Argumentation
Kursusindhold
Et indførende kursus med henblik på at deltagerne skal kunne redegøre for grundlæggende principper og begreber i retorisk argumentationslære, herunder de enkelte argumenters og den samlede argumentations struktur og funktion, samt analysere og vurdere argumentationen i en given tekst og diskutere dens kvalitet og effekt. I løbet af kurset udarbejder hver deltager 2 bundne skriftlige hjemmeopgaver, der bedømmes som bestået/ikke bestået.
Practical and academic argumentation
Fagstudieordning Bacheloruddannelsen i retorik 2019
Fagstudieordning Bachelortilvalg i retorik 2019
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om og forståelse af
- retorisk argumentationslære, herunder de enkelte argumenters og den samlede argumentations indhold, struktur og funktion samt formater og normer for debat og andre typer dialog.
- den retoriske traditions bidrag til argumentationslære, herunder argumentmodeller.
- forskellige traditioner inden for retorisk argumentationslære og vurderingskriterier.
- retorisk argumentationslære i forhold til andre argumentationsteorier.
- videnskabelig argumentation.
Færdigheder i at
- beherske grundlæggende fagterminologi inden for retorisk argumentationslære.
- analysere argumenter og sammenhængende argumentation i skriftlige, mundtlige tekster og multimodale tekster.
- vurdere argumentation i en konkret kommunikationssituation
- producere overbevisende argumentation i skrift og tale.
- opfylde ovenstående i en form, der er sprogligt korrekt, klar, fagligt præcis og velstruktureret.
-
Kompetencer til at
- forholde sig kritisk reflekterende til arbejdet med argumenterende kommunikation.
- løse mangeartede og komplekse kommunikationsopgaver i studie- og arbejdssammenhænge med blik for argumentationens rolle i samspillet med andre kommunikationsaspekter.
- kunne gennemskue argumentation i akademiske tekster
- samarbejde med andre om løsningen af konkrete arbejdsopgaver, herunder give konstruktiv feedback
Forelæsninger, gruppearbejde og holdundervisning med diskussion ud fra underviser- og studenteroplæg. Der veksles mellem teorigennemgang og analyseøvelser, og der indgår mundtlige og skriftlige øvelser, hvor de studerende træner deres egne argumentationsfærdigheder og kunsten at give peerfeedback.
Selvbetjeningen på KUnet
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve
- Prøveformsdetaljer
- Bunden mundtlig prøve under forudsætning af aktiv undervis-ningsdeltagelse.
- Krav til indstilling til eksamen
-
Aktiv undervisningsdeltagelse består af: • 2 godkendte bundne skriftlige øvelser á 4-8 normalsider, hvor de studerende med udgangspunkt i pensum skal analysere en tekst på 4-8 normalsider. • give feedback på medstuderendes opgaver
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Reeksamen
-
Samme som den ordinære prøve.
Prøve ved ikke-godkendt aktiv undervisningsdeltagelse:
Prøveform: Bunden skriftlig hjemmeopgave.
Omfang: 21-25 normalsider. Der gives 14 dage til besvarelsen.
Kriterier for bedømmelse
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HRTB01131U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Bachelor tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
.
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Mette Bengtsson (9-6568716a7776767271436b7870316e7831676e)
Underviser
Mette Bengtsson
Er du BA- eller KA-studerende?
Kursusinformation for indskrevne studerende