Idræts- og bevægelseskultur (T-Kultur)
Kursusindhold
Kursets formål er at:
Den studerende skal erhverve faglig indsigt i grundlæggende
humanistisk- samfunds videnskabelige begreber og arbejdsmetoder med
henblik på forståelse og analyse af idrætsfeltets kulturelle
mangfoldighed med fokus på idræt på samfundsniveau.
Sport and Exercise Culture (T-Kultur)
Bacheloruddannelsen i idræt og fysisk aktivitet
Viden:
Den studerende kan:
Beskrive begrebsdefinitioner og begrunde deres relevans mellem
henholdsvis gymnastik, idræt og sport samt have et kendskab til
bevægelseskulturens historiske opkomst.
Identificere problemstillinger knyttet til den danske
idrætsdeltagelse, til idrættens organisering og til idrættens
funktion på et samfundsmæssigt plan.
Opnå en vis teoretisk forståelse og fortrolighed med basale
samfundsfaglige arbejdsmetoder
Skitsere sammenhænge mellem sociologiske faktorer så som køn, alder
og social klasse i relation til danskernes idrætsdeltagelse.
Færdigheder:
Den studerende skal kunne anvende basale samfundsfaglige
arbejdsmetoder
Skal selvstændigt kunne skrive en akademisk opgave med et
idrætsfagligt emne ud fra et humanistisk-samfundsfagligt
perspektiv.
Kompetencer:
Være i stand til at anvende og vurdere teoriers anvendelighed i
forhold til en idrætsfaglig problemstilling.
Være i stand til at foretage en kritisk analyse af danskernes
idrætsdeltagelse i relation til bl.a. sociologiske teori indenfor
pensum.
Forelæsninger og øvelsestimer.
Llitteratur oplyses på Absalon inden kursusstart.
Eksempler på kursuslitteratur:
"Grundbog i idrætssociologi" af Lone Friis Thing og
Ulrik Wagner (red.). 2011 Munksgaard Danmark.
"Den gode opgave. Håndbog i opgaveskrivning på videregående
uddannelser". af Lotte Rienecker; Peter Stray Jørgensen og
Signe Skov. 2012. Samfundslitteratur.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, udarbejdes løbende gennem hele kurset
- Prøveformsdetaljer
- Skriftlig individuel hjemmeopgave med selvvalgt tema. Maks. 10
sider (á 2400 anslag inkl. mellemrum, ekskl. forside,
indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag). Sider ud over det
tilladte vil ikke blive bedømt. Opgavebesvarelsen er baseret på
kursets litteratur.
Opgaven kan afleveres når som helst i løbet af kurset, dog senest sidste dag i eksamensugen kl. 12.00. - Krav til indstilling til eksamen
-
For at den studerende kan gå til eksamen skal de 2 obligatoriske øvelsesopgaver være godkendt.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen.
De to obligatoriske øvelsesrapporter skal afleveres og være godkendt senest 3 uger inden reeksamen.
Godkendte rapporter kan genanvendes.Reviderede versioner af tidligere bedømte afleveringer kan genbruges ved reeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 70
- Praktiske øvelser
- 28
- Projektarbejde
- 70
- Eksamen
- 10
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NIDA04021U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
-
B
- Kapacitet
- 125
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden - Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Stine Frydendal (10-786b777e696a7369667145736a7d7833707a336970)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students