PÆD, Pædagogisk forskningspraksis.
Kursusindhold
I Pædagogisk forskningspraksis skal vi opnå forståelse for, hvordan man arbejder empirisk med pædagogiske begreber, kategorier og problemstillinger, samt hvordan man identificerer og afgrænser pædagogiske problemfelter. Vi får særligt indblik i centrale metodologiske teorier og traditioner, samt færdigheder i at gennemføre mindre kvantitative undersøgelser og kvalitative pædagogiske forskningsarbejder. Vi diskuterer hvordan man vælger relevant(e) empiri/kilder ud fra genstandsfelt og erkendelsesinteresse og arbejde systematisk med udvalgte teorier og metoder med henblik på at opnå metodiske viden og kunnen på baggrund af selvstændige empiriske studier.
Educational Research.
Bacheloruddannelsen i Pædagogik, 2019-ordningen.
Bachelortilvalg på Pædagogik, 2019-ordningen.
Viden om og forståelse af
- hvordan man arbejder med pædagogiske begreber og kategorier med henblik på identifikation og afgrænsning af pædagogiske problemfelter, empirisk såvel som teoretisk
- centrale teorier om forholdet mellem genstandsfelt, erkendelsesinteresse, empiri og analyse
- hvordan pædagogisk forskning relaterer sig til kvalitative og kvantitative metodiske og/eller analytiske tilgange til indsamling og produktion af empiri inden for det valgte pædagogiske genstandsfelt
- den pædagogiske forsknings praksisformer og udførelse
- relevante IT-baserede analyseprogrammer
Færdigheder i at
- gennemføre mindre pædagogiske forskningsarbejder, herunder at kategorisere og teoretisk-analytisk forstå empirisk materiale
- producere relevant empiri ud fra genstandsfelt, analysetilgang og erkendelsesinteresse
- arbejde systematisk med udvalgte begreber, teorier og forskellige metoder med henblik på at opnå analytisk og metodisk viden og kunnen på baggrund af selvstændige empiriske studier
Kompetencer i at
- forholde sig kritisk-analytisk til alle trin i en pædagogisk forskningspraksis fra identifikation og afgrænsning af genstandsfelt til produktion og analyse af egen empiri
- fremlægge sin undersøgelse for underviser og medstuderende
- give respons på medstuderendes arbejde.
Holdundervisning og forelæsning, gruppearbejde samt studenterpræsentationer af overvejelser om egne undersøgelser og respons på medstuderendes arbejde.
Kurset udbydes også som bachelortilvalg i pædagogik og samlæses med grundfagsstuderende på pædagogik.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Fri hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Se studieordningen:
http://hum.ku.dk/uddannelser/aktuelle_studieordninger/paedagogik/
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 325,5
- Total
- 409,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HPÆB00611U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
Bachelor tilvalg
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Pris
-
Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på www.aabentuniversitet.hum.ku.dk
- Skemagruppe
-
;
- Studienævn
- Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
- Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Jan Thorhauge Frederiksen (6-6e65726e656a446c7971326f7932686f)
- Line Sofie Dahler-Eriksen (19-6f6c71683167646b6f68753068756c6e766871436b7870316e7831676e)
- Laura Buch Lawaetz (4-6e636e63426a776f306d7730666d)
Underviser
Jan Thorhauge Frederiksen/Laura Lawaertz/Line Dahler-Eriksen
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students