STEM-faglig praksis- og kulturudvikling
Kursusindhold
Kurset beskæftiger sig med faglige traditioner inden for didaktiske undersøgelser og udviklingsarbejder, herunder forskningsmetodiske og praksisorienterede problemstillinger af relevans for STEM-didaktisk forskning og udviklingsarbejde.
Forholdet mellem forskellige typer STEM-didaktiske undersøgelses- og udviklingsarbejder bliver belyst og diskuteret på et eksemplarisk grundlag.
Development of STEM Practice and Culture
Kandidatuddannelsen i STEM-undervisning
Erhvervskandidatuddannelsen i STEM-undervisning
Kompetence til at analysere og vurdere undersøgelsesdesigns i STEM-didaktiske indsatser.
- Viden om STEM-relevante prototypiske undersøgelsesdesigns.
- Færdighed til at håndtere data frembragt gennem gængse didaktiske tilgange.
- Kompetence til at analysere og vurdere udviklingsperspektiver i STEM-didaktiske indsatser.
- Viden om rammer og betingelser for underviseres professionelle kompetenceudvikling på STEM-området.
- Viden om væsentlige hæmmende og fremmende faktorer i forbindelse med STEM-didaktisk udviklingsarbejde.
Undervisningen tager form af syv hele plenumdage (10-17), syv
hele gruppeaktivitetsdage (10-17) og mellemliggende perioder med
selvstændigt arbejde og gruppearbejde. Der vil løbende være
vejledning.
Plenumdagene vil være en blanding af oplæg, workshops og
gruppearbejde med de studerendes læring i centrum.
Vejledningen kan tage form af ansigt-til-ansigt vejledning eller
via nettet.
Vi vil i det omfang det giver mening også gøre brug af digitale
elementer, screen-casts, simuleringsøvelser, videooptagelser og
elektronisk faciliteret peerfeedback.
De studerende er fordelt i studiegrupper som skal sikre at de kan
mødes – gerne fysisk, men om muligt online – på de syv hele
gruppeaktivitetsdage og på andre tidspunkter hvor det er nødvendigt
– fx i forbindelse med arbejde på studieprodukter
I studiegrupen, der blandt andet skal øge læringsudbyttet og
mindske risikoen for frafald, samarbejder man om at gennemføre
kurset og dets studieprodukter.
Deraf vil eksamen som udgangspunkt også foregå i studiegrupperne.
Dog har alle studerende ret til at gå til eksamen i andre
gruppekonstellationer eller enkeltvis, hvis man ønsker det. Hvis
eksamen involverer at der afleveres et studieprodukt, skal
studerende, der ønsker at gå til eksamen i grupper, aflevere et
fælles studieprodukt
Den anvendte litteratur vil blive udvalgt i forbindelse med planlægningen af kursets undervisningsmoduler, og vil være angivet i den kursusplan, som udarbejdes og offentliggøres på kursets hjemmeside forud for hvert kursusudbud. Du skal regne med at der i alt vil være læseomfang svarende til ca 1200 normalsider.
Kurset er forbeholdt studerende på kandidatuddannelsen i
STEM-undervisning.
Hvis der er overskydende pladser på kurset, kan kurset desuden
tilmeldes som enkeltfag (selvbetalende efter-videreuddannelse).
Forelæsninger foregår på SDU i Odense. Derudover arbejder man i
studiegrupper, hvor undervisningen og vejledningen foregår online
og om muligt ved fysiske møder regionalt.
De forskellige former for feedback knytter sig ikke mindst til de skriftlige afleveringsopgaver.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 45 min.
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig eksamen med valgfrihed for den enkelte studerende
mellem individuel- og gruppeeksamen.
Mundtlig gruppeeksamen:
Eksamen tager afsæt i det skriftlige studieprodukt. Eksamen udgør en faglig dialog mellem de studerende, censor og eksaminator.
Den mundtlige gruppeprøve er normeret til 45 minutter (inklusiv votering og karaktergivning) samt 15 minutter ekstra pr. yderligere studerende udover den første. Dog kan gruppeprøven højst vare 2 timer.
Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse af den studerendes præstation, jf. bekendtgørelse om censur og eksamen § 4, stk.2.
Mundtlig individuel eksamen:
Eksamen tager afsæt i det skriftlige studieprodukt. Eksamen udgør en faglig dialog mellem den studerende, censor og eksaminator.
Prøven varer 45 minutter (inkl. votering) - Krav til indstilling til eksamen
-
Den studerende skal, enten individuelt eller som en del af en gruppe, have godkendt tre overblikspapirer.
Det er tilladt at anvende Large Language Models (LLM)/Large Multimodal Models (LMM) – fx ChatGPT og GPT-4 – til indstillingskravet.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
én intern bedømmer
- Reeksamen
-
Reeksamen afholdes efter samme regler som den ordinære prøve.
Indstillingskravet til eksamen skal være opfyldt senest 3 uger inden reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 48
- Forberedelse (anslået)
- 327
- Studiegrupper
- 36
- Eksamen
- 1
- Total
- 412
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NNDK20001U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
-
Udenfor skemagruppe-struktur
- Kapacitet
- 35
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden - Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Jesper Bruun (6-6c6474777770426b7066306d7730666d)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students