Specialefokuseret kursus og eksamen i klinisk onkologi
Kursusindhold
Kurset opdeles i 4 sektioner
1. Sengeafdeling (4 uger)
2. Ambulatorium (2 uger)
3. Stråleterapi (1 uge)
4. Fase1/palliation (1 uge)
Kurset har til formål at introducere den studerende til onkologi, så den studerende opnår udvalgte kompetencemål svarende til niveauet for en introduktionsstilling til specialet. Der vil ved kursus blive lagt vægt på medicinsk behandling og stuegangsfunktion, men kurset vil også give mulighed for at opnå kendskab til palliativ behandling, fase 1 undersøgelser samt strålebehandling. Den studerende vil i forbindelse med kurset opnå et godt kendskab til specialet både med hensyn til kliniske rutiner samt med hensyn til de aktuelle videnskabelige problemstillinger, der internationalt tegner specialets udvikling. Kurset bygger på den studerendes færdigheder indenfor intern medicin, kirurgi, psykiatri og de kliniske neuro- og sansefag, og kurset vil, ud over kendskabet til det specifikke speciale, tilføre den studerende en generel øget klinisk rutine med deraf øget selvstændighed og selvtillid i rollen som professionel.
Medical Specialty Focused Course and Exam in Clinical Oncology
Kandidatuddannelsen i medicin - obligatorisk (specialistperspektivet)
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Som lægefaglig ekspert, som samarbejder, som akademiker, som sundhedsfremmer og som professionel.
Viden
- Redegøre for de almindelige principper for diagnostik, stadieinddeling og behandling af solide tumorer, herunder beskrive tumorbiologi, forebyggelse og tidlig diagnostik og stadieinddeling
- Skitsere symptomer, diagnostik og behandling af de hyppigst forekommende solide tumorer, såsom lunge-, bryst- og tarmkræft
- Redegøre for behandlingsmodaliteterne inden for onkologi, herunder principperne i behandling med cytostatika, endokrin behandling, antistofbehandling, ”targeteret” behandling med små molekyler, immunmodulerende behandling samt strålebehandling
- Redegøre for disse behandlingers akutte bivirkninger og den understøttende behandling af disse bivirkninger
- Beskrive senfølger af disse behandlinger
- Redegøre for behandlingen af akutte tilstande i onkologi
- Redegøre for principperne ved kurativ versus palliativ behandling
- Redegøre for valg af billeddiagnostiske undersøgelser inden for onkologi
- Beskrive principperne inden for den patologiske diagnostik, herunder molekylærbiologiske undersøgelsesmetoder og tumormarkører
- Kende til lovgivning og principperne for klinisk forskning
- Kende til principperne for evaluering af behandlingseffekt
- Kende til principperne for bivirkningsregistrering
- Kende til strålebehandling og, på et grundlæggende niveau, beskrive palliative og kurative indtegninger og planer
- Den studerende skal, på et basalt niveau, kunne forklare bivirkningerne ved strålebehandling
Færdigheder
- Danne sig et overblik over den onkologiske patients tilstand/sygdom
- Optage onkologisk orienteret anamnese og gennemføre onkologisk orienteret objektiv undersøgelse, svarende til god medicinsk standard
- Anvende viden om onkologi til at informere om rationalet for behandling og mulige bivirkninger
- Lave undersøgelsesplaner for, diagnosticere og behandle almindeligt forekommende komplikationer til kræftsygdomme og deres antineoplastiske behandling
- I åben dialog informere patient og pårørende om undersøgelses- og behandlingsplan
- Iværksætte understøttende og lindrende behandling af kræftpatienter
- Fortolke parakliniske fund, anamnese, vitale værdier i patientbehandlingen, herunder kunne udarbejde forslag til en problemorienteret undersøgelsesplan, angive sandsynlig diagnose og differentialdiagnose(r)
- Fortolke basale billeddiagnostiske og andre parakliniske procedurer
- På basalt niveau mundtligt og skriftligt forelægge problemstillinger for kolleger og andet sundhedspersonale, således at dette kan lægges til grund for relevante beslutninger.
Kompetencer
-
Udvise vilje og evne til kontinuerligt at opsøge ny viden, vurdere og udvikle egen ekspertise samt bidrage til udvikling af andre og faget generelt.
Ophold på hospitalsafdeling (diagnostisk eller klinisk) og vejledningstimer med klinisk lektor/professor.
Anbefalet litteratur: Klinisk onkologi, Specht L, Herrsted J, Storm HH, Rørth M
Kursusattest i klinisk kursus i intern medicin
Kursusattest i klinisk kursus i kirurgi
Kursusattest i patientsikkerhed og kvalitetsudvikling
Kursusattest i oftalmologi
Kursusattest i oto-rhino-laryngologi
Kursusattest i dermato-venerologi
Kursusattest i klinisk kursus i psykiatri inkl. børne- og
ungdomspsykiatri
Kursusattest i klinisk kursus i neurologi og
neurokirurgi
Undervisningssproget er dansk - men engelsktalende undervisere
kan forekomme i mindre omfang.
Alle henvendelser vedr. undervisning, lokaler, holdsætning og
eksamen henvises til Sektion for Studieservice, se
http://sund.ku.dk/kontakt/medarbejdere/aus-medarbejderoversigt/
- ECTS
- 12,5 ECTS
- Prøveform
-
Praktisk mundtlig prøve, 1 time
- Prøveformsdetaljer
- Praktisk mundtlige prøve med 24 timers forberedelse.
Under den sidste halvdel af opholdet på afdelingen skal den studerende ved en eksamination varetage anviste afdelingsfunktioner under supervision af en klinisk lektor eller af en klinisk professor.
Ved forberedelsens start informeres eksaminanden om, hvilke afdelingsfunktioner hun/han skal varetage under eksaminationen. Hvis eksaminationen indeholder stuegang på specifikke patienter/patienttyper informeres eksaminanden også om, hvilken/hvilke patienter/patienttyper det drejer sig om. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Som lægefaglig ekspert, som samarbejder, som sundhedsfremmer og som professionel.
Viden
- Indenfor specialets område:
- sammenfatte diagnostik af de almindeligste sygdomsmanifestationer
- beskrive behandling og profylakse af de almindeligste
sygdomsmanifestationer, herunder kunne afgøre om patienten skal
henvises til andet speciale
- Redegøre for
- cystostatika og antihormonel behandling
- strålebehandling, herunder bivirkninger
- immunterapi, herunder bivirkninger
- overordnede behandlingsstrategier for udvalgte onkologiske sygdomme
Færdigheder
- Varetage god kommunikation
- Udvise evne til at samarbejde med kollegaer, andre personalegrupper, patienter og pårørende
- Agere professionelt
- Gennemføre stuegang på den akutte eller kroniske patient, som er udvalgt af den kliniske lektor/professor
Den studerendes deltagelse gennem hele kursusforløbet indgår i den samlede eksamenskarakter
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 10
- Forberedelse (anslået)
- 104
- Klinik
- 222
- Eksamensforberedelse
- 24
- Eksamen
- 1
- Total
- 361
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SMEA20109U
- ECTS
- 12,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
Efterårssemestre: uge 37-44
Forårssemestre: uge 7-14 - Skemagruppe
-
.
- Kapacitet
- Forbeholdt medicinstuderende ved Københavns Universitet. Maks. seks studerende pr. semester.
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Gitte Fredberg Persson
(13-72747f7f70397b707d7e7e7a794b7d7072747a7973396f76)
Delkursusansvarlig Region H - Julie Gehl
(10-727d74716d366f6d7074487b7d766c36737d366c73)
Delkursusansvarlig Region Sjælland
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students