MØS, Samfundsdebat med kommunikativt arabisk (E23)
Kursusindhold
Det er ikke til at undgå debatten i vesten om Mellemøsten. Men hvordan føres debatterne om de mellemøstlige samfund i samfundenes egne offentlige rum ud i fiktion, presse og videnskabelig litteratur? Hvordan hænger debatterne sammen med aktuelle sociale, kulturelle og politiske processer i Mellemøsten?
Kurset er opdelt i to spor, hvor forelæsningsdelen sikrer den teoretiske tilgang til det saglige indhold. Den sproglige del sikrer at den studerende udvikler sine kommunikative kompetencer ved en direkte tilgang til originalteksterne på målsproget arabisk.
Ved at læse, diskutere og lave øvelser med udgangspunkt i tekster relateret til de aktuelle debatter sikrer kurset at de studerende selv kan følge og eventuelt skabe kontakt til dynamiske miljøer i de mellemøstlige samfund. Kurset tager højde for at det sproglige niveau stadig skal oparbejdes og trænes, med andre ord har den sproglige del både en sprogligt udviklende og en ren saglig dimension.
Kurset vil se nærmere på traditionalisters og modernisters, islamisters, sekularisters, litteraters samt minoriteters syn på den offentlige debat i Mellemøsten. Ved at få førstehåndskendskab til debatteksterne vil den studerende opnå viden om argumentationsopbygning og referencerammer i debatterne. Hvordan diskuteres politiske flerpartisystemer, demokrati, ytringsfrihed og mangel på samme, borgerkrig, kvindeundertrykkelse og minoritetsrettigheder og meget mere i multimediernes virkelighed?
Societal debate with communicative Arabic
Studieordning for det centrale fag på bachelorniveau i mellemøstens sprog og samfund, 2019
BA 2019-studieordning:
Samfundsdebat med kommunikativt arabisk (aktivitetskode
HARB00711E)
Klasseundervisning med hhv. forelæsningsdel og sproglig del.
Udleveres
Bestået Kommunikativt arabisk
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Portfolio
- Prøveformsdetaljer
- Portfolien består af tre opgaver, der løses i løbet af
semestret: Opgave 1 (3-4 ns. på dansk), Opgave 2 (4-5 ns. på det
studerede sprog) og Opgave 3 (4-6 ns. på dansk med inddragelse af
kilder på det studerede sprog). Opgave 2 baseres på et mundtligt
oplæg, den studerende holder på det studerede sprog som led i
undervisningen.
Der gives feedback på de opgaver, der afleveres til den af underviseren fastsatte frist i løbet af semestret. Feedbacken kan bestå i individuel og/eller kollektiv feedback fra underviser og/eller de øvrige holddeltagere. Den afsluttende portfolio består af et samlet sæt af de bundne opgaver, i alt 11-15 ns., hvor den studerende har haft mulighed for at indarbejde eventuel feedback.
Kriterier for bedømmelse
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 281,5
- Vejledning
- 10
- Eksamen
- 37
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HMØB0131EU
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Pris
-
Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.
- Skemagruppe
-
Se skemalink nedenunder
- Studienævn
- Studienævnet for Tværkulturelle og Regionale Studier
Udbydende institut
- Institut for Tværkulturelle og regionale studier
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Kræn Kielsgaard Hansen (15-6d746367706d6b676e756963637466426a776f306d7730666d)
Underviser
June Dahy, june@hum.ku.dk, Kræn Kielsgaard-Hansen, wbx603@hum.ku.dk, NN
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students