Antropologiske perspektiver II
Kursusindhold
Kurset ses som en forlængelse og uddybning af ’Antropologiske Perspektiver 1’. Kulturbegrebet er antropologiens mest centrale begreb, og og i ’Antropologiske Perspektiver II’ er begrebet vores udgangspunkt. Vi vil se kritisk på selve begrebet, og samtidig behandle en del af de perspektiver begrebet peger på, i både sin ’folkelige’ og akademiske forståelse, og i forbindelse med temaer, der enten ikke blev belyst eller blev underbelyste i ’Antropologiske Perspektiver 1’ .
Kulturbegrebet er såldes gennemgående i forhold til en række temaer: 1) Diskussion om kultbegrebets berettigelse i antropologien i det hele taget, og kultur som rettighed(er), 2) person og kultur (’personhood’ - krop, sjæl og ’agency’), 3) opfattelser af rum (’space & place, landskaber, ’hjem’) og tid (’historie’ som kontinuerlig eller episodisk), 4) kulturproduktion (’Invention of tradition’), 5) kaste og klasse samt 6) etnografiske regioner. På kurset præsenteres og diskuteres forskellige teorier inden for de enkelte temaer i samspil med etnografiske eksempler fra hele verden.
Anthropological Perspectives II
Viden
- have viden om de antropologiske problemstillinger, der knytter sig til de gennemgåede temaer
- have viden om forskellige teoretiske hovedstrømninger i forhold til de gennemgåede temaer
- have viden om hvilke specielle karakteristika/debatter, der gør sig gældende for etnografiske hovedregioner.
Færdigheder
- kunne identificere relevante og centrale tematiske aspekter
- kunne identificere, redegøre for, og sammenligne relevant teori og empiri
- kunne identificere forskellige positioner i en fagdebat
- kunne reflektere over betydningen af de valgte teksters historiske kontekst
- kunne redegøre for forhold mellem forskellige teoretiske positioner og typer af data
Kompetencer
- kunne formulere generelle sammenhænge mellem forskellige antropologiske aspekter og temaer
- være i stand til at vurdere kvaliteten i antropologisk argumentation.
Undervisningen foregår i en blanding af forelæsninger og
holdundervisninger - med hovedvægten på holdundervisning på tre
parallelt løbende hold, koncentreret om læsning af antropologisk
videnskabelig tekst. Der er således et fast skema med en
fællesforelæsning og to holdundervisninger per uge. Forelæsningerne
varetages af den faglige koordinator og evt. forskellige af
instituttets medarbejdere. Den enkelte forelæsning kan enten være
af mere generel karakter, f.eks. oversigt over et emne i
antropologien, eller en mere specifik eksemplificering af ugens
tema. Holdundervisningen består af oplæg fra underviser,
studenteroplæg, plenumdiskussioner og gruppearbejder.
NB: Skulle eksamen blive omlagt grundet COVID-19, vil det blive som
følgende: Alternativ prøveform:
Skriftlige opgave på 14 dage, og ingen mundtlig
eksamen.
Den centrale del af undervisningen er koncentreret om tekstlæsninger og diskussion af tekster som de studerende har forberedt sig på hjemme. Tekster består af klassiske og nye videnskabelige artikler. Desuden kan der indgå avisartikler, film, kortfattet case-materiale etc.
Der gives feedback (skriftligt eller mundtligt) fra underviser på skriveøvelser og eksamensopgaver. Der gives midtvejs peer-feedback på udkast til skriveøvelser. På eksamensopgaven gives feedback sammen med karakteren.
Studerende tilmeldes automatisk af studieadministrationen.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtligt forsvar
- Prøveformsdetaljer
- 12-dages essay med efterfølgende mundtlig prøve. Opgaven kan
skrives individuelt eller i grupper på op til 3 studerende.
Afleveringens længde: min. 18.000 anslag og max. 22.000 anslag for
individuel eksamen. Plus min. 4.500 og max 5.500 anslag pr. ekstra
gruppemedlem. Ved gruppeopgave skal den enkelte studerendes bidrag
være tydeligt markeret i opgaven.
Mundtlig eksamen er 20 minutter ved individuel eksamen (inklusiv votering og bedømmelse). Ved grupper på 2 studerende forlænges den mundtlige eksamen til 30 minutter for gruppen samlet (inklusiv votering og bedømmelse). Ved grupper på 3 studerende forlænges den mundtlige eksamen til 40 minutter (inklusiv votering og bedømmelse).
Eksamen bedømmes samlet, og der gives én karakter baseret på en samlet vurdering af den skriftlige opgave og den mundtlige eksamen. De to dele indgår med samme vægt i bedømmelsen.
NB: skal eksamen laves om grundet COVID-19, vil det blive som følgende: Alternativ prøveform:
Skriftlige opgave på 14 dage, og ingen mundtlig eksamen. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen for kurset.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 84
- Total
- 84
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- AANB18003U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Se skema i højreboks.
- Studienævn
- Antropologi studienævn
Udbydende institut
- Institut for antropologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Karen Waltorp (6-6f6e72363c374465707971726d326f7932686f)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students