Integreret kursus i celle, væv, organ, ernæring og metabolisme

Kursusindhold

Efter afsluttet kursus er det overordnede formål med denne fagintegrede periode 1, at den studerende skal kunne:

  • søge efter litteratur i medicinske databaser
  • redegøre for søgestrategi herunder søgeord 
  • afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i porteføljen med referencer til litteraturlisten
  • skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
Engelsk titel

Integrated Course in cells, tissue, organs, nutrition and metabolism

Målbeskrivelse

Viden

  • Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser

  • Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker

  • Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser

 

Færdigheder

  • Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner

  • Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus

  • Diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabetes mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner

 

Kompetence

  • søge efter litteratur i medicinske databaser
     
  • redegøre for søgestrategi herunder søgeord 
     
  • afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i porteføljen med referencer til litteraturlisten
     
  • skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger

Forelæsninger og problembaseret læring.

Den studerendes arbejdsbelastning for Integreret kursus i celle, væv, organ, ernæring og metabolisme fremgår samlet af Eksamen i Celle, væv, organ, ernæring og metabolisme

Skriftlig
Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Prøveformsdetaljer
Aflevering af porteføljebeskrivelser
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at opnå kursusattest skal den studerende kunne:

Viden

  • Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive  regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser

  • Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker

  • Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser

 

Færdigheder

  • Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner

  • Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus

  • Kunne diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabetes mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner

Kompetence

  • søge efter litteratur i medicinske databaser
     
  • redegøre for søgestrategi herunder søgeord 
     
  • afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i porteføljen med referencer til litteraturlisten
     
  • skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
ECTS
5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
Prøveformsdetaljer
Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i den af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:

Viden

  • Beskrive opbygning og funktion af cellen og de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning fx i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive regulering, metabolisme og homeostase på celle-niveau og betydning for sygdomsudvikling fx med forstyrrelser i organer som tarm, lever og immunsystemet

  • Overordnet beskrive udvalgte sygdomme (fx diabetes mellitus, og sygdomme i organer som tarm, lever og immunsystemet), og overveje betydningen af forandringer på molekylært og cellulært plan, for organfunktion, individfunktion, samt disse funktionsændringers samfundsmæssige konsekvenser

  • Beskrive konsekvenser af udvalgte sygdomme på individ-, samfunds- og globalt niveau som fx metaboliske forstyrrelser, adpositas og misbrugsproblematikker

  • Beskrive immunforsvarets betydning som biologisk ’forsvarssystem’ i relation til fx immunologiske og infektiøse lidelser

 

Færdigheder

  • Diskutere patientperspektivet og livskvalitet ved kroniske lidelser som for eksempel i immunsystemet, ved diabetes mellitus, alkohol-leverproblematik og kroniske infektioner

  • Diskutere psykosomatiske problematikker eksemplificeret ved udvalgte inflammatoriske eller infektiøse lidelser og diabetes mellitus

  • Diskutere patient- og pårørendeinddragelse, patientens handlekompetence, adfærdsændringer og compliance hos patienter med fx diabetes mellitus eller lever- og tarmsygdomme samt kroniske infektioner

Kompetencer

  • Søge efter litteratur i medicinske databaser
     
  • Redegøre for søgestrategi herunder søgeord
     
  • Afrapportere søgt litteratur korrekt og beskrive dette i porteføljen med referencer til litteraturlisten
     
  • Skelne mellem hvad der foreligger viden om, og hvad der er holdninger
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 34
  • Holdundervisning
  • 16
  • Forberedelse (anslået)
  • 155
  • Eksamensforberedelse
  • 0,5
  • Eksamen
  • 0,5
  • Total
  • 206,0

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
SSUA15019U
ECTS
Se eksamensbeskrivelse
Niveau
Kandidat
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Skemagruppe
Se Syllabus
Kapacitet
30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglig kandidatuddannelse
Studienævn
Studienævnet for Medicin og den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
Udbydende institut
  • Institut for Immunologi og Mikrobiologi
Udbydende fakultet
  • Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
  • Mette Aadahl   (12-706877776831646467646b6f4375686a6c72716b31676e)
  • Thomas Peter Almdal   (19-7e7279776b7d387a6f7e6f7c386b76776e6b764a7c6f7173797872386e75)
    Kursusansvarlig
Hvis du har behov for at kontakte studiesekretæren, kan du se hvem der er kursets studiesekretær på AUS’ kontaktliste:
https:/​/​sund.ku.dk/​kontakt/​aus-medarbejderoversigt/​#Studieservice
Gemt den 30-03-2022

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students