 og etablere en optimal kommunikation med et barn
- forklare og anvende de metoder, der kan anvendes til vurdering af børns reaktioner på tandbehandling
- udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
Forelæsninger, dialogbaseret holdundervisning, opgaver/tests samt kliniske øvelser
Kursus i pædodonti og klinisk genetik 1
Kurset afsluttes med kursusattest og evalueres desuden ved
eksamen pædodonti og klinisk genetik.
Det er et krav at den studerende har en ren børneattest for at
deltage i kurset. Denne indhentes af Københavns
Universitet.
Kurset udbydes ikke til eksterne studerende.
- ECTS
- 0 ECTS
- Prøveform
-
Kursusdeltagelse
- Prøveformsdetaljer
- Deltagelse i den kliniske øvelsesundervisning
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
- demonstrere kendskab til behandling af patienter med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne
- demonstrere kendskab til behandling af børn med generelle
medicinske lidelser (f.eks. diabetes)
Færdighed
- redegøre for indikation og gennemføre profylaktiske tiltag, restaurerende cariesbehandling, endodonti, ekstraktioner inkl. anvendelse af pladsholdere
- redegøre for indikation og anvende lokalanalgesi, herunder type og farmaka og generel analgesi
- redegøre for indikation og anvendelse af sedering samt for indikation og anvendelse af generel anæstesi inkl. udarbejde et behandlingsforslag til sanering af et barn i generel anæstesi
- diagnosticere lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser,
ætiologi, indikation og behov for behandling
Kompetence
- optage relevant anamnese herunder en psykologisk og social anamnese, foretage cariesdiagnostik, vurdere cariesprogression og medinddrage denne, når der planlægges behandling
- redegøre for, planlægge og gennemføre tandbehandling på børn med acceptgrad 3, 2 og 1 (sanering, smertefri behandling, profylakse) herunder henholdende behandling
- gennemføre simple behandlinger af lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser
- redegøre for og foretage diagnostik af traumer, akut behandling, planlægge og foretage relevant kontrol, vurdere prognose, foretage behandling af traumefølger samt planlægge endelig behandling og evt. udføre denne
- diagnosticere og redegøre for antalsforstyrrelser, tanderuption, tandskifte, okklusionsudvikling, pladsforhold, tandvandringer behandle disse og/eller henvisning til relevant regi
- gennemføre klinisk introduktionsrutine på børn med accept 3, 2 og 1 og etablere en optimal kommunikation med et barn
- forklare og anvende de metoder, der kan anvendes til vurdering af børns reaktioner på tandbehandling
- udvise faglig og etisk ansvarlighed overfor barn, behandling, behandlingsteam og ledsager
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
-
Kursus i pædodonti og klinisk genetik 2
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen 12 skal den studerende kunne:
Viden
- beskrive børns somatiske udvikling
- redegøre for kraniofaciale og dentale problemer hos børn med generelle sygdomme
- redegøre for klinisk introduktionsrutine på børn og gøre rede for hvorledes der etableres en optimal kommunikation med et barn
- forklare de metoder, der kan anvendes til vurdering af børns reaktioner på tandbehandling
- redegøre for tandlægens (i børne- og ungdomstandplejen) psykologiske og socialpsykologiske kompetence
- redegøre for teori og registrering af barnets oplevelse og mestring af stress og smerte
- redegøre for arvelige sygdomme med manifestationer i den kraniofaciale region og tandsystemet
- demonstrere kendskab til behandling af patienter med fysiske og psykiske handicap
- redegøre for indikation og anvendelse af lokalanalgesi, generel analgesi, sedering, og generel anæstesi inkl. udarbejde et behandlingsforslag til sanering af et barn i generel anæstesi
- redegøre for diagnostik af traumer, akut behandling, planlægge og relevant kontrol, vurdere prognose, foreslå behandling af traumefølger samt planlægge endelig behandling
- redegøre for antalsforstyrrelser, tanderuption, tandskifte,
okklusionsudvikling, pladsforhold, tandvandringer
Færdighed
- anvende de metoder, der kan anvendes til vurdering af børns reaktioner på tandbehandling
- vurdere cariesprogression og medinddrage dette i udarbejdelse af behandlingsplanen på baggrund af relevant anamnese, herunder en psykologisk og social anamnese og diagnostik
- diagnosticere lokale og generelle tanddannelsesforstyrrelser, ætiologi, indikation og behov for behandling samt foreslå behandlinger
- foretage diagnostik af traumer, akut behandling, planlægge og relevant kontrol, vurdere prognose, foreslå behandling af traumefølger samt planlægge endelig behandling
- diagnosticere antalsforstyrrelser, tanderuption, tandskifte, okklusionsudvikling, pladsforhold, tandvandringer foreslå behandling af disse og/eller henvisning til relevant regi
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 15
- Forberedelse (anslået)
- 46
- Praktiske øvelser
- 48
- Eksamen
- 4
- Total
- 113
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SODK19031U
- ECTS
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Se Syllabus
- Kapacitet
- 80 deltagere
- Studienævn
- Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Nuno Vibe Hermann (4-747b747546797b746a34717b346a71)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students