PÆD, Metodiske tilgange til pædagogisk forskning.
Kursusindhold
Metodiske tilgange til pædagogisk forskning har fokus på forholdet mellem forskningsstrategi og teoretiske, empiriske og metodiske valg. Undervisningen giver metodeteoretiske og praktiske forudsætninger for at gennemføre selvstændigt analytisk arbejde. Undervisningen har til formål at indføre introducere til refleksioner over pædagogikkens forskningsmetodologier, samt at give den studerende mulighed for at arbejde med konkrete pædagogiske projekter. Der arbejdes med metode i tæt sammenhæng med klassiske og aktuelle bud på spørgsmål om forskningsretninger, teorivalg, empiriproduktion og analysestrategier. Herigennem tilegner den studerende sig kompetencer i metodemæssige begrundelser og forskningsdesign.
Methodlogical Procedure to Educational Research
Kandidatuddannelsen i Pædagogik, 2020-ordningen
Kandidattilvalg i Pædagogik, 2020-ordningen
Viden om
- et relevant udvalg af forskningsmetoder, således som de anvendes inden for pædagogisk forskning
- pædagogiske forskningsmetoders anvendelse i relation til pædagogiske forskningsprojekters konkrete indhold og udformning, og projekternes videnskabelige forudsætninger.
Færdigheder i at
- anvende pædagogiske forskningsmetoder på en måde, der er relevant i relation til pædagogiske forskningsprojekters konkrete indhold og udformning og projekternes videnskabelige forudsætninger
- vurdere og prioritere forskellige forskningsmetoders styrker og svagheder i relation til de pædagogiske forskningsprojekters og undersøgelsers hensigter og vilkår.
Kompetencer i
- at demonstrere forståelse for sammenhængene mellem analytiske forudsætninger, empiriske og teoretiske konstruktioner samt metodiske traditioner og fremgangsmåder inden for pædagogisk forskning
- reflektere over metodologiske valg, fx relationer mellem forskeren selv, empiriske og teoretiske konstruktioner samt relevante pædagogiske forskningsmetoder
- inden for en nærmere angivet problemstilling at reflektere disse sammenhænge i relation til egen dataproduktion
at samarbejde og at give feedback på fagfællers arbejde (opponentvirksomhed).
Holdundervisning, gruppediskussioner samt selvstændig afprøvning af forskningsmetoder skriftligt og mundtligt. Endvidere indgår der fælles vejledning, opponentvirksomhed og diskussion af andre studerendes tekster.
Kurset udbydes også som kandidattilvalg i pædagogik og samlæses med grundfagsstuderende på pædagogik.
Du skal tilmelde dig kandidattilvalg i Selvbetjeningen.
Studerende fra andre fakulteter/universiteter kan finde vejledning og ansøgningsskema her.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve
- Prøveformsdetaljer
- Fri mundtlig prøve med materiale under forudsætning af aktiv
undervisningsdeltagelse.
Eksamenssproget er dansk - Krav til indstilling til eksamen
-
Den aktive undervisningsdeltagelse består af to mundtlige oplæg med udgangspunkt i metodologiske tekster, der indgår i undervisningen eller den studerendes egen empiriproduktion. Samt deltagelse i opponentvirksomhed og diskussion af medstuderendes mundtlige oplæg.
- Hjælpemidler
- Skriftlige hjælpemidler tilladt
Til den mundtlige prøve må den studerende medbringe det indleverede materiale, et talepapir og et handout.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
-
Januar
Se Eksamensdatoer - Find tid og sted. Planen vil blive offentliggjort ved semesterstart.
- Reeksamen
-
Se studieordningen: http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/paedagogik/
Februar
Se Eksamensdatoer - Find tid og sted.
Kriterier for bedømmelse
Se studieordningen:
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/paedagogik/
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 353,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HPÆK03651U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
,
- Kapacitet
- - -
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jan Thorhauge Frederiksen (6-7c73807c7378527a877f407d8740767d)
- Lise Toft Henriksen (3-7b83774f77847c3d7a843d737a)
Underviser
Jan Thorhauge Frederiksen/Lise Toft Henriksen
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students