Seminar: Strategisk Værdiansættelse af en Virksomhed
Kursusindhold
Det overordnede formål med seminaret, er at anvende strategisk analyse med henblik på kvantificering af fremtidig vækst for en virksomhed.
- Formålet opnås ved anvendelse af klassiske strategiske modeller til at finde væksten for en virksomhed (eller en mindre del heraf) på mellemlang og lang sigt (budgetperiode og terminalperiode). Denne vækst er netop den der anvendes i klassiske værdiansættelser. Idet der er altoverskyggende fokus på den strategiske del og heraf vækst, er WACC og de regnskabsmæssige elementer ikke relevante i dette seminar.
Seminar: Strategic Valuation of a Firm
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne opfylde de beskrevne læringsmål i kandidatstudieordningen, samt at kunne:
- Strukturere et paper.
- Argumentere og fremlægge argumenter i et paper.
- Analysere teori og data.
- Anvende en analyse på en real-life situation.
- Kvantificere en strategisk analyse
- Videreudvikle konklusionen af en analyse så den er anvendelig og relevant for en person der udfører værdiansættelser i praksis.
I løbet af seminaret øves den studerende i selvstændigt at
- identificere og afklare en problemstilling,
- udsøge og udvælge relevant litteratur,
- udarbejde en skriftlig akademisk opgave og
- præsentere samt diskutere sin opgave med de andre studerende på
seminaret.
Obligatoriske aktiviteter i seminaret:
- Kick-off møde.
- Research og litteratur søgning.
- Skrivning af seminaropgave.
- Præsentation af eget projekt og opgave.
- Opponering på en anden studerendes opgave.
- Aktiv deltagelse i diskussioner på klassen og til
præsentationerne.
Der er ingen egentlig undervisning og den studerende kan ikke
forvente vejledning af underviseren. Hvis underviser giver et par
undervisningsgange eller giver mulighed for vejledning afklares
dette samt forventninger hertil på kickoff-mødet.
Proces:
Det anbefales på det kraftigste, at du allerede før semesterstart
går i gang med at finde et emne at skrive om.
Før præsentationerne skal din næsten færdige seminaropgave uploades
i Absalon, som opponenterne/holdets deltagere skal læse og
kommentere på. Det er vigtigt, at opgaven er så færdig som muligt,
da værdien af feedbacken og kommentarerne til præsentationen er
stærkt forbundet med færdighedsgraden af seminaropgaven.
Efter præsentationerne kan du på baggrund af feedbacken foretage en
MINDRE rettelse af seminaropgaven.
Seminaropgaven uploades derefter i Digitale Eksamensportalen til
bedømmelse senest den under "Eksamen" angivne
frist.
PEST, Porter’s Five Forces, Value Net, VRIO & VRIN, Værdikæde, mm. Dette er klassiske modeller indenfor strategisk analyse og formodes kendt af de studerende.
Det er en forudsætning at den studerende kender til basal
strategisk analyse og basal værdiansættelse af en virksomhed.
Det skal bemærkes at der ikke indgår strategiformulering i dette
seminar, udelukkende strategisk analyse med henblik på
kvantificering af fremtidig vækst for en
virksomhed.
BA i Økonomi eller lignende.
Tidsplan forår 2023:
• Kick-off møde: 9. februar kl. 18:15 – 20:00 (afholdes muligvis
online).
• Frist for aflevering af aftalepapir/projektbeskrivelse: 26.
februar.
• Frist for upload af seminar-opgave i Absalon: En uge før
præsentationerne.
• Præsentationer: I perioden 1. – 23. maj: Aftales nærmere på
kick-off mødet.
• Fælles eksamensdato for alle seminarer: 1. juni kl. 10.00.
Al information vedr seminaret kommunikeres via Absalon inklusiv
hvor aktiviteterne afholdes, hvorved det er vigtigt, at du
selvstændigt opsøger information i Absalon, så snart du er tilmeldt
faget.
Mere information om semesterstart, tilmeldingskrav, skema mm kan findes på uddannelsessiderne for indskrevne kandidatstuderende.
Mere information om seminarer kan findes i KUnet under Planlæg din uddannelse - Studiets opbygning - Seminarer.
Læs om uddannelsen og studieordningen på KA uddannelsen i økonomi.
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig aflevering
- Prøveformsdetaljer
- Seminaropgaven skal være udformet på dansk ifølge formkravene
angivet i studieordningen og på uddannelsessiden for seminarer i
KUNet.
Opgaven kan skrives på engelsk, men præsentationer SKAL foretages på dansk.
_____ - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
til seminaropgaven.
Undervisere definerer, hvilke hjælpemidler er tilladt til præsentationerne.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
_____
Kriterier for bedømmelse
For at opnå den højeste karakter skal den studerende med en fremragende præsentation og med ingen eller få uvæsentlige mangler, demonstrere at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse samt de i studieordningen opstillede punkter for viden, færdigheder og kompetencer.
De studerende bliver bedømt efter tre kriterier, som er struktur, indhold / analyse og anvendelse. Struktur handler om hvor godt argumentationen er gennemført igennem paperet. Indhold / analyse handler om hvor dybt teori og data er analyseret – dette er den traditionelle opfattelse af ”academic rigor”. Slutteligt handler anvendelse om, i hvor høj grad den studerende er i stand til at analysere et ”real life” problem, og anvende strategiske modeller til at løse dette problem på en konkret og relevant måde for praktikeren.
- Kategori
- Timer
- Projektarbejde
- 186
- Seminar
- 20
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- AØKK08348U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
-
Skema: Se "Bemærkninger".
Eksamen og reeksamen: Se "Eksamen". - Kapacitet
- Ubegrænset. Studerende inddeles på hold senere efter nærmere aftale med kursusansvarlig.
- Studienævn
- Økonomisk Studienævn
Udbydende institut
- Økonomisk Institut
Udbydende fakultet
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Mikkel Godt Gregersen (21-777375756f763871796e7e38717c6f716f7c7d6f784a6f6d797838757f386e75)
Underviser
Mikkel Godt Gregersen (mikkelgodt@me.com)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students