SPS; Indføring i Sprogpsykologi - Det tværfaglige grundlag (KA)
Kursusindhold
Dette kursus giver en bred indføring til sprogpsykologi med
særlig vægt på dens tværfaglighed. Tværfagligheden består i
integration af sprogvidenskabelige og psykologiske perspektiver.
Tilsammen giver disse perspektiver indblik i hvordan og i hvilket
omfang mennesker formår at skabe fælles forståelse i
kommunikationsprocesser.
Vi vil undervejs foretage en række nedslag der hver for sig og
tilsammen informerer om sprogpsykologiens muligheder, giver
overblik, og understøtter kursusdeltagerens generelle humanistiske
kompetencer. Nedslagene inkluderer bl.a. relationen mellem
sprog og tanke, sproglige generaliseringer,
forståelse, når henholdsvis børn versus voksne taler
til sig selv, brug af gestik, undskyldninger, mundtlige
narrativer og skriftlige genrer (fx akademiske). For
at belyse sådanne emner vil kursusdeltagere blive introduceret til
videnskabelige områder af særlig betydning for sprogpsykologien.
Områderne indbefatter: elementær grammatik, elementer fra
personligheds-, udviklings-, social-, fænomenologisk- og
sammenlignende psykologi, genreteori, konversationsanalyse og
multimodalitet. Introduktionen til disse videnskabelige
områder indebærer at vi læser tekster af forskere som bl.a.
William James, Alfred Schutz, Erving Goffman, Harold Garfinkel,
Jerome Bruner, Lev Vygotsky, M. M. Bakhtin, Michael Tomasello,
Lorenza Mondada og Ken Hyland. Nogle af teksterne er
på dansk, men de fleste på engelsk. For at lette læsningen af
teksterne benytter vi også to (kortere) lærebøger af Søren Beck
Nielsen og Hans Arndt.
Endelig vil kurset indebære løbende (eksamensforberedende) øvelser
og diskussioner af hvordan man kan bruge sprogpsykologiske teorier
og metoder i videre uddannelsesforløb og efterfølgende på
arbejdsmarkedet.
Tilbud om ekstra undervisning i basisgrammatik
I uge 35 er der skemasat tre undervisningsgange på hver tre timer til et kort kursus i basisgrammatik. Det er valgfrit at deltage, men vi opfordrer stærkt til det (særligt hvis du kommer fra en ikke-sproglig grunduddannelse), for at give alle den bedste start og et godt grundlag for den følgende undervisning på kandidaten i sprogpsykologi.
Introduction to the Psychology of Language - the Interdisiplinary Foundation
Sprogpsykologi
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan
være:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2018-ordningen
KA-tilvalg
2019-ordningen
Der gennemgås ved holdundervisning suppleret med gruppearbejde teorier om og undersøgelser af sprog og psykologi. Studerende skal aktivt diskutere teorierne og deres bagvedliggende antagelser og kritisk forholde sig til deres sprogpsykologiske potentiale. Samtidig skal studerende gennem øvelser løbende forholde teorier og undersøgelser til aktuelle problemstillinger, der knytter sig til beskæftigelse inden for deres fagområde.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Bunden hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
-
Bunden hjemmeopgave
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HSSK0013EU
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Pris
-
Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.
- Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Kapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Marie Herget Christensen (7-75706d7a6f6d7c48707d7536737d366c73)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students