Statistik og kvantitative forskningsdesign II
Kursusindhold
Statistik 2 introducerer statistisk analyser af psykologiske data indsamlet på baggrund af mere komplekse forskningsdesign som f.eks. faktorielt og mixed design. Faget beskæftiger sig med design og de tilhørende statistiske procedurer anvendt til hhv. indsamling og analyse af kvantitative forskningsdata, f.eks. i form af spørgeskemasvar, psykologiske testresultater og objektive målemetoder. Statistik 2 vil således fokusere på statistiske analyser af mere komplekse studier med f.eks. multiple grupper og/eller flere uafhængige variable. Faget giver forståelse for forskningsdesign og statistiske analyser afrapporteret i videnskabelige artikler f.eks. inden for klinisk-, social-, personligheds- og kognitions-psykologi, samt for planlægning og udførelse af statistiske analyser af egen indsamlet empiri.
Fagelementets centrale emner:
- Faktorielt og mixed design
- Udvidet statistisk inferens, dvs. drage konklusioner om ukendte størrelser, parametre, knyttet til populationen.
- Opbygning, anvendelse og evaluering af lineære statistiske modeller.
- Anvendelse af statistik-program, f.eks. SPSS.
Statistics and quantitative research designs II
Efter endt kursus skal den studerende:
Viden
- demonstrere kendskab til det udvalg af forskningsdesign og statistiske metoder præsenteret i kurset.
- redegøre for og forstå mere komplekse forskningsdesign og statistiske resultater.
- kende til et bredt udvalg af muligheder og funktionsmåder i et statistik program, f.eks. SPSS.
Færdigheder
- forholde sig kritisk analyserende til valg af statistiske metoder baseret på et givent forskningsdesign.
- planlægge og udføre statistiske analyser af mere avancerede studier, f.eks. med multiple grupper og/eller flere uafhængige variable.
- opbygge, anvende og evaluere lineære statistiske modeller.
- udføre mere avancerede statistiske analyser ved brug af et statistik-program, f.eks. SPSS
- formidle mere komplekse statistiske konklusioner i fagsprog (f.eks. APA-format).
Kompetencer
- udvælge og anvende hensigtsmæssige statistiske metoder baseret på mere komplekse forskningsdesign til at undersøge psykologiske problemstillinger.
- drage konklusioner på baggrund af de udvalgte og anvendte statistiske metoder.
Undervisningen består af forelæsninger (teori, metode og
empiriske undersøgelser) og øvelseshold (metode og øvelser bl.a.
ved brug af statistisk software).
- Til forelæsningerne forventes den studerende at forberede sig
gennem litteraturstudier. Anbefalet litteratur angives i
forelæsningsplanen.
- På øvelsesholdene gennemgås eksempler på analyse af data og
fortolkning af resultater på baggrund af de i forelæsningerne
introducerede statistisk tests. De studerende får mulighed for at
analysere data på egen hånd med mulighed for feedback. Studerende
får vejledning på holdniveau i forbindelse med udarbejdelse af to
obligatoriske afleveringsopgaver, der udarbejdes i grupper på 3-4
studerende. Der gives skriftlig og/eller mundtlig feedback på
afleveringsopgaverne. Der er mulighed for én
genaflevering.
Det anbefales, men kræves ikke, at Statistik og kvantitiative forskningsdesign I er bestået forud for Statistik og kvantitative forskningsdesign II.
Førsteårsstuderende tilmeldes af administrationen.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
- Prøveformsdetaljer
- Prøven kan kun aflægges som individuel prøve.
- Hjælpemidler
- Skriftlige hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
.
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 28
- Total
- 56
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- APSB21006U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
C
- Kapacitet
- Ca. 35 studerende pr. hold
- Studienævn
- Studienævn for Psykologi
Udbydende institut
- Institut for Psykologi
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Anders Petersen (15-6673696a777833756a796a77786a734575787e33707a336970)
Timetable
- 23F-;Rushold -1;Tone Spang;BA Statistik og kvantitative forskningsdesign II
- 23F-;Rushold -2;Ida Astrid Nilsson;BA Statistik og kvantitative forskningsdesign II
- 23F-;Rushold -3;Eline Baad-Hansen;BA Statistik og kvantitative forskningsdesign II
- 23F-;Rushold -4;Tone Spang;BA Statistik og kvantitative forskningsdesign II
- 23F-;Rushold -5;Cecilie Skovgaard Larsen;BA Statistik og kvantitative forskningsdesign II
- 23F-;Rushold -6;Cecilie Skovgaard Larsen;BA Statistik og kvantitative forskningsdesign II
- 23F-;Rushold -7;Ida Astrid Nilsson;BA Statistik og kvantitative forskningsdesign II
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students