Eksamen i livscyklus

Kursusindhold

I denne eksamen evalueres integreret kursus i livscyklus.

Engelsk titel

Exam in the Life Cycle

Uddannelse

Den sundhedsfaglige kandidatuddannelse - obligatorisk

Målbeskrivelse

Eksamen

Viden

  • beskrive barnets sundhed, vækst og udvikling og hvorledes dette kan vurderes, samt integrere denne viden med en forståelse af familiens sociale og sundhedsmæssige forhold, barnets autonomi, pubertet, identitetsdannelse og kønsudvikling.
  • beskrive, på et overordnet plan, de lovmæssige reguleringer indenfor den reproduktive sundhed samt børne-/familieområdet
  • diskutere samarbejde med pårørende ved børns sygdomme og i særlige situationer ved ældre og /eller ved livstruende sygdom
  • beskrive medicinsk og psykologisk behandling ved cancer sygdomme herunder smertebehandling og palliation samt beskrive tab og sorgproces, ændret kropsopfattelse, afslutning af livet samt etiske aspekter i relation hertil
  • redegøre for betydningen af arbejds- og miljømæssige faktorer, individuel livsstil, samt genetiske forhold for graviditet, fosterudvikling, barn og individ set i et livstidsperspektiv
  • beskrive reproduktiv sundhed i et biomedicinsk, sundhedsfaglig og samfundsmæssigt perspektiv, herunder antikonception, fertilitet, prænatal screening, abort, graviditet, fødsel og familiedannelse
     

Færdigheder

  • begrunde et nuanceret syn på reproduktiv sundhed i et etisk perspektiv herunder på prænatal screening og ekstrem præmaturitet
  • begrunde et nuanceret syn på familiedannelse og -dynamik, nyere familie former, herunder etiske betragtninger

 

Kompetencer

  • begrunde forslag til design til belysning af forskellige forskningsspørgsmål og redegøre for overvejelser til en tilhørende protokol
ECTS
5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 35 minutter med opsyn.
Mundtlig prøve med 35 minutters forberedelse med eksamination i en af de godkendte porteføljebeskrivelser, som udtrækkes ved forberedelsen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden

  • beskrive barnets sundhed, vækst og udvikling og hvorledes dette kan vurderes, samt integrere denne viden med en forståelse af familiens sociale og sundhedsmæssige forhold, barnets autonomi, pubertet, identitetsdannelse og kønsudvikling.
  • beskrive, på et overordnet plan, de lovmæssige reguleringer indenfor den reproduktive sundhed samt børne-/familieområdet
  • diskutere samarbejde med pårørende ved børns sygdomme og i særlige situationer ved ældre og /eller ved livstruende sygdom
  • beskrive medicinsk og psykologisk behandling ved cancer sygdomme herunder smertebehandling og palliation samt beskrive tab og sorgproces, ændret kropsopfattelse, afslutning af livet samt etiske aspekter i relation hertil
  • redegøre for betydningen af arbejds- og miljømæssige faktorer, individuel livsstil, samt genetiske forhold for graviditet, fosterudvikling, barn og individ set i et livstidsperspektiv
  • beskrive reproduktiv sundhed i et biomedicinsk, sundhedsfaglig og samfundsmæssigt perspektiv, herunder antikonception, fertilitet, prænatal screening, abort, graviditet, fødsel og familiedannelse
     

Færdigheder

  • begrunde et nuanceret syn på reproduktiv sundhed i et etisk perspektiv herunder på prænatal screening og ekstrem præmaturitet
  • begrunde et nuanceret syn på familiedannelse og -dynamik, nyere familie former, herunder etiske betragtninger

 

Kompetencer

  • begrunde forslag til design til belysning af forskellige forskningsspørgsmål og redegøre for overvejelser til en tilhørende protokol
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 36
  • Holdundervisning
  • 18
  • Forberedelse (anslået)
  • 151
  • Eksamen
  • 1
  • Total
  • 206