Fødevarevidenskabsteori
Kursusindhold
Den studerende bliver præsenteret for centrale videnskabsteoretiske og etiske begreber og teorier - med fokus på anvendelsen heraf på fødevarevidenskabelige problemstillinger, fx kødprotein vs. vegetabilsk protein og fødevareproduktionens klima- og miljømæssige aftryk i forhold til en bæredygtig udvikling. De introduceres til videnskab som institution, herunder normer for god videnskabelig praksis, og til centrale videnskabsteoretiske problemstillinger og begreber, herunder årsag, forklaring, forskellige slutningsformer, videnskabelig usikkerhed, tværfaglighed og værdiers rolle i videnskaben. Herudover introduceres de studerende til centrale etiske teorier og etiske problemstillinger med relation til fødevarer. Endelig får de studerende mulighed for at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng.
Philosophy of Food Science
Bacheloruddannelsen i fødevarer og ernæring
Diplomuddannelsen i fødevaresikkerhed og -kvalitet (DTU)
Formålet med kurset er at give de studerende viden
om videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger af
relevans for fødevarevidenskaben. De studerende skal opnå en
forståelse af videnskabens samfundsmæssige rolle og blive i stand
til kritisk at diskutere de muligheder og begrænsninger som
videnskaben rummer.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Identificere og beskrive centrale erkendelsesteoretiske begreber
og problemstillinger af relevans for fødevarevidenskab.
- Beskrive centrale etiske teorier.
- Beskrive normer for god videnskabelig praksis - med særlig fokus på fødevarevidenskabelige problemstillinger.
Færdigheder:
- Analysere vidensgrundlaget i udvalgte fødevarefaglige
problemstillinger vha. centrale videnskabsteoretiske
begreber.
- Analysere værdimæssige problemstillinger relateret til faget ud fra udvalgte etiske teorier.
- Identificere overtrædelser af god videnskabelig praksis i relation til eget fag.
- Anvende principper for skriftlig og mundtlig formidling af videnskabsteoretiske, såvel som etiske problemstillinger i projektarbejdet.
Kompetencer:
- Skal kunne indgå i et samarbejde med medstuderende om
fastsættelse af mål, planlægning, gennemførsel og afrapportering af
projektarbejde.
- Selvstændigt identificere, tilegne sig og kritisk forholde sig til den nødvendige videnskabelige information til afdækning af udvalgte fødevarevidenskabelige problemstillinger.
- Identificere krav til god videnskabelig praksis med særlig fokus på at undgå plagiering og dårlig praksis i forhold til datahåndtering.
- Analysere, diskutere og forholde sig kritisk reflekteret til etiske og videnskabsteoretiske problemer i relation til fødevarevidenskabelig praksis spørgsmål om fx miljø og bæredygtighed.
- Formidle faglige, etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger klart på skrift og i tale.
Kurset består af forelæsninger, øvelser samt projektarbejde i grupper. Forelæsninger gives dels af undervisere fra fødevarevidenskab og tilgrænsende fagområder, dels af personer med særlig sagkundskab inden for videnskabsteori og etik fra Institut for Fødevare – og Ressourceøkonomi. Det er hensigten ved forelæsningerne at skabe samspil mellem virkelighedsnære, faglige problemstillinger og refleksioner rettet mod et alment perspektiv. I øvelserne følges op på de temaer og problemstillinger der rejses ved forelæsninger. Ved hjælp af cases, diskussioner og supplerende litteratur får de studerende mulighed for selvstændigt at reflektere over de videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger, der relaterer sig til deres fagområde. Øvelserne vil ligeledes indeholde mindre oplæg om emner relateret til projektarbejde, f.eks. om problemformulering, opbygning af rapport og lignende. I projektarbejdet skal de studerende tage udgangspunkt i en konkret fødevarefaglig case og belyse den ud fra flere videnskabsteoretiske og etiske perspektiver. Projektarbejdet foregår i grupper, og det afsluttes med en projektrapport. De studerende tilbydes vejledning løbende i projektarbejdet.
Der bliver orienteret om litteraturen på kurset
Skriftlig feedback på udkast til projektrapport.
Mundtlig feedback til projektgrupper ifm. vejledning, midtvejsseminar og kommentarer til beta-version.
Kollektiv mundtlig feedback til holdet ifm. øvelser.
Løbende feedback til forelæsninger, øvelser og ifm. projektarbejdet.
Feedback ved afsluttende eksamen i form af kort redegørelse for karakter.
Peerfeedback til projektgrupper ved midtvejsseminar og kommentarer til beta-version.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 20 min.
- Prøveformsdetaljer
- Den studerende eksamineres med udgangspunkt i spørgsmål relateret til læringsmål.Ingen forbredelsetid. Eksamensspørgsmål udleveres ca. en uge inden den mundtlige prøve.
- Krav til indstilling til eksamen
-
Aktiv deltagelse i gruppebaseret projektarbejde herunder at projektrapporten er afleveret og godkendt
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
1 side disposition til hvert eksamensspørgsmål
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
-
Samme som ordinær eksamen. Eksamensspørgsmål udleveres ca. en uge før reeksamen. 1 side disposition til hvert eksamensspørgsmål må medbringes. Hvis den studerende ikke har deltaget aktivt og/eller afleveret den gruppebaserede projektrapport, skal der afleveres en individuel projektrapport senest to uger inden reeksamen. En forudsætning for at gå til reeksamen er at projektrapport er godkendt.
Kriterier for bedømmelse
Kriterier i henhold til målbeskrivelsen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 25
- Forberedelse (anslået)
- 105
- Teoretiske øvelser
- 9
- Projektarbejde
- 60
- Vejledning
- 6
- Eksamen
- 1
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- LLEB10244U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
-
B
- Kapacitet
- Ingen begrænsning
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden - Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
- Institut for Fødevarevidenskab
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Peter Sandøe (3-7469774477797268326f7932686f)
- Morten Arendt Rasmussen (7-71737678697276446a737368326f7932686f)
- Tina Hansen (3-786d6c446d6a7673326f7932686f)
Underviser
Peter Sandøe, Morten Arendt Rasmussen, Mickey Gjerris, Sune Holm, Tina Hansen og Thorkild Nielsen
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students