Innovation- og entreprenørskabstour
Kursusindhold
Der er en tradition for, at starte egen virksomhed efter endt uddannelse blandt Skov- og Landskabsingeniører (SLING) og Urban- Landskabsingeniører (ULING). Der er dog en tendens til at disse start-ups baseres på meget traditionelle forretningsplaner i et felt med betydelig eksisterende konkurrence. Ønsket er, at de studerende på baggrund af besøg og inspiration hos start-ups og etablerede virksomheder, kombineret med et teoretisk fundament i højere grad kan udvikle egne virksomheder med fremtidssikrede, værdikæde baserede forretningsplaner med udgangspunkt i markedsanalyser og strømninger i samfundet. Forventningen er et øget antal studerende vil starte egen virksomhed efter endt uddannelse, og behersker en værdikædeanalyse med det formål, at kombinere flere faglige domæner og tilgrænsende fag. Faget er bygget omkring en innovationstur, der skal danne grundlaget for de studerenes indsigt i eksisterende start-ups, således, at de studerende på baggrund af etablerede virksomheder, kan få viden om de udfordringer der er i starten af en virksomheds levetid. Formålet med touren er at vise, hvordan nyere virksomheder har fundet plads i et marked eller/og etableret sig i et nyt endnu ikke eksisterende marked. De studerende vil opleve virksomheder i forskellige markeder inden for den grønne sektor, hvor naturen er den grundlæggende fællesnævner. |
Innovation- og entreprenørskabstour
Videnfeltet
Have teoretisk viden om kursets centrale begreber
Have praktisk forståelse af anvendelsen af forretningsplanen i innovative processer
Færdigheder
Kan transformere den opnåede viden/erfaring fra touren til en
forretningsplan der kan eksekveres i virkeligheden
Er i stand til at udføre analyser på baggrund af teori og empiri
Er i stand til at gennemføre en analyse af en konkret problemstilling i et marked i det grønne segment
Kan tilpasse sin formidling af indsigter fra analysen til
forskellige publikum via posters/forretningsplan
Kompetencer
Kan samarbejde med medstuderende omkring at planlægge og udføre aktiviteter i et intensivt praksis-orienteret innovation projekt
Kan samarbejde med relevante eksterne aktører i innovationsprocesser
Kurset tilrettelægges som et rejsekursus med vægt ekskursioner
til startups og innovationsafdelinger i Danmark og omkringliggende
lande.
Undervisningen starter med en kort teoretisk gennemgang, hvorefter
læringen tilrettelægges som diskussion og analyse af litteratur og
indlæg fra eksursionsværter og undervisere.
Transporttiden mellem virksomhederne bliver anvendt til at gennemgå
teori og diskutere virksomhedsbesøgene.
Ingen
Er du ikke indskrevet på en professionsbacheloruddannelse -
kontakt
studenterservice@science.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
Alle bachelor- og kandidatstuderende skal søge hhv. forhåndsgodkendelse eller dispensation i deres respektive studienævn for at kunne deltage i professionsbachelorkurser på Skovskolen.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 30 min
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
På baggrund af målbeskrivelse og en helhedvurdering af præsention og den mundtlige fremlæggelse.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 15
- Forberedelse (anslået)
- 95
- Teoretiske øvelser
- 22
- Projektarbejde
- 80
- Eksamen
- 1
- Total
- 213
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- LSLS10132U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Professionsbachelor
- Placering
- Sommer
Sommerkursus
- Kapacitet
- 25
- Studienævn
- SCIENCE Professionsbachelor
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Michael Hasse Schacht
(4-736e7969466f6d7434717b346a71)
Forretningsdel - Rasmus Halfdan Jørgensen
(3-776d6f456e6c7333707a336970)
Naturdel
Underviser
Rasmus Halfdan Jørgensen
Michael Hasse Schacht
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students