Musikvidenskabeligt emne med analyse 1: LEDNINGEN KLINGER - FRA ELEKTRONISKE EKSPERIMENTER TIL RAVES OG HITS
Kursusindhold
I løbet af det 20. århundrede, begynder der at opstå maskiner, der ved hjælp af elektricitet kan generere lyd og som kan spille helt af sig selv. Det frigav hænder hos komponisterne, som de i stedet kunne bruge til at ændre klangene og de effekter lydene skulle igennem. Det er et fællestræk hos både de tidlige eksperimenter elektroniske eksperimenter og hos hitfabrikkerne i Seoul, der konstant skal opfinde det nyeste K-pop hit. Men hvordan lytter man og analyserer et filtersweep, et uendeligt ekko eller den bas, der er så dyb, at den mærkes mere i brystkassen, end du fornemmer den som toner i ørerne?
På dette kursus vil vi undersøge og analysere lyddesign som den musikalske udøven af elektronisk musik. Vi vil fokusere på de scener og miljøer, hvor man fik lyd ud af stikkontakten fra efterkrigstidens eksperimenter i europæiske radiostudier, over klubmusikken, hiphop og til sidst de moderne digitale popbaskere på hitlisterne.
Musicology: Musicology with Musical Analysis
Musikvidenskab
Holdundervisning
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 279
- Vejledning
- 1
- Eksamensforberedelse
- 84
- Total
- 420
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HMVB00681U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Se link..
- Kapacitet
- 40
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Rasmus Riegels Sørensen (6-716e77363d37446c7971326f7932686f)
Underviser
Rasmus Riegels Sørensen
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students