Argumentation

Kursusindhold

Et indførende kursus med henblik på at deltagerne skal kunne redegøre for grundlæggende principper og begreber i retorisk argumentationslære, herunder de enkelte argumenters og den samlede argumentations struktur og funktion, samt analysere og vurdere argumentationen i en given tekst og diskutere dens kvalitet og effekt. I løbet af kurset udarbejder hver deltager 2 bundne skriftlige hjemmeopgaver, der bedømmes som bestået/ikke bestået.

Engelsk titel

Practical and academic argumentation

Uddannelse

Fagstudieordning Bacheloruddannelsen i retorik 2019

Fagstudieordning Bachelortilvalg i retorik 2019

Målbeskrivelse

Ved prøven kan den studerende demonstrere:

 

Viden om og forståelse af

  • retorisk argumentationslære, herunder de enkelte argumenters og den samlede argumentations indhold, struktur og funktion samt formater og normer for debat og andre typer dialog.
  • den retoriske traditions bidrag til argumentationslære, herunder argumentmodeller.
  • forskellige traditioner inden for retorisk argumentationslære og vurderingskriterier.
  • retorisk argumentationslære i forhold til andre argumentationsteorier.
  • videnskabelig argumentation.

 

Færdigheder i at

  • beherske grundlæggende fagterminologi inden for retorisk argumentationslære.
  • analysere argumenter og sammenhængende argumentation i skriftlige, mundtlige tekster og multimodale tekster.
  • vurdere argumentation i en konkret kommunikationssituation
  • producere overbevisende argumentation i skrift og tale.
  • opfylde ovenstående i en form, der er sprogligt korrekt, klar, fagligt præcis og velstruktureret.
  •  

    Kompetencer til at

  • forholde sig kritisk reflekterende til arbejdet med argumenterende kommunikation.
  • løse mangeartede og komplekse kommunikationsopgaver i studie- og arbejdssammenhænge med blik for argumentationens rolle i samspillet med andre kommunikationsaspekter.
  • kunne gennemskue argumentation i akademiske tekster
  • samarbejde med andre om løsningen af konkrete arbejdsopgaver, herunder give konstruktiv feedback

Forelæsninger, gruppearbejde og holdundervisning med diskussion ud fra underviser- og studenteroplæg. Der veksles mellem teorigennemgang og analyseøvelser, og der indgår mundtlige og skriftlige øvelser, hvor de studerende træner deres egne argumentationsfærdigheder og kunsten at give peerfeedback.

Mundtlig
Peerfeedback (studerende giver hinanden feedback)
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Prøveformsdetaljer
Bunden mundtlig prøve under forudsætning af aktiv undervis-ningsdeltagelse.
Krav til indstilling til eksamen

Aktiv undervisningsdeltagelse består af: • 2 godkendte bundne skriftlige øvelser á 4-8 normalsider, hvor de studerende med udgangspunkt i pensum skal analysere en tekst på 4-8 normalsider. • give feedback på medstuderendes opgaver

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode

https://kunet.ku.dk/studie/retorik-ba/Sider/default.aspx

Reeksamen

Samme som den ordinære prøve.

 

Prøve ved ikke-godkendt aktiv undervisningsdeltagelse:

Prøveform: Bunden skriftlig hjemmeopgave.

Omfang: 21-25 normalsider. Der gives 14 dage til besvarelsen.

 

 
Kriterier for bedømmelse
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 325,5
  • Total
  • 409,5

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
HRTB01131U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Bachelor
Bachelor tilvalg
Varighed

1 semester

Placering
Forår
Skemagruppe
.
Studienævn
Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
  • Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
  • Mette Bengtsson   (9-6568716a7776767271436b7870316e7831676e)
Underviser

Mette Bengtsson

Gemt den 19-01-2024

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende