DAN; Valgfag 3: Sociale medier – æstetik og kommunikation: kultur, politik og identitet
Kursusindhold
På dette kursus går vi dybden med de sociale medier og analysen
af æstetik og kommunikation i forhold til kultur, politik og
identitet ud fra to perspektiver: Den personlige mediefortælling
som den udfoldes på fx Instagram, Twitter, TikTok, Facebook, som en
tværmedial strategisk performance, og deltagerkulturens
kommunikation og fællesskaber fx med brugerkommentarer, memes og
hashtag publics.
Vi skal arbejde med centrale teorier om digital æstetik og
kommunikation, teorier om tværmedialitet og celebritykulturteori,
men også teorier om digital aktivisme og politisk kommunikation.
Vi tager fat i aktuelle samfundsmæssige udfordringer og hvordan de
italesættes og performes på de sociale medier fx klimaforandringer
og krig, samt diskussioner om krop og køn. Det tværmediale
perspektiv omfatter også analyser af, hvordan sociale medier er
forbundet med podcasts, film, tv-serier og dokumentar.
På kurset får du indsigt i de grundlæggende teorier om de sociale
mediers æstetik, kommunikation, celebritykultur og tværmedialitet i
den digitale mediekultur, med fokus på kultur, politik og
identitet, og skal arbejde konkret med kvalitative analytiske
tilgange og metoder.
Social media – aesthetics and communication: Culture, politics and identity
Dansk
Kursusspecifikke mål
Ved prøven kan den studerende demonstrere:
Viden om:
- Sociale medies æstetik og kommunikation med fokus på kultur, politik og identitet.
- Teorier om sociale medier, æstetik, celebritykultur og tværmedialitet samt kvalitative metoder.
Færdigheder i at:
- udfolde sin analytiske og formidlingsmæssige kompetence på sociale medier som personlig mediefortælling, og som æstetisk performance og kommunikation.
- tilrettelægge og gennemføre systematisk selvstændigt studium inden for sociale medier som personlig fortælling og/eller deltagerkultur og fremstille selvstændige iagttagelser og argumenterede refleksioner velstruktureret og vederhæftigt.
Kompetencer i at:
- tilegne sig den terminologi og de videnskabelige arbejdsområder, der knytter sig til de sociale mediers æstetik og kommunikation i forhold til kultur, politik og identitet
- tage kritisk stilling til centrale teoretiske og metodiske positioner inden for de sociale medier med fokus på tværmedialitet og celebritykultur i den digitale mediekultur.
Studieordning
Kurset kan læses under følgende studieordninger på Dansk:
Bacheloruddannelser:
2019-ordningen
2012-ordningen
Undervisningsformen er en kombination af dialogisk holdundervisning, korte forelæsninger og aktiv studenterdeltagelse i form af mundtlige oplæg, gruppearbejde og workshops.
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve
- Prøveformsdetaljer
- Bunden mundtlig prøve med forberedelse
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Hvis kurset tages under Dansk BA 2012-ordningen, er der dog ekstern censur
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 84
- Forberedelse (anslået)
- 210
- Eksamensforberedelse
- 118,5
- Total
- 412,5
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- HDAB0044FU
- ECTS
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
Uden for skemastruktur
- Kapacitet
- 35
- Studienævn
- Studienævnet for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Humanistiske Fakultet
Kursusansvarlig
- Helle Kannik Haastrup (12-6e3471346e6767797a787b76466e7b7334717b346a71)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students