KA tilvalg: Billedkunst- og designpraksis
Kursusindhold
Hvordan skabes en lærerig vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis i billedkunst og design i gymnasiet? Kursets formål er at give indsigt i og erfaring med fagene billedkunst, design og design & arkitektur i gymnasiet gennem teori koblet med konkret praktisk afprøvning, udvikling og evaluering på baggrund af fagenes identitet, mål, kernestof, praksisformer, fagdidaktik og lovgrundlag.
På kurset arbejdes individuelt og i grupper med at:
Faglige temaer er i overensstemmelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets ”Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb” (design og arkitektur samt billedkunst). |
Undervisningsform: Undervisningen består af introducerende forelæsninger, eksperimenterende workshops og oplæg fra de studerende.
Teorier anvendes således, at de studerende udvikler, afprøver og evaluerer konkrete praksisaktiviteter og undervisningsforløb i design og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester. |
Visual Arts and Design: Upper-Secondary School Practice
Undervisningen består af introducerende forelæsninger
eksperimenterende workshops og oplæg fra de studerende.
De gennemgåede teorier anvendes således, at de studerende udvikler
konkrete formidlingsopgaver og længere undervisningsforløb i design
og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre
former for formidling som museale skoletjenester. De studerende
gennemfører dele af undervisningsforløbets forventede analytiske og
producerende handlinger.
Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, eller kan findes online, og består af relevante tekster om kunst- og designfagenes didaktik samt tekster vedrørende praksis, teori og kernestof i billedkunst og design.
Til kurset må påregnes materialeudgifter.
Litteratur som læses til 1. modul:
UVM Læreplan og vejledning til billedkunst C STX: https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2017/stx-laereplaner-2017.
Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse. “TAP – en undersøgende metode i billedkunst”, TAP. Teori til analyse og praksis i billedkunst, Praxis, 2021, 10-23.
Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse. “TAP-metoden og undersøgende undervisning i billedkunst”, TEGN, 2022, 70-75.
Hannah Arendt. “Krisen i skolesystemet og pædagogikken”, Krisen i skolesystemet og pædagogikken – og andre pædagogiske tekster, Klim, 2021 (1958), 7-31.
Gert Biesta. “Om uddannelsens svaghed”, Den smukke risiko i uddannelse og pædagogik, Klim, 2014 (2013), 15-25.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve
- Krav til indstilling til eksamen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 280
- Eksamen
- 84
- Total
- 420
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HKUK03391U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalgKandidatsidefag
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Pris
-
Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.
- Skemagruppe
-
Efterårssemesteren 2023
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Karen Louise Grova Søilen (13-6e64756871317672686c6f6871436b7870316e7831676e)
Underviser
Chris Askholt Hammeken
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students