Konfliktforståelse og forhandling
Kursusindhold
Konfliktforståelse er uddannelsens andet hovedområde efter konfliktmægling. Målet med dette område er at sætte deltagerne i stand til at analysere, beskrive og forstå konflikter på såvel individ- som samfundsniveau og integrere denne viden i deres praksis som konfliktmæglere.
Deltagerne introduceres til konfliktforståelse med basis i
konfliktteorien inden for de sidste årtier. Der arbejdes med
konflikters årsager og udvikling, ligesom forskellige
adfærdsmønstre i konflikt afdækkes. I forbindelse hermed arbejder
deltagerne også med deres egen konfliktadfærd og undersøger,
hvorledes den påvirker deres arbejde som mæglere. Konflikter
analyseres i en strukturel og kulturel kontekst og forskellige
temaer som tillid, projektion, vrede og magt tages op i relation
til konflikt. Denne undervisning fører videre til at arbejde med
konflikter på gruppeniveau og internationalt niveau, hvor der
sættes fokus på de særlige forhold, der gør sig gældende her.
Undervisningen er en kombination af teori, diskussion og
illustration gennem øvelser.
Forhandling er et helt centralt værktøj i håndteringen af
konflikter, og det er temaet for det tredje hovedområde. Deltagerne
skal gennem en kombination af forhandlingsteori og praktisk træning
gøres fortrolige med forhandling og lære at anvende forhandling som
en integreret del af deres arbejde med konflikter generelt og med
konfliktmæglingsarbejdet i særdeleshed. Der vil bl.a. blive
arbejdet med forskellige forhandlingsformer, dynamikker i
forhandling, topartsforhandling og flerpartsforhandling.
Conflict resolution theory and negotiation
Ca. 80 % af undervisningen foregår på internat uden for Københvans Universitet. Internatudgifter er indeholdt i prisen.
Hovedsproget er dansk. Der anvendes norsk og engelsk af udenlandske undervisere.
Konfliktforståelse er, at den studerende bliver i stand til at:
- Analysere konflikter og anvise konfliktløsningsform på både interpersonelt niveau og gruppe niveau
- Forklare socialpsykologisk konfliktteori og analysere konflikter i det perspektiv
-
Forklare konfliktstile og adfærdsmønstre i konflikt og analysere disse i konfliktsituationer
-
Reflektere over egen konfliktstil og reaktion i konflikt samt betydningen heraf
-
Diskutere konflikteskalation og -deeskalation
-
Beskrive og diskutere forskellen på dialog og diskussion
-
Forklare psykodynamisk systemteori
-
Redegøre for intergruppedynamikker
-
Beskrive og diskutere international konfliktforståelse
-
Integrere konfliktforståelse i mægling både teoretisk og praktisk
Målbeskrivelse: forhandling:
For at opnå karakteren 12 skal den studerende - i det omfang det er relevant for besvarelse af prøven - kunne
-
Forklare og diskutere forskellige forhandlingsformer fra den standpunktsorienterede forhandling til den sagsorienterede/problemløsningsorienterede forhandling
-
Diskutere forskellige typer forhandling: topartsforhandling, mangepartsforhandling og repræsentation i forhandling og analysere de særlige vilkår for hver af disse.
-
Anvende forskellige forhandlingsformer og agere i forskellige typer forhandling
-
Analysere en forhandlingssituation, herunder inddrage den kontekst forhandlingen foregår i (privat, arbejdsplads eller organisation)
-
Diskutere forholdet mellem forhandling og mægling og integrere forhandling i mægling både teoretisk og praktisk
-
Forklare forhandleregenskaber og reflektere over egne egenskaber som forhandler
-
Sætte forhandling og køn i perspektiv
Undervisningen varetages af højt kvalificerede undervisere. Der
vil under al undervisning være en faglig koordinator til stede, der
sikrer kontinuiteten og sammenhængen mellem uddannelsens
fagelementer. Undervisningen vil veksle mellem oplæg, diskussion,
refleksion, træning og feedback. Hertil kommer, at deltagerne
mellem mødegangene arbejder videre med stoffet i et elektronisk
læringsmiljø.
Der bliver gennem hele forløbet lagt vægt på at integrere stoffet i
deltagernes arbejdsliv. Problemstillinger fra deltagernes
arbejdsliv inddrages undervejs, ligesom teorien fortløbende sættes
i relation til deltagernes egne erfaringer og bliver afprøvet i
forhold til deltagernes hverdag.
Uddannelsen forudsætter deltagernes aktive medvirken, og de skal
gennem hele forløbet sætte egen praksis og virkelighed i spil i
forhold til teorien, deres egen udvikling og resten af holdet.
En værdifuld del af læringen sker mellem deltagerne på holdet, der
sammensættes af deltagere med forskellige uddannelsesmæssige og
jobmæssige baggrunde.
Grundbogen er Peter Colman m.fl. (red), The Handbook of Conflict Resolution, Jossey-Bass, San Francisco, 2014. Herudover fastlægges ved hvert gennemløb en litteraturliste. Antallet af sider er 1000-1500.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering, 3-døgn
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kurser fra Master- og Diplomuddannelser
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 206,25
- Forberedelse (anslået)
- 206,25
- Total
- 412,50
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- JKOM12002U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Master
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
-
-
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Udbydende fakultet
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Lin Adrian (10-777479396c6f7d746c794b75807d397680396f76)
Underviser
Martin Euwema, Søren Viemose, Vibeke Vindeløv, Lin Adrian m.fl.
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students