De matematisk modellerende videnskaber
Kursusindhold
Dette kursus giver dig både et teoretisk og praktisk fundament til at anvende matematik som anskuelsesmåde i naturvidenskab og teknologi.
Du vil få konkrete erfaringer med matematisk modellering gennem matematisering af fænomener i naturvidenskab og teknologi.
Du vil desuden få didaktiske redskaber til at planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisningsforløb, der involverer matematisk modellering eller modeller omkring en STEM-holdig problemstilling.
The Mathematical Modelling Sciences
Kandidatuddannelsen i STEM-undervisning
Erhvervskandidatuddannelsen i STEM-undervisning
Kompetencer
Det er målet, at den studerende gennem integration af fagfagligt, fagdidaktisk og undervisningspraktisk opnår:
- STEM-faglig kompetence til at undersøge, perspektivere og formidle en autentisk STEM-holdig samfundsmæssig problemstilling ved hjælp af matematisk modellering eller matematiske modeller.
- STEM-didaktisk kompetence til at til at kunne gøre undersøgelses-, modellerings-, formidlings- og perspektiveringsdimensionerne i grundskolens kompetenceområder operationelle for undervisning på baggrund af relevant forskning
- Lærerfaglig kompetence til at kunne planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisningsforløb der involverer matematisk modellering eller matematiske modeller omkring en STEM-holdig samfundsmæssig problemstilling.
Færdigheder
For at opnå kompetencemålene skal den studerende:
- kunne lave en begrundet udvælgelse af en autentisk STEM-holdig samfundsmæssig problemstilling.
- kunne designe og udføre et specifikt undervisningsforløb, der retter sig mod at udvikle elevers modellerings-, kommunikations- og perspektiveringskompetencerne
- kunne tilrettelægge og organisere arbejde med matematisk modellering eller matematiske modeller
- kunne anvende fagdidaktisk terminologi korrekt og bruge den til at argumentere læringsteoretisk for elevaktiviteters indhold og placering i forbindelse med undervisning om matematisk modellering og matematiske modeller.
Viden
For at opnå kompetencemålene skal den studerende:
- opnå viden om hvordan matematisk modellering i forskningsfronten anvendes til at beskrive, forstå, analysere og forudsige STEM-fænomener.
- kunne navigere i STEM-didaktiske modeller og begreber for matematisk modellering og matematiske modeller i undervisningen.
- kunne beskrive og reflektere over STEM-didaktiske tilgange til at inddrage autentiske STEM-holdige samfundsmæssige problemstillinger i undervisningen.
Undervisningen tager form af syv hele plenumdage (10-17), syv
hele gruppeaktivitetsdage (10-17) og mellemliggende perioder med
selvstændigt arbejde og gruppearbejde. Der vil løbende være
vejledning.
Plenumdagene vil være en blanding af oplæg, workshops og
gruppearbejde med de studerendes læring i centrum.
Vejledningen kan tage form af ansigt-til-ansigt vejledning eller
via nettet.
Vi vil i det omfang det giver mening også gøre brug af digitale
elementer, screen-casts, simuleringsøvelser, videooptagelser og
elektronisk faciliteret peerfeedback.
De studerende er fordelt i studiegrupper som skal sikre at de kan
mødes – gerne fysisk, men om muligt online – på de syv hele
gruppeaktivitetsdage og på andre tidspunkter hvor det er nødvendigt
– fx i forbindelse med arbejde på studieprodukter
I studiegrupen, der blandt andet skal øge læringsudbyttet og
mindske risikoen for frafald, samarbejder man om at gennemføre
kurset og dets studieprodukter.
Deraf vil eksamen som udgangspunkt også foregå i studiegrupperne.
Dog har alle studerende ret til at gå til eksamen i andre
gruppekonstellationer eller enkeltvis, hvis man ønsker det. Hvis
eksamen involverer at der afleveres et studieprodukt, skal
studerende, der ønsker at gå til eksamen i grupper, aflevere et
fælles studieprodukt
Den anvendte litteratur vil blive udvalgt i forbindelse med planlægningen af kursets undervisningsmoduler, og vil være angivet i den kursusplan, som udarbejdes og offentliggøres på kursets hjemmeside forud for hvert kursusudbud. Du skal regne med at der i alt vil være læseomfang svarende til ca 1200 normalsider.
Kurset er forbeholdt studerende på kandidatuddannelsen i
STEM-undervisning.
Hvis der er overskydende pladser på kurset, kan kurset desuden
tilmeldes som enkeltfag (selvbetalende efter-videreuddannelse).
Forelæsninger foregår på SDU i Odense. Derudover arbejder man i
studiegrupper, hvor undervisningen og vejledningen foregår online
og om muligt ved fysiske møder regionalt.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 30 min.
- Prøveformsdetaljer
- Mundtlig eksamen med valgfrihed for den enkelte studerende
mellem individuel- og gruppeeksamen.
Mundtlig gruppeeksamen:
Prøven foregår som en samtale mellem de studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i en af de studerende udarbejdet projektrapport.
Den mundtlige gruppeprøve er normeret til 30 minutter (inklusiv votering og karaktergivning) samt 30 minutter ekstra pr. yderligere studerende udover den første. Dog kan gruppeprøven højst vare 2 timer.
Præstationen ved den mundtlige prøve tæller 100% i bedømmelsen.
Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en individuel bedømmelse af den studerendes præstation, jf. bekendtgørelse om censur og eksamen § 4, stk.2.
Mundtlig indidviduel eksamen:
Ved prøven fremlægger den/de studerende sin/e projektrapporter.
Prøven foregår som en samtale mellem den/de studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i en af den/de studerende udarbejdet projektrapport.
Den mundtlige gruppeprøve er normeret til 30 minutter pr. studerende
Præstationen ved den mundtlige prøve tæller 100% i bedømmelsen. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 21
- Forberedelse (anslået)
- 354
- Projektarbejde
- 21
- Vejledning
- 16
- Total
- 412
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NNDK20003U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
-
Udenfor skemastruktur
- Kapacitet
- 35
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden - Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Institut for Naturfagenes Didaktik
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Morten Misfeldt (8-716d776a69706878446d7268326f7932686f)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students