HIS 5. Område 5 [specialeforberedende]
Kursusindhold
Få overblik på:
-
Historie,
KA-2019, ét-faglig, lektionskatalog efterår 2023
-
Historie,
KA-2019, to-faglig, lektionskatalog efterår 2023
-
Historie,
KA-2022, ét-faglig, lektionskatalog efterår 2023
-
Historie,
KA-2022, to-faglig, lektionskatalog efterår 2023
HIS 5. Område 5 [specialeforberedende]
Kurset er for alle, der skal begynde at skrive speciale i det
kommende semester.
Formålet er at komme godt i gang med at søge, læse og forholde sig
til den relevante forskning inden for specialets emnekreds, og på
den baggrund formulere en velbegrundet og velfungerende
problemstilling for det kommende speciale. Det er derfor
væsentligt, at man allerede ved kursets begyndelse har taget hul på
overvejelser om sit kommende specialeemne, da en meget væsentlig
del af kurset har form af sparring og vejledning i forhold til det
individuelle emnes problemstilling, forskningslitteratur,
kildesøgning mv. I løbet af kurset vil man også skulle identificere
mulige specialevejledere og aflevere en liste med prioriterede
ønsker til specialevejleder til uddannelseslederen.
Kurset afsluttes med en porteføljeeksamen indeholdende tre
elementer:
1. En forskningsdiskussion, der med udgangspunkt i en individuel
problemformulering egnet til gennemførelse af en større historisk
undersøgelse belyser, hvordan problemstillingen er behandlet
hidtil, samt hvordan den planlagte undersøgelse placerer sig i
forskningsfeltet.
2. En præsentation og diskussion af relevant kildemateriale,
herunder dets tilgængelighed og anvendelse til besvarelse af
problemformuleringen.
3. En arbejdsplan, der beskriver de forskellige trin,
specialeundersøgelsen består af.
Kompetencemål for modulet, jf. studieordningen
Fagelementet giver den studerende en omfattende, velstruktureret
viden om et fagligt væsentligt område af historien, defineret i tid
og rum, som led i opbygningen af en generel forståelse for
historiske processer. Det styrker og videreudvikler den studerendes
erfaringer med og færdigheder i forskningsoversigt og
forskningsdiskussion, som momenter i den historiske erkendelse,
ligesom det styrker evnen til at anvende overordnede teoridannelser
og teorielementer, samt metodisk bevidste overvejelser på det
historiske stof. Endelig forbereder det den studerende til at
træffe et individuelt begrundet og fagligt reflekteret valg af
afgrænset emne og problemformulering til kandidatspeciale, samt et
valg af metode og udarbejdelse af en procesplan i tilknytning
hertil.
Undervisnings- og arbejdsformer
Forud for kurset - senest to uger før kursusstart –
skal deltagerne uploade en foreløbig tilkendegivelse af
specialeemne, evt. flere mulige. De danner grundlag for det
videre arbejde på kurset.
Kurset består i holdundervisning, kombineret med
arbejdsgrupper samt gruppevis og individuel vejledning i tilsammen
normalt 42 timer. Dertil kommer sideløbende vejledning fra den
kommende specialevejleder i sammenlagt 6 timer inkl. vejleders
forberedelse.
Undervisning og vejledning knytter sig
til arbejdsprocessen: Emneindkredsning, indhentning
af den første litteratur, arbejde med problemformulering,
yderligere litteratursøgning og -læsning, identificering af
kildemateriale, disposition for og indhold af
forskningsdiskussionen, samt procesplan for det videre
specialeforløb.
HIS 5. Område 5 [specialeforberedende]
Historie
Område C: historisk område med projektplanlægning (HHIK03841E)
[Kandidatuddannelsen i historie, 2019-ordningen]
KA-område 5: historisk område med projektplanlægning
(HHIK03931E)
[Kandidatuddannelsen i historie, 2022-ordningen]
Holdundervisning / øvelser
Materiale uploades i grupperum
Kandidatuddannelsen i historie (almen profil), 2019-ordning:
Prøverne i område A: akademisk skriftlighed med fokus på
forskningsdiskussion (HHIK03811E), metodiske og analytiske
redskaber (HHIK03821E) og område B: akademisk skriftlighed med
fokus på kildeanalyse (HHIK03831E) skal være bestået eller
tilmeldt, før den studerende må aflægge prøven i område C:
historisk område med projektplanlægning (HHIK03841E).
Kandidatuddannelsen i historie med gymnasierettet profil,
2019-ordning:
Prøverne i område B: akademisk skriftlighed med fokus på
kildeanalyse (HHIK03831E) og område D: historiefagets didaktik
(HHIK03851E) skal være bestået eller tilmeldt, før den studerende
må aflægge prøven i område C: historisk område med
projektplanlægning (HHIK03841E).
Kandidatuddannelsen i historie (almen profil), 2022-ordning:
Den studerende skal være tilmeldt til eller have bestået 45 ECTS
fra denne studieordning, før der kan aflægges prøve i KA-område 5:
historisk område med projektplanlægning.
Kandidatuddannelsen i historie med gymnasierettet profil,
2022-ordning:
Den studerende skal være tilmeldt til eller have bestået 30 ECTS
fra denne studieordning, før der kan aflægges prøve i KA-område 5:
historisk område med projektplanlægning.
Se relevant lektionskatalog for blanketnavn.
Henvendelse med spørgsmål vedr. tilmelding til Historiekurser på
mail: nxp344@hum.ku.dk.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Andet med opsyn.
- Krav til indstilling til eksamen
Kriterier for bedømmelse
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- Forberedelse (anslået)
- 211
- Vejledning
- 6
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Total
- 388,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HHIK03151U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
-
Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jan Pedersen (5-6f6673756a456d7a7233707a336970)
- Jacob Jensen (6-75767737373b43646f7870716c316e7831676e)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students