Aflyst DAN; Danskfagets didaktik
Kursusindhold
Hvordan underviser man i dansk i gymnasiet? I hvert fald ikke
bare som man gjorde før i tiden. Med gymnasiereformen (2005) er der
kommet et forstærket fokus på didaktiske metoder og på samspillet
mellem fagene. Danskfaget må forholde sig til sin rolle i
gymnasiets helhed, til fagets læringsmål, til en stadig voksende
stofmængde og til elevgrupper i hastig forandring. Kurset i
Danskfagets didaktik skal forberede jer på den komplekse og
fascinerende gymnasiale virkelighed. Vi skal arbejde med danskfaget
i gymnasiet (stx og hf) ud fra en række forskellige vinkler og i
både historisk og aktuelt perspektiv. Kurset er bygget op om flg.
tyngdepunkter:
- Styredokumenter (fx læreplaner) for dansk (stx og hf)
- Interaktion i klasserummet
- Fagdidaktik, litteraturpædagogik
- Undervisningspraktik i gymnasiet/hf, herunder såvel undervisningsobservation som planlægning og gennemførelse af undervisningsforløb
I bliver præsenteret for relevante tekster og faglitteratur i
relation til disse emner. Et vigtigt mål er at skærpe jeres
bevidsthed om undervisningens greb og processer og om metoder til
at beskrive og reflektere over dem. Vi inddrager gymnasiefagets tre
hovedområder (litteratur, sprog og medier) og diskuterer løbende
hvordan man bedst muligt kan integrere dem i undervisningen.
Hvordan arbejder man fx seriøst med undervisning i skriftlighed
eller i litterær forståelse? Hvordan gør man elever til subjekter i
undervisningen og giver dem samtidig et ”taxonomisk løft”? Det skal
I levere forslag til. Der vil således også blive rig lejlighed til
at genoverveje danskfagets typiske greb og begreber, når vi skal
analysere konkrete teksters liv i undervisningsforløbene.
Teaching Danish, A-level
Dansk (dette kursus hører også under den gymnasierettede profil på kandidatuddannelsen i Dansk)
Faglige mål
Findes i den relevante studieordning, som i dette tilfælde kan
være:
Kandidatuddannelser:
2019-ordningen
2015-ordningen
Holdundervisning med aktiv deltagelse
Et særtræk ved kurset er praktikelementet: I møder en udfordrende
virkelighed, når I underviser på gymnasier med en lærer som
vejleder. Erfaringerne gennemdrøftes på holdet og kan danne
grundlag for eksamen i form af en fri skriftlig hjemmeopgave med
danskdidaktiske overvejelser i tilknytning til det afprøvede
undervisningsforløb.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri hjemmeopgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Censurformen er dog ekstern censur, hvis kurset tages under Dansk KA 2015-ordningen
- Reeksamen
-
Fri hjemmeopgave, jf. Særlige bestemmelser i studieordningen
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 146,5
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HDAK0009EU
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Pris
-
Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på denne side.
- Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Kapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Anders Østergaard (5-6573697778446c7971326f7932686f)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students