Metoder, teori, forskning og neurorehabilitering
Kursusindhold
På kurset bliver den studerende introduceret til typiske
forskningsprocesser inden for neurorehabilitering. I forbindelse
med dette gennemgås udvalgte kvantitative og kvalitative
målemetoder inden for neurorehabilitering. Kurset vil gennemgå
argumentation for nødvendigheden af videns- og evidensbaseret
neurorehabilitering og lægge op til diskussion af hvordan dette
integreres bedst muligt i behandlingen. Som redskaber til dette vil
indgå undervisning i frembringelse og vurdering af viden samt
metoder til at vurdere og anvende målemetoder inden for
neurorehabilitering.
Der vil igennem hele undervisningen blive taget udgangspunkt i
praktiske problemstillinger så vidt muligt fra de studerendes egen
hverdag.
Modul 1 On campus undervisningsdage
Modul 2 E-læring: Litteratursøgning
Modul 3 E-læring: Målemetoder inden for neurorehabilitering
Modul 4 E-læring: Kvantitative og kvalitative forskningsmetoder del 1
Modul 5 E-læring: Kvantitative og kvalitative forskningsmetoder del 2
Modul 6 Online undervisningsdag
Methodology, Theory, Research and Neurorehabilitation
Master i neurorehabilitering Master i Neurorehabilitering – Københavns Universitet (ku.dk)
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Redegøre for og forholde sig kritisk til de grundlæggende metoder og forskningsprocesser ved frembringelse af viden inden for neurorehabilitering
- Redegøre for de udvalgte kvantitative og kvalitative målemetoder inden for neurorehabilitering
- Redegøre for, og forholde sig kritisk til viden inden for neurorehabilitering, herunder evidensbaseret viden
- Diskutere etiske problemstillinger ved neurorehabilitering
Færdigheder
- Søge relevant litteratur inden for neurorehabilitering
- Mestre læsning af faglitteratur inden for neurorehabilitering
- Analysere og perspektivere litteratur som omhandler evidens, måleredskaber, videnskabsteoretiske problemstillinger i relation til neurorehabilitering
- Vurdere kvaliteten af faglitteratur i relation til neurorehabilitering
- Diskutere og formidle andre faggruppers terminologi i forbindelse med neurorehabilitering
Kompetencer
- Søge relevante faglige informationskilder og være kildekritisk
- Arbejde med neurorehabilitering på et forskningsbaseret grundlag
- Integrere evidensbaseret behandling i egen praksis
On-campus undervisning og e-læring
Artikler og udvalgte bogkapitler
Litteraturlisten findes på e-læringsportalen Absalon
Ansøgere skal have baggrund i følgende uddannelser:
professionsbacheloruddannelsen i ergoterapi, fysioterapi,
sygepleje, bachelor- eller kandidatuddannelse i klinisk biomekanik
fra Syddansk Universitet, bachelor- eller kandidatuddannelse i
medicin eller psykologi. Dimittender med en bachelor- eller
kandidatuddannelse i idræt kan optages på baggrund af dokumentation
for mindst 22,5 ECTS-point beståede studieaktiviteter inden for det
neurovidenskabelige fagområde.
Det anbefales at alle e-læringsmoduler i Absalon er gennemført før deltagelse i eksamen
Ansøg her
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, 72 timer
- Prøveformsdetaljer
- Eksamensopgaven består af skriftlig besvarelse af spørgsmål i
relation til emner som indgår i kurset Metode, teori, forskning,
neurorehabilitering .
Eksamensopgaven vil være tilgængelig via digital eksamination.
Den studerende skal skrive rapport baseret på en udleveret case. Rapporten skal være max 5 sider á 2.400 anslag pr. side. Rapporten skal vise forståelse fra den studerende i forhold til emnerne evidens, vurdering- samt frembringelse af litteratur, forskningsmetode samt etik. Eksempler på relevant litteratur skal indgå i besvarelsen, en komplet litteratursøgning og beskrivelse er ikke nødvendig. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
- Reeksamen
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren bestået skal den studerende kunne:
Viden
- Redegøre for og forholde sig kritisk til de grundlæggende metoder og forskningsprocesser ved frembringelse af viden inden for neurorehabilitering
- Redegøre for de udvalgte kvantitative og kvalitative målemetoder inden for neurorehabilitering
- Redegøre for, og forholde sig kritisk til viden inden for neurorehabilitering, herunder evidensbaseret viden
Færdigheder
- Søge relevant litteratur inden for neurorehabilitering
- Mestre læsning af faglitteratur inden for neurorehabilitering
- Analysere og perspektivere litteratur som omhandler evidens, måleredskaber, videnskabsteoretiske- samt etiske problemstillinger i relation til neurorehabilitering
- Vurdere kvaliteten af faglitteratur i relation til neurorehabilitering
- Diskutere og formidle andre faggruppers terminologi i forbindelse med neurorehabilitering
Kompetencer
- Søge relevante faglige informationskilder og være kildekritisk
- Arbejde med neurorehabilitering på et forskningsbaseret grundlag
- Integrere evidensbaseret behandling i egen praksis
Kurser fra Master- og Diplomuddannelser
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 2
- Holdundervisning
- 22
- Forberedelse (anslået)
- 159
- E-læring
- 15
- Eksamen
- 8
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SNRM20001U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Pris
-
Se venligst: Priser – Københavns Universitet (ku.dk)
- Skemagruppe
-
Detaljeret program findes på e-læringsportalen Absalon
- Kapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Masteruddannelserne ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Udbydende institut
- Institut for Neurovidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Rasmus Feld Frisk (5-68746b756d4275777066306d7730666d)
Underviser
Rasmus Feld Frisk
Frederik de la Cour
Helle Hüche Larsen
Jens Bo Nielsen
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students