INF: Søgning og vidensorganisation

Kursusindhold

Kurset omfatter introduktion til grundlæggende teorier,  metoder og modeller indenfor felterne informationssøgning og vidensorganisation.  Kurset giver de studerende: i) en forståelse for kategorier og begreber, og deres forankring i sprog, filosofi og digital modellering, ii) en forståelse for vidensorganisation og information i teori og praksis, iii) konkret erfaring med brug af software til at modellere og organisere en viden, iv) kompetencer i grundlæggende informationssøgning, samt v) forståelse for metoder til informationsanalyse. Kurset tematiserer tillige hvorledes søgning og vidensorganisation knytter sig til informationsarkitektur og metadata.

Engelsk titel

Searching and Knowledge Organization

Målbeskrivelse

Faglige mål:

Ved prøven kan den studerende demonstrere:


Viden om og forståelse af

  • Centrale begreber og teorier om informationssøgning og vidensorganisation
  • principper for kategorisering og klassifikation
  • brugeres informationspraksis

 

Færdigheder i at

  • Redegøre for metoder til undersøgelse af informationspraksis
  • analysere informationsbehov, foretage søgning og analysere søgeresultater
  • designe en informationsarkitektur.

 

Kompetencer i at

  • Planlægge og udføre informationssøgning, -analyse og vidensorganisation
  • evaluere informationssøgnings- og vidensorganisationssystemer.

Holdundervisning, gruppeøvelser, studenteroplæg, workshops, feedback

Eksempler på litteratur:

  • Day, R. E. (2014). Indexing it all, the subject in the age of documentation, information, and data (M. Buckland, J. Furner, & M. Krajewski Eds.). Cambridge, MA: MIT Press.

  • Holmberg, K. (2016). Altmetrics for Information Professionals. Chandos Publishing.

  • Rosenfeld, L., Morville, P., & Arango, J. (2015). Information Architecture: For the web and beyond (4 ed.): O’Reilly.
  • Seidl, M., Scholz, M., Huemer, C., & Kappel, G. (2015). UML@ Classroom. An introduction to object-oriented modeling Heidelberg: Springer.
Mundtlig
Individuel
Kollektiv
Løbende feedback i undervisningsforløbet
ECTS
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Prøveformsdetaljer
Eksaminationssprog: Dansk
Portfolioen består af en række bundne opgaver, der stilles i løbet af semesteret. Se prøvebestemmelser i fagstudieordningen under kursusbeskrivelsen
https:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​informationsstudier/​informationsstudier_ba/​
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 84
  • Forberedelse (anslået)
  • 325,5
  • Total
  • 409,5

Kursusinformation

Undervisningssprog
Dansk
Kursusnummer
HIVB00262U
ECTS
15 ECTS
Niveau
Bachelor
Varighed

1 semester

Placering
Efterår
Skemagruppe
Se skema under kursusbeskrivelsen.
Kapacitet
60 deltagere fordelt på 2 hold
Studienævn
Studienævn for Kommunikation
Udbydende institut
  • Institut for Kommunikation
Udbydende fakultet
  • Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlige
  • Per Frederik Vilhelm Hasle   (9-736875316b64766f68436b7870316e7831676e)
  • Martin Muderspach Thellefsen   (17-6f6374766b7030766a676e6e6768756770426a776f306d7730666d)
  • Grischa Fraumann   (3-6d6c78466e7b7334717b346a71)
Underviser

Samme som kursusansvarlige

Gemt den 11-04-2022

Are you BA- or KA-student?

Are you bachelor- or kandidat-student, then find the course in the course catalog for students:

Courseinformation of students