Kunsthistorie: Introduktion til metode og teori
Kursusindhold
Hvad er kunsthistoriefagets genstandsfelt? Og hvordan arbejder kunsthistorikere? Selve begrebet ”kunst” har ikke altid været i brug, og det har ikke altid været brugt på samme måde eller om de samme objekter. Kurset søger at give den studerende indblik i historiske ændringer i måder at se, forstå og fortolke kunst på gennem en grundlæggende introduktion til teoretiske og metodiske retninger og perspektiver i kunsthistoriefaget.
Kurset søger at give den studerende en forståelse for baggrunden for den teoretiske og metodiske pluralisme der præger kunsthistoriefaget i dag. Modulet har således et historiografisk sigte, i det de studerende vil blive introduceret til udvalgte tekster fra kunsthistoriefagets historie. Kurset introducerer dermed både tidligere dominerende retninger inden for fagets historie samt nyere teori og metodeperspektiver, så som æstetiske, stilhistoriske, ikonografiske, fænomenologiske, semiotiske, socialhistoriske, postkoloniale og poststrukturalistiske perspektiver.
Kurset retter sig mod at opøve den studerendes færdighed i at læse teoretiske tekster, definere teoretiske begreber og perspektiver, samt at anvende dem i analytiske sammenhænge i forhold til konkrete værker. Modulet søger dermed at kvalificere den studerendes forståelse for og fortolkning af kunstværker og objekter ved at rette fokus mod teoretiske præmisser for og metodiske tilgange til kunsthistorisk praksis.
Fokus vil være på at give den studerende kompetencer i at arbejde akademisk med kunsthistoriske teori- og metodespørgsmål, med vægt på skriftlig formidling. Gennem diskussioner af forskellige kunsthistoriske arbejdsformer vil den studerende oparbejde en større bevidsthed for metoder i analytisk arbejde.
Introduction to Methodology and Theory
Bachelor
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, diskussioner og
øvelser. De studerende arbejder individuelt og i grupper med oplæg,
skriftlige øvelser og feedback.
Den aktive undervisningsdeltagelse vil bl.a. tage form af løbende
arbejde med to mindre skriftlige opgaver à ca. 3 sider, som skal
afleveres indenfor frister fastsat af underviserne ved
semesterstart. Der er knyttet et feedback-forløb til arbejdet med
disse øvelser, som vil virke forberedende ind på den afsluttende
skriftlige hjemmeeksamen.
Der vil blive udarbejdet et kompendium til kurset.
Anbefalet litteratur til baggrundsorientering:
Michael Hatt & Charlotte Klonk: Art History: A Critical Introduction to Its Methods. London: Laurence King Publishing, 2006.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig prøve
Kriterier for bedømmelse
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 60
- Forberedelse (anslået)
- 275
- Vejledning
- 1
- Eksamen
- 84
- Total
- 420
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HKUB00351U
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Forårssemesteret 2023
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Henrik Ole Holm (11-6b6871756c6e726b726f70436b7870316e7831676e)
Underviser
Henrik Ole Holm og Casper Thorhauge Mønsted
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students