Implementering af forskningsbaseret viden om neurorehabilitering - organisation og forandring
Kursusindhold
Kursets formål er at introducere de studerende til
implementering af optimeret neurorehabilitering i praksis, og til
de udfordringer der eksisterer i forbindelse med dette.
Undervisningen vil derfor bygge på teori om organisationer og
organisationspsykologi, barrierer i forbindelse med implementering
samt teknologiske løsninger. På kurset vil der være fokus på
nedenstående specifikke emner:
- Organisering af neurorehabilitering i forskellige sektorer
- Implementering af neuroplasticitets baseret neurorehabilitering
- Transition – patientens vej fra central enhed til eget hjem
- Sikring af en multidiciplinær tilgang til neurorehabilitering i forskellige sektorer
- Psykologiske faktorer ved neurorehabilitering
- Organisationer, herunder forandringsledelse
- Anvendelse af velfærdsteknologi i neurorehabilitering
- Evaluering af effekten af organisationsforandringer set fra et organisatorisk perspektiv, et fagprofessionelt perspektiv eller brugerperspektiv
Implementation of research-based knowledge of neurorehabilitation - Organisation and change
Master i neurorehabilitering https://neurorehab.ku.dk/
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
- Redegøre for udvalgte teoretiske retninger inden for organisationsteori og -psykologi
- Redegøre for, og forholde sig kritisk til organisering af neurorehabilitering i forskellige sektorer
- Redegøre for og diskutere anvendelse af velfærdsteknologi i
neurorehabilitering
Færdigheder
- Analysere, diskutere og vurdere andres og egne rehabiliteringsindsatser
- Anvende begreber inden for organisationsteori og -psykologi og sætte dem i relation til neurorehabilitering i teori og praksis
- Applicere kursets teorier og begreber på aktuelle cases fra egen praksis
- Argumentere for neuroplasticitets baseret neurorehabilitering
- Formidle forskningsbaseret viden til andre faggrupper
Kompetencer
- Implementere forandringer i en praksis eller organisation i forhold til optimering af neurorehabiliteringsindsatsen
- Strukturere og iværksætte forslag der ud fra teori om organisationers opbygning og samspil mellem organisationer, kan anvendes til at forbedre praksis
- Igangsætte og indgå i et multidisciplinært samarbejde om neurorehabiliteringsindsatser
On-campus undervisning, gruppearbejde samt e-læring
Litteraturlisten findes på e-læringsportalen Absalon
Ansøgere skal have baggrund i følgende uddannelser:
professionsbacheloruddannelsen i ergoterapi, fysioterapi,
sygeplejerske, bachelor- eller
kandidatuddannelse i medicin og lignende sundhedsvidenskabelige
uddannelser, samt bachelor- eller kandidatuddannelse i psykologi.
Dimittender med en bachelor- eller kandidatuddannelse i idræt kan
optages på baggrund af dokumentation for beståede studieaktiviteter
inden
for det neurovidenskabelige fagområde.
Det anbefales at alle e-læringsmoduler i Absalon er gennemført før deltagelse i eksamen
Ansøg her
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 45 min.Mundtlig gruppeprøve, 45 minutter pr. gruppe
- Hjælpemidler
- Uden hjælpemidler
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
- Redegøre for udvalgte teoretiske retninger inden for organisationsteori og -psykologi
- Redegøre for, og forholde sig kritisk til organisering af neurorehabilitering i forskellige sektorer
- Redegøre for og diskutere anvendelse af velfærdsteknologi i
neurorehabilitering
Færdigheder
- Analysere, diskutere og vurdere andres og egne rehabiliteringsindsatser
- Anvende begreber inden for organisationsteori og -psykologi og sætte dem i relation til neurorehabilitering i teori og praksis
- Applicere kursets teorier og begreber på aktuelle cases fra egen praksis
- Argumentere for neuroplasticitets baseret neurorehabilitering
- Formidle forskningsbaseret viden til andre faggrupper
Kompetencer
- Implementere forandringer i en praksis eller organisation i forhold til optimering af neurorehabiliteringsindsatsen
- Strukturere og iværksætte forslag der ud fra teori om organisationers opbygning og samspil mellem organisationer, kan anvendes til at forbedre praksis
- Igangsætte og indgå i et multidisciplinært samarbejde om neurorehabiliteringsindsatser
Kurser fra Master- og Diplomuddannelser
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 0
- Holdundervisning
- 0
- Forberedelse (anslået)
- 0
- E-læring
- 0
- Eksamen
- 0
- Total
- 0
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SNRM20004U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Master
- Varighed
-
1 semester
- Placering
- Efterår
Udbydes næste gang i efteråret 2021
- Skemagruppe
-
Kurset består af 5 moduler, hvor modul 1 (2 dage) og 5 (2 dage) er on-campus undervisning på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.
Modul 2-4 er e-læringsmoduler.
Detaljeret program findes på e-læringsportalen Absalon. - Kapacitet
- 30
- Studienævn
- Studienævnet for Masteruddannelserne ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Udbydende institut
- Institut for Neurovidenskab
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlige
- Jens Bo Nielsen (9-6c64706b676e7567704275777066306d7730666d)
- Jakob Lorentzen (10-6d6f72756871777d68714376787167316e7831676e)
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students