Sundhedsdata og interoperabilitet
Kursusindhold
Høj kvalitet af sundhedsdata har afgørende betydning for behandlingskvalitet, patientsikkerhed, sammenhæng i patientforløb, afregning, kvalitetssikring og forskning. Vurdering af datakvalitet samt pålidelig udveksling af data på tværs af behandlingsenheder og sektorer kræver anvendelse af fælles datastandarder, terminologier og klassifikationssystemer. I dette kursus behandles følgende emner: Indsamling og kvalitetssikring af sundhedsdata (mht. reliabilitet, validitet, aktualitet og fuldstændighed); forskellige typer af data (fx kvalitative vs kvantitative, ustrukturerede vs strukturerede); termer, koder og klassifikationer; kliniske terminologier og klassifikationssystemer (fx ICD-10, SKS og SNOMED-CT); datastandarder (fx Medcom-standarder og HL7); semantisk interoperabilitet; aggregering af sundhedsdata; patientgenererede data (fx PRO).
Health Data and Interoperability
Bacheloruddannelsen i sundhed og informatik
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
-
redegøre for de forskellige typer af data, der indsamles og anvendes i sundhedsvæsenet
-
redegøre for de væsentligste kliniske terminologier og klassifikationssystemer, der anvendes i sundhedsvæsenet
-
forklare begrebet interoperabilitet og redegøre for de væsentligste datastandarder, der anvendes i sundhedsvæsenet
Færdigheder
-
analysere og evaluere reliabilitet, validitet, aktualitet og fuldstændighed af konkrete typer af sundhedsdata
-
analysere muligheder og barrierer for indsamling og kvalitetssikring af sundhedsdata
-
analysere muligheder og barrierer for øget anvendelse af fælles datastandarder, terminologier og klassifikationssystemer
- foreslå og vurdere relevante strategier til at forbedre interoperabilitet og datakvalitet i praksis
Kompetencer
- omsætte teoretiske begreber og modeller til selvstændige analyser af datakvalitet, standarder og interoperabilitet
Forelæsninger, seminarer, gruppeopgaver, hjemmearbejde og skriftlige opgaver.
Se Absalon.
Kurset er reserveret til studerende på bacheloruddannelsen i sundhed og informatik.
- ECTS
- 10 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, i løbet af kurset
- Prøveformsdetaljer
- I løbet af kurset udarbejdes fire skriftlige opgaver i relation
til kursets centrale temaer. Emnerne for opgaverne fastsættes af
underviseren.
To af opgaverne er gruppeopgaver, og to er individuelle. Grupper kan bestå af 2-4 personer. Gruppeopgaverne har et omfang på maksimalt 10 normalsider. De individuelle opgaver har et omfang på maksimalt 5 normalsider. Opgaverne afleveres samlet ved kursets afslutning. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende demonstrere fuld opfyldelse af målbeskrivelsen for kurset.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 42
- Holdundervisning
- 28
- Forberedelse (anslået)
- 171
- Studiegrupper
- 28
- Total
- 269
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NDAB20010U
- ECTS
- 10 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 3
- Skemagruppe
-
B
- Kapacitet
- 60
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden - Studienævn
- Studienævn for Sundhed og informatik
Udbydende institut
- Datalogisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Thomas Troels Hildebrandt (5-6a6b6e666742666b306d7730666d)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students