Kliniske metoder i diagnostik og behandling
Kursusindhold
Kurset bygger videre på tidligere opnået viden, især fra kurserne ”Sygdomslære”, ”Medicoteknik 1 og 2” og ”Introduktion til Matematisk Modellering”. Kurset fokuserer på medicotekniske aspekter herunder billeddiagnostiske metoders anvendelse i den kliniske hverdag. Dette gøres gennem undervisning i samspillet mellem symptomer, diagnoser og medicotekniske undersøgelser. Sygdomme og diagnostiske metoder indenfor tre overordnede sygdomsgrupper (onkologi, neurologi og kardiologi) vil tjene som eksempler.
Clinical methods in diagnosis and treatment
Bacheloruddannelsen i medicin og teknologi - valgfrit kursus
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Beskrive rationalet for anvendelsen af
almindelige medicotekniske metoder til diagnostik og behandling af
patienter indenfor udvalgte sygdomsgrupper. Disse sygdomsgrupper
udvælges og præsenteres ved kursusstart, eksempelvis:
- Anvendelse af EKKO, tryk-måling og billeddiagnostik ved udredning og behandling af iskæmisk hjertesygdom og hjerteinsufficiens
- Anvendelse af lungefunktionsundersøgelse, CT og PET/CT ved udredning og behandling af lungecancer
- Anvendelse af EEG/EP og MR ved udredning af neurologisk sygdom
(eksempelvis epilepsi, apopleksi og multipel sclerose)
- Forklare hvordan tekniske faktorer påvirker kvaliteten af almindelige medicotekniske undersøgelser (EKKO, LFU, CT, MR, PET og EEG/EP) og hvordan dette kan påvirke fortolkning og brug af metoden i den kliniske hverdag
- Beskrive metoder til vurdering af medicotekniske
modaliteter til klinisk diagnostik (Diagnostisk akkurathed,
reproducerbarhed og kryds-validering, betydningen af grænseværdier)
Færdigheder
- Udføre enkle kvantitative målinger indenfor fysiologiske-/billeddannende metoder
- Udføre basal fortolkning af disse data og påpege mulige fejlkilder/begrænsninger
- Sammenligne strålebelastning ved forskellige billeddiagnostiske undersøgelser og drøfte dette i relation til en klinisk problemstilling
- Formidle grundlæggende tekniske styrker og svagheder ved de præsenterede metoder
- Drøfte medicoingeniørens rolle ved anvendelse og implementering af medicotekniske metoder i klinikken
- Præsentere og drøfte et eksempel på en nuværende eller fremtidig anvendelse af en medicoteknisk modalitet i klinisk praksis
Kompetencer
- Overføre medicoteknisk viden og metoder til anvendelse i klinisk praksis og klinisk forskning
- Samarbejde og kommunikere effektivt med egen og andre faggrupper – herunder særlig klinisk arbejdende læger
-
Opsøge, tage kritisk stilling til og tilegne sig ny viden
-
Strukturere og reflektere over egen læringsproces
Forelæsninger og gruppearbejde samt praktiske øvelser
OBS! Udover kursusattesten som er beskrevet i denne kursusbeskrivelse, har den afsluttende eksamen en separat eksamensbeskrivelse SMTB20006E
Tilmelding på Campusnet, DTU
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
Meritstuderende – Københavns Universitet (ku.dk)
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
Der er kun begrænset eller ingen pladser til eksterne studerende
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
Andet
- Prøveformsdetaljer
- Udarbejdelse af i alt 2 abstracts og 1 poster
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå bedømmelsen bestået skal den studerende kunne:
Viden
-
Tilegne sig viden om medicinske og tekniske emner ved selvstændig læsning af litteratur og ved videndeling i gruppeorienteret arbejde
-
Relatere medicinsk teknologi til relevante sygdomme, patientgrupper og hospitalsorganisation
-
Redegøre for hvilke tekniske og naturvidenskabelige discipliner, der ligger til grund for en given medicinsk teknologi
-
Redegøre for praktiske og etiske spilleregler i forbindelse med udredning og behandling af sygdomme
-
Redegøre på et indledende niveau for medicinske teknologiers formål og princip
-
Redegøre for ingeniørens rolle i medicotekniske løsningers udvikling og anvendelse
Færdigheder
-
Demonstrere forståelse for at medicoteknisk problemløsning forudsætter en forudgående forståelse af den medicinske problemstilling
-
Søge og udvælge relevant medicoteknisk litteratur
-
I grupper gennemføre eksperimentelle undersøgelse, forholde sig til fejlkilder og statistisk variation og drage konklusioner herfra
-
Selvstændigt og i grupper udfærdige en kort tværfaglig beskrivelse af et medicoteknisk system eller metode med anvendelse af både tekniske, kliniske og videnskabsteoretiske synsvinkler
Kompetencer
-
Selvstændigt og i grupper formidle viden om medicotekniske systemer og metoder
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 32
- Forberedelse (anslået)
- 81,3
- Praktiske øvelser
- 22
- Øvelser
- 2
- Eksamen
- 0,2
- Total
- 137,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SMTB20005U
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
13 ugers kursus - følger DTU struktur og starter i uge 5
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Mandag fra 8-12
- Kapacitet
- 72 studerende
- Studienævn
- Studienævn fra DTU
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Carsten Eckhart Thomsen (3-6769784477797268326f7932686f)
- Barbara Malene Bjerregaard Fischer (22-656475656475643170646f68716831696c76666b68754375686a6c72716b31676e)
Spørgsmål til undervisning eller holdsætning på dine KU-kurser, kontakt:
Undervisning@sund.ku.dk
Spørgsmål til og examiner på dine KU-kurser, kontakt:
eksamen@sund.ku.dk
Spørgsmål til studieplanlægning på SUND, kontakt:
vejledning@sund.ku.dk
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students