Klinisk Psykologi II
Kursusindhold
Klinisk Psykologi II bygger videre på kurset Klinisk Psykologi I og har til formål at introducere de studerende til, hvordan og hvorfor psykisk lidelse opstår hos børn og voksne, samt hvilke centrale faktorer, som vedligeholder psykisk lidelse. ’Psykisk lidelse’ behandles i dette fag både inden for en traditionel diagnostisk forståelsesramme, men også i andre forståelsesrammer, der ikke forstår psykisk lidelse i snæver diagnostisk forstand. Hovedformålet med faget er således at introducere og diskutere forskellige psykologiske teorier og modeller vedrørende psykiske lidelse, spændende fra normale livskriser til alvorlig psykopatologi og belyse disse ud fra aktuel forskning.
Forelæsningsrækken giver en grundig indføring i en række perspektiver på udvikling og vedligeholdelse af psykisk mistrivsel og psykisk lidelse (f.eks. neurobiologiske, neuropsykologiske, adfærdspsykologiske, udviklingspsykopatologiske, psykodynamiske, eksistentielle, social indlæringsteori, kontekstuelt, sundhedspsykologiske, recovery, etc.). Det overordnede læringsmål er at den studerende ved fagets afslutning kan analysere og diskutere en klinisk psykologisk case ud fra flere teoretiske vinkler, og på basis heraf opstille hypoteser om årsag(er) til de vanskeligheder, der beskrives i casen, samt diskutere og begrunde relevante assessmentstrategier ift. at afprøve disse hypoteser.
Clinical Psychology II
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
Viden
- demonstrere kendskab til og indsigt i forskellige teoretiske perspektiver og modeller, der bruges til at forstå hvorfor psykisk lidelse og mental mistrivsel opstår og/eller vedligeholdes hos børn eller voksne.
Færdigheder
- diskutere forskelle og ligheder ved de forskellige perspektivers forståelse af, hvordan psykisk lidelse udvikles og evt. vedligeholdelse.
- diskutere styrker og svagheder ved de præsenterede modeller for udviklingen og evt. vedligeholdelsen af psykiske lidelse.
Kompetencer
- analysere og diskutere en klinisk psykologisk case ud fra flere teoretiske vinkler, og på basis heraf opstille hypoteser om årsager til de vanskeligheder, der beskrives i casen samt diskutere og begrunde relevante assessment-metoder ift. at afprøve disse hypoteser.
Undervisning og arbejdsform
Undervisningen består af forelæsninger (teori, metode og
praksisformer), instruktorhold (teori, metode, casebaserede
øvelser).
- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig
gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i
forelæsningsplanen.
- På instruktorhold indgår analyse og diskussioner af på forhånd
beskrevne cases, som er udviklet af underviserne, der varetager
forelæsningerne. De studerende modtager feedback fra instruktoren
og bidrager selv med peer-feedback. Desuden forventes de studerende
at indgå aktivt gennem fremmøde og deltagelse i øvelser og
aktiviteter.
Det anbefales, men kræves ikke, at Klinisk Psykologi I, Personlighedspsykologi, Introduktion til Psykologi og Videnskabsteori, samt Statistik og kvantitative forskningsdesign I og II bestås forud for Klinisk psykologi II. Derudover vurderes det, at det kan være særligt svært at gennemføre Klinisk Psykologi II uden at have fulgt og bestået kurset i Klinisk Psykologi I.
4. sem. studerende holdsættes af administrationen.
Tilmelding for øvrige studerende sker via Selvbetjeningen på KUnet fra 15. november - 1. december
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig prøve, 1 uge
- Prøveformsdetaljer
- o PRØVEFORM:
Skriftlig hjemmeopgave, 1 uge.
o BEDØMMELSESFORM:
7-trinsskalaen.
o GRUPPEPRØVEBESTEMMELSE:
Den skriftlige hjemmeopgave skal aflægges som gruppeprøve for 2-3 studerende. Ved gruppeprøver skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres, så det sikres, at en individuel bedømmelse finder sted. En mindre del af opgaven kan dog være fælles jf. rammestudieordningens pkt. 6.8.
Syge- og reeksamen kan aflægges enten som individuel eksamen eller som gruppeeksamen.
o OMFANG:
Omfanget af den skriftlige hjemmeopgave er max 10 normalsider for 2 studerende og max 12 normalsider for 3 studerende. - Krav til indstilling til eksamen
-
Forudsætning for deltagelse i eksamen
Det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at de studerende har fået godkendt 2 gruppebaserede opgaver på instruktorhold. Opgaverne kan være mundtlige eller korte, skriftlige responspapirer. Gruppen, der udarbejder opgaverne, behøver ikke at være den samme gruppe, der går til eksamen sammen. Format og feedbackform angives ved semesterstart.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Reeksamen
-
Kan aflægges enten som individuel eksamen eller som gruppeeksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Tilvalg (undervisningskompetence til gymnasiet)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 14
- Total
- 42
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSB21011U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Kandidat tilvalg
- Varighed
-
1 semester
14 uger med start uge 6
Holdundervisning 7 uger (lige uger) med start uge 6, - Placering
- Forår
- Pris
-
800,00 kroner pr. ECTS
- Skemagruppe
-
C og B
- Kapacitet
- Ca. 35 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Sonja Breinholst (16-807c7b776e3b6f7f72767b757c7980814d7d80863b78823b7178)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students