Sundheds-it infrastruktur
Kursusindhold
Formålet med kurset er at give de studerende viden omkring komplekse tekniske og organisatoriske sammenhænge i sundheds-it infrastrukturer. Kurset fokuserer på samspillet mellem system- og informationsarkitektur, den kliniske praksis og de organisatoriske rammer for anvendelsen og udviklingen af sundheds-it infrastrukturer. På kurset opnås en grundlæggende forståelse for sociotekniske infrastrukturers betydning for udvikling og videreudvikling af sundheds-it systemer. Gennem introduktion til forskellige teoretiske perspektiver sættes de studerende i stand til at analysere og vurdere sundheds-it infrastrukturer.
Health Information Infrastructures
Kandidatuddannelsen i sundhed og informatik
Efter endt kursus forventes de studerende at kunne:
Viden
- redegøre for de grundlæggende elementer i sundheds-it infrastrukturer og deres indbyrdes sammenhænge
- redegøre for teoretiske begreber til analyse af sundheds-it infrastrukturer
- redegøre for sundheds-it infrastrukturers betydning for forskellige dele af sundhedsvæsenet
- redegøre for sundheds-it infrastrukturers betydning for udvikling og videreudvikling af sundheds-it systemer
Færdigheder
- analysere og evaluere opbygningen af konkrete sundheds-it infrastrukturer
- analysere muligheder og barrierer for videreudvikling af disse infrastrukturer
- foreslå og vurdere relevante videreudviklingsstrategier under hensyntagen til fx tekniske og organisatoriske rammer
Kompetencer
- anvende teoretiske begreber og modeller til analyse af konkrete sundheds-it infrastrukturer
Forelæsninger, læsning af udvalgt litteratur, studerendes oplæg,
workshops og gruppeopgaver.
Al databehandling på kurset vil foregå i henhold til KUs gældende
regler for datasikkerhed og fortrolighed.
Udvalgte akademiske artikler, kapitler fra bøger og relevant materiale fra offentlige og private sundhedsaktører.
Offentliggøres på kursets Absalon-side ved kursusstart.
Kurset forudsætter faglighed svarende til en bestået BSc-uddannelse.
- ECTS
- 10 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Skriftligt individuel opgave:
Den individuelle opgave udleveres i slutningen af kurset og afleveres inden udgangen af maj måned.
Opgaven afleveres som en rapport og har et omfang svarende til min. 10 maks. 15 normalsider samt maks. 5 sider bilag. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende demonstrere fuld opfyldelse af målbeskrivelsen for kurset
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 26
- Forberedelse (anslået)
- 100
- Øvelser
- 26
- Projektarbejde
- 80
- Eksamen
- 43
- Total
- 275
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NDAK18002U
- ECTS
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
C2Onsdag kl 13.15-17.00
- Kapacitet
- 60 studerende
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden - Studienævn
- Studienævn for Sundhed og informatik
Udbydende institut
- Datalogisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Tariq Osman Andersen (5-84718279815074793e7b853e747b)
Underviser
Henriette Mabeck (shj451)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students