Redskabsgymnastik og motoriske færdigheder
Kursusindhold
Kurset omfatter redskabs- og springgymnastik samt teorier, overordnede principper og øvelser til indlæring af motoriske færdigheder i idræt.
Centrale emner er:
- basisforudsætninger og grundlæggende bevægelseselementer i
redskabs- og springgymnastik
- gymnastikkens metodikker og differentieringsmuligheder
- teknikanalyse
- modtagning og sikkerhedsaspekter
- gymnastikaktiviteter i byens rum
- motoriske indlæringsteorier
- træningsstrategier
- indlæringsformer
- feedback.
Med udgangspunkt i redskabernes muligheder for stimulering af
motorisk kompetence og færdighedsudvikling arbejdes åbent og
innovativt med redskabsbaner og isolerede færdigheder. I
undervisningen kobles bevægelsespraksis og teori, så den studerende
kan belyse og forstå egen færdighedsudvikling ud fra teorier hentet
fra motorisk indlæring og biomekanik. Den studerende fordyber sig i
udvalgte spring, og ud fra videooptagelser arbejdes med
teknikanalyse, fejlfinding og individuel handlingsrettet feedback,
hvor perspektiver fra motorisk indlæring indgår.
Endvidere nuanceres emnet motorisk indlæring ved inddragelse af
andre typer motoriske færdigheder, fx fra boldspil.
I kurset indgår et mindre projektarbejde i grupper, hvor gymnastikaktiviteterne flyttes udendørs i byens rum/nærområdet. Til slut fremlægges erfaringerne fra projektarbejdet under en postersession med videofremlæggelser for hele årgangen.
Apparatus Gymnastics and Motor Skills
Bacheloruddannelsen i idræt og fysisk aktivitet
Viden:
Det er målet, at den studerende har opnået viden om:
-
Teknik, metodik, redskabsbrug, modtagning og sikkerhed i redskabs- og springgymnastik
-
De grundlæggende bevægelseselementer og basisforudsætninger i redskabsgymnastik samt deres funktionelle betydning
-
hukommelse, træningsstrategier, indlæringsformer og feedback i et neurobiologisk og adfærdspsykologisk perspektiv.
Færdigheder:
Det er målet at den studerende kan:
-
Udføre de gymnastiske færdigheder velkontrolleret og teknisk korrekt med stor forevisningsværdi
-
Optage og anvende videosekvenser som et digitalt redskab til teknikanalyse og feedback
Kompetencer:
Det er målet, at den studerende kan:
-
Arbejde varieret, åbent og innovativt med øvelsesstoffet og redskabernes muligheder
-
Beskrive og analysere en øvelse teknisk, biomekanisk og metodisk med henblik på at stimulere specifik motorisk indlæring
-
Vurdere, udvælge og forholde sig kritisk til tilgængelige metodikker i redskabs- og springgymnastik
-
Give relevant og konstruktiv feedback på baggrund af øvelsesanalyse, udøverens niveau og sin viden om motorisk indlæring
-
Anvende praksisviden og argumentere meningsfuldt for en valgt indlæringsstrategi og et skitseret træningsforløb med henblik på præstationsoptimering
-
Bedømme og forudsige relevante problemstillinger i forbindelse med metodik og sikkerhed
-
Udføre modtagning med sikkerhed og efter hensigten
Forelæsninger og gruppetimer. Praktiske og teoretiske oplæg fra undervisere, gruppearbejder og fremlæggelser fra studerende. Ud over undervisningen er der afsat tid til studietimer i hallen med mulighed for at arbejde med praksis og gruppeopgaver.
Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.
Kurset er reserveret til studerende på bacheloruddannelsen i idræt og fysisk aktivitet og studerende indskrevet på sidefaget i idræt.
I løbet af kurset giver underviseren mundtlig eller skriftlig feedback på alle obligatoriske opgaveelementer. Derudover arbejdes med struktureret peer feedback undervejs i undervisningen.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Praktisk mundtlig prøve, 40-50 min
- Prøveformsdetaljer
- Gruppeeksamen med individuel forevisning af praksis.
Eksamen foregår i grupper (3-4 studerende), og afhængigt af gruppestørrelsen er varigheden 40-50 min, ekskl. votering.
Inden eksamensdagen udtrækkes det spring, som den enkelte studerende skal forevise til eksamen, og holdets eksamensgrupper oplyses.
Til eksamen foreviser hvert gruppemedlem først et spring og en modtagning.
I den efterfølgende gruppeeksamination indleder gruppen med en fælles teknikanalyse af ét af de viste spring (udvalgt af eksaminator), hvorefter gruppen holder et kort oplæg om et eller flere af kursets teoretiske emner, som relateres specifikt til det udtrukne spring.
I løbet af eksamen inddrages og diskuteres relevant teori (se kursets målbeskrivelse), eksempelvis motorisk indlæring, teknik, biomekanik, modtagning og feedback, og der gives forslag til konkrete springmetodikker.
Der gives en individuel karakter baseret på en ligelig bedømmelse af den praktiske og den teoretiske del af eksamen, og for at bestå samlet skal både den praktiske og den teoretiske del bestås. - Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
En overordnet disposition for gruppens fælles eksamensoplæg kan medbringes (max. 1 side).
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende overbevisende og præcist kunne demonstrere viden, færdigheder og kompetencer, som beskrevet under målbeskrivelsen.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 7
- Forberedelse (anslået)
- 120
- Praktiske øvelser
- 78
- Eksamen
- 1
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NNEB18003U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17) og C
- Kapacitet
- 125
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden - Studienævn
- Studienævn for Fødevarer, Human ernæring og Idræt
Udbydende institut
- Institut for Idræt og Ernæring
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Eva Wulff Helge (7-67796a676e69674270677a75306d7730666d)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students