KA tilvalg: Billedkunst- og designpraksis
Kursusindhold
Hvordan skabes en lærerig vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis i billedkunst og design i gymnasiet? Kursets formål er at give indsigt i og erfaring med fagene billedkunst, design og design & arkitektur i gymnasiet gennem teori koblet med konkret praktisk afprøvning, udvikling og evaluering på baggrund af fagenes identitet, mål, kernestof, praksisformer, fagdidaktik og lovgrundlag.
På kurset arbejdes individuelt og i grupper med at:
Faglige temaer er i overensstemmelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets ”Retningslinjer for universitetsuddannelser rettet mod undervisning i de gymnasiale uddannelser samt undervisning i gymnasiale fag i eux-forløb” (design og arkitektur samt billedkunst). |
Undervisningsform: Undervisningen består af introducerende forelæsninger, eksperimenterende workshops og oplæg fra de studerende.
Teorier anvendes således, at de studerende udvikler, afprøver og evaluerer konkrete praksisaktiviteter og undervisningsforløb i design og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre former for formidling som museale skoletjenester. |
Visual Arts and Design: Upper-Secondary School Practice
Undervisningen består af introducerende forelæsninger
eksperimenterende workshops og oplæg fra de studerende.
De gennemgåede teorier anvendes således, at de studerende udvikler
konkrete formidlingsopgaver og længere undervisningsforløb i design
og billedkunst, som kan bruges i gymnasiale uddannelser og andre
former for formidling som museale skoletjenester. De studerende
gennemfører dele af undervisningsforløbets forventede analytiske og
producerende handlinger.
Litteratur bliver fortrinsvis lagt på Absalon, eller kan findes online, og består af kunst-/design relevant teori, tekster vedrørende billedkunst og designs praksis og kernestof og fagdidaktiske tekster.
Modul 1: Billedkunstundervisning i gymnasiet fra bekendtgørelse til praksis (54 sider)
Forståelse for faget billedkunst på intenderet og realiseret niveau. Praksisafprøvning af TAP-metode: Vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis. Etablering af portfolie til de studerende.
- UVM læreplan og vejledning billedkunst B STX. https://www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/fag-og-laereplaner/laereplaner-2017/stx-laereplaner-2017 (22)
- Andersen, Bonnie Bay, and Line Højgaard Porse. TAP. Teori til analyse & praksis i billedkunst. 1. udgave. Praxis, 2021. Print: 10-23, 266-271. (21) (Absalon)
- Andersen, Bonnie Bay, and Line Højgaard Porse. “TAP metoden og undersøgende undervisning i billedkunst”, TEGN 2022. Print. https://www.billedkunstundervisning.dk/2022/03/07/tap-metoden-og-undersoegende-undervisning-i-billedkunst-layoutet/ (5)
- Andersen, Bonnie Bay mfl. Kompetencer i produktionsorientede forløb - Lærererfaringer og -refleksioner. Aarhus Universitet, 2015. Web: 9-15. https://pure.au.dk/ws/files/90947494/Kompetencer_i_produktionsorienterede_forl_b_l_rererfaringer_og_refleksioner.pdf (6)
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 56
- Forberedelse (anslået)
- 280
- Eksamen
- 84
- Total
- 420
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HKUK03381U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
Kandidat tilvalgKandidatsidefag
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
- Pris
-
Dette er et dagkursus via tompladsordningen mod betaling på Åbent Universitet. Tilmeld dig og se aktuel prisoversigt på www.aabentuniversitet.hum.ku.dk
- Skemagruppe
-
Se skemalink..
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Bonnie Bay Andersen (6-7e8c82494649527a877f407d8740767d)
Underviser
Bonnie Bay Andersen
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students