MØK, Medier i Mellemøsten (E23)

Kursusindhold

Historisk har de mellemøstlige stater haft et stærkt monopol på både presse, radio og tv, som samtidig har været et forsøg på at monopolisere en model for en moderne national identitet. Det er bl.a. denne model, som en ny mellemøstlig/muslimsk offentlighed igennem brugen af digitale/nye medier som fx satellit-tv, mobiltelefoni, internet og sociale medier udfordrer. Der er tale om medier, som ikke længere kun er statens talerør, men afspejler en global og lokal kompleksitet, hvor traditionelle kulturelle, politiske og religiøse identiteter forhandles. Udover en generel introduktion til mellemøstlige mediers historiske udvikling, vil der på kurset blive belyst centrale og grundlæggende aspekter såsom mediesystemer, mediekonvergens, digitale medier, receptionsanalyse og ikke mindst nye mediers betydning for den regionale udvikling især efter det arabiske forår i 2011.

Engelsk titel

Media in the Middle East

Uddannelse

Fagstudieordning for kandidatuddannelsen i Mellemøstens sprog og samfund, 2019

Fagstudieordning for Kandidatsidefaget i arabisk eller tyrkisk, 2019

Fagstudieodning for Kandidattilvalg i Mellemøstens sprog og samfund 2019

 

Målbeskrivelse

KA 2019-studieordning
Medier i Mellemøsten (aktivitetskode arabisk HARK03411E, hebraisk HHEK03411E, persisk HPEK03411E, tyrkisk HTRK03411E)

KA  2019-tilvalgsstudieordning
Medier i Mellemøsten (aktivitetskode HMØK13411E)

KA 2019-sidefagsordning
Medier i Mellemøsten (aktivitetskode arabisk HARK03471E, aktivitetskode tyrkisk HTRK03471E)

 

 

Kurset har karakter af seminar-form, som forudsætter høj studenter-aktivitet.

Se Absalon ”Medier i Mellemøsten

Bestået BA i Arabisk, Hebraisk, Persisk eller Tyrkisk, eller evt. tilsvarende sproglige kompetencer i et af disse sprog, da der i pensum skal opgives mindst 200 sider på det studerede sprog.

KA-studerende der ikke har de nødvendige sproglige kompetencer, kan dog tilmelde sig kurset, under forudsætning af at de forinden har søgt og opnået dispensation fra sprogkravet hos Studienævnet for Tværkulturelle og Regionale Studier.

Det mediedidaktiske fokus er at lære studerende at forstå og analysere forskellige medietyper og genrer på grundlag af relevant teoretisk og regional viden.

Mundtlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet

Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)

  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 56
  • Forberedelse (anslået)
  • 356,5
  • Total
  • 412,5

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
HMØK0104EU
ECTS
15 ECTS
Niveau
Kandidat
Kandidat tilvalg
Kandidatsidefag
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Pris

Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.

Skemagruppe
Se skemalink nedenunder
Kapacitet
xx
Studienævn
Studienævnet for Tværkulturelle og Regionale Studier
Udbydende institut
  • Institut for Tværkulturelle og regionale studier
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
  • Rasmus Christian Elling   (6-676e6e6b7069426a776f306d7730666d)
Underviser

June Dahy, june@hum.ku.dk
Kræn Kielsgaard Hansen, wbx603@hum.ku.dk,
Ulla Prien, prien@hum.ku.dk,
Guy Geffen, geffen@hum.ku.dk
Gülsüm Akbas, akbas@hum.ku.dk

Gemt den 11-05-2023

Er du BA- eller KA-studerende?

Er du bachelor- eller kandidat-studerende, så find dette kursus i kursusbasen for studerende:

Kursusinformation for indskrevne studerende