Retssystemers funktion og virke (Cand. soc. i jura)
Kursusindhold
Formålet med dette faglige modul er at give de studerende kendskab til nationale såvel som internationale retssystemers opbygning. Fokus er på kompetenceforhold og processuelle regler. Denne viden skal de studerende sætte i forhold til deres egen professionsfaglighed og placere i en større juridisk sammenhæng, således at de studerende får en dybere forståelse for de retlige problemstillinger, de møder indenfor deres profession. Desuden har faget til formål at kunne identificere særlige retskulturelle træk ved det danske retssystem - set i sin historiske sammenhæng - sammenlignet med kontinental europæisk og anglo-amerikansk retstradition. Kurset bygger ovenpå den juridiske viden om retssystemer, som de studerende har erhvervet sig i deres professionsbacheloruddannelse. Retssystemers funktion og virke er et alment fag med mange vidensmål. Faget har et stort dogmatisk juridisk element, kombineret med professionssociologi, retshistorie, komparativ ret og enkelte aspekter af retssociologi og retsfilosofi.
Legal Systems and their Functions
Viden:
- Om det danske retssystems opbygning, dets professionelle aktører i deres institutionelle forankring og sammenhæng med internationale systemer
- Om magtfordelingslæren og myndighedernes funktion set i relation til denne
- Om forvaltningens klagesystemer og aktører
- Om karakteristika ved dansk retspleje, herunder adgangen til domstolsprøvelse og 2-instans-princippet og sondringen mellem offentlig og privat ret
- Om danske myndigheder og den danske stat i et retshistorisk perspektiv
- Om den danske retstradition i komparativ belysning
Færdigheder:
- At kunne placere forskellige typer af retlige dokumenter i sin deres institutionelle og processuelle sammenhæng
- At kunne udfinde særlige nationale og internationale karakteristika ved diverse retskilder
- At kunne analysere praksis med anvendelse af en teoretisk professionsforståelse
Kompetencer:
- Identificere kompetente myndigheder i retlige forhold
- At kunne vurdere processuelle forhold inden for sin den studerendes egen bachelor faglighed og mulige procesbelastninger i relation til konkrete problemstillinger
- At kunne reflektere over egen professions faglighed og opgaver, sammenlignet med den juridiske profession
Undervisningen i faget er tilrettelagt som en kombination af
individuelt arbejde og gruppearbejde. Undervisningen struktureres
over øvelser og case-arbejde, der tager udgangspunkt i, at de
studerende lærer at kombinere egen kernefaglighed med en juridisk
forståelse. Gruppearbejde er en grundstruktur i undervisningen. De
studerende vil både skulle arbejde sammen omkring en fælles
professionsfaglighed (eksempelvis socialrådgiver), hvor de kan
arbejde i dybden med fælles professionsfaglige problemstillinger.
De studerende vil også skulle arbejde sammen på tværs af
forskellige
professionsfagligheder. Herved vil de studerende lære at arbejde på
tværs af fagligheder, at kunne genkende juridiske problemstillinger
og at kunne transferere en erhvervet juridisk viden til andre
professionssammenhænge. Det er en central del af fagets
undervisning, at de studerende bringer egen viden og refleksion ind
i undervisningen. Dette skal understøttes gennem løbende opgaver,
hvor de studerende som led i deres forberedelse til eksempel skal
finde den relevante lovgivning (national som international) for en
professionsfaglig juridisk problemstilling og kunne redegøre for
kompetenceforhold og processuelle forhold.
Pensum består både af en lærebog og enkelte artikler.
Lærebogen:
Helle Blomquist: Retssystemers funktion og virke
Artikler:
Lærebogen suppleres af enkelte artikler der vil fremgå af undervisningsplanen. Så vidt det er muligt (ift de ophavsretlige regler) gøres de tilgængelige på Absalon
I forhold til uddannelsens overordnet profil hjælper faget med at integrere jura i de studerendes professionsfaglighed og herved uddanne dem til professionsjurister.
- Studerende indskrevet på JUR: Selvbetjeningen på KUnet
- Enkeltfagsstuderende (ikke meritstuderende): Enkeltfagsstuderende (mod deltagerbetaling)
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig prøve
- Prøveformsdetaljer
- Selvstændig skriftlig opgave
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Eksamen er en selvvalgt skriftlig opgave hvor den studerende skal demonstrere målbeskrivelsens viden- og færdighedskompetencer gennem besvarelse af en række af fagets efterbehandlingsspørgsmål.
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 10
- Forberedelse (anslået)
- 178,25
- Seminar
- 18
- Total
- 206,25
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- JSJK00001U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Pris
-
- Studerende indskrevet på JUR: Ingen deltagerbetaling
- Enkeltfagsstuderende: Se venligst hjemmesiden
- Skemagruppe
-
Se skema for undervisningstid
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Udbydende fakultet
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Mikkel Jarle Christensen (24-767274746e7537736a7b756e376c717b727c7d6e777c6e7749737e7b37747e376d74)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students