Eksamen i hjerte, kredsløb og lunger

Engelsk titel

Exam in Cardiovascular and Pulmonary Systems

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i medicin - obligatorisk

Ved eksamen evalueres kursus i hjerte, kredsløb og lunger.

Arbejdsbelastningen for eksamen i hjerte, kredsløb og lunger er registreret under kursus i hjerte, kredsløb og lunger.

ECTS
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer
---
Hjælpemidler
Kun visse hjælpemidler tilladt

Metabolisme plancher, Documenta Biochimica og Documenta Physiologica omdeles.
Adgang til VIRMIK.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden:

  • Beskrive hjertets, lungernes og luftvejenes makroskopiske og mikroskopiske anatomi samt embryonale udvikling
  • Forklare fostrets respiration og kredsløb, herunder samspillet med placenta, og forklare omlægningerne ved fødslen samt redegøre for de mest almindelige udviklingsanomalier
  • Redegøre for hjertets elektriske aktivitet, dels på det cellulære niveau (celletypernes elektrofysiologi i atrier, knuder og ledningsbaner samt impulsudbredningen), dels på det molekylære niveau (kanaler og ionstrømme) og på helkropsniveau (baggrunden for elektrokardiografien)
  • Beskrive de mest almindelige rytmeforstyrrelser, herunder brady- og takykardi, AV-blok og atrie- og ventrikelflimmer
  • Redegøre for hæmodynamikkens grundbegreber (viskositet, laminar strømning, turbulens, Poiseuilles lov, tyngdens indflydelse, konverteringer mellem trykenergi, kinetisk energi og potentiel energi)
  • Redegøre for arteriesystemets funktion og for arterioletonus, herunder vindkedelfunktionen, betydningen af compliance og perifer modstand for blodtrykkene (systolisk, diastolisk og middelblodtryk), autoregulering og flowmedieret dilatation
  • Redegøre for hjertets pumpefunktion og perfusion, pre- og afterload, trykudviklingen og trykgradienter, herunder eksitations-kontraktions-kobling i hjertemuskelceller, Frank-Starling relationen og begrebet kontraktilitet
  • Redegøre for hjertets arbejde, herunder fibrenes længde-spændingsrelation, betydningen af pre- og afterload og den neurohumorale kontrol
  • Redegøre for pre- og afterload samt beskrive trykudviklingen og trykgradienterne i hjertet
  • Redegøre for stoftransporten over kapillærendothelet samt for dettes aktive funktioner
  • Redegøre for vene og lymfesystemets funktioner
  • Beskriv elektrokardiografi, herunder akser, nomenklatur, intervaller samt for det patologiske EKG i hovedtræk
  • Redegøre for akut og kronisk blodtryksregulering, herunder baroreceptorfunktion, betydningen af det sympatiske nervesystem samt renin-angiotensin systemet og nyrens rolle via reguleringen af natrium og ekstracellulærvolumen
  • Redegøre for kompensatoriske mekanismer ved blødning
  • Redegøre for de enkelte organers perfusion
  • Redegøre i hovedtræk for kredsløbsreguleringen ved hjerteinsufficiens og shock
  • Redegøre for respirationsgassernes fysiske forhold for at forklare deres bevægelser i respirationssystemet samt i kredsløb og væv
  • Redegøre for begreberne ventilation, alveolær ventilation, dødt rum, iltoptagelse, ventilatorisk udvekslingskvotient (RER), og kuldioksidudskillelse samt beregne disse størrelser ud fra målinger på eksspirationsluft
  • Redegøre for respirationens mekanik under normale forhold
  • Redegøre for pulmonale og non-pulmonale årsager til vævshypoksi
  • Kunne anvende de klinisk vigtigste respirationsfysiologiske begreber korrekt, herunder hyper- og hypoventilation, taky- og bradypnø, samt hyper- og hypopnø
  • Beregne, og redegøre for det fysiologisk grundlag og tolkning af den alveolær-arterielle iltdifference (AaDO2)
  • Redegøre for lungernes ventilations-perfusionforhold, herunder betydningen af  uens ventilations-perfusionsfordeling for den pulmonale gasudveksling
  • Redegøre for diffusionen af respirationsgasser i lunger og væv
  • Redegøre kvalitativt og kvantitativt for transporten af ilt og kuldioxid i blodet
  • Redegøre for respirationens regulering, herunder respirationens automati, den kemiske og nerurale regulering samt adaptation til ændringer i indåndingsluftens sammensætning og tryk
  • Redegøre for det fysiologiske grundlag for inddelingen i restriktive og obstruktive lungelidelser
  • Beskrive udførelses af en udvidet lungefunktionsundersøgelse med dynamisk spirometri, og helkropspletysmografi, og forstå det fysiologiske grundlag fra de væsentligste udledte parametre, herunder statiske og dynamiske lungevolumina og -kapaciteter
  • Redegøre for lungernes betydning i neutralitetsreguleringen og redegøre kvalitativt og kvantitativt for simple syre-baseforstyrrelser, herunder kompensationsmekanismer.
  • Redegøre kvalitativt og kvantitativt (direkte og indirekte kalorimetri) for energiomsætningen, dens måling og dens regulering under forskellige forhold samt bestemmelse af den basale energiomsætningshastighed
  • Redegøre kvalitativt og kvantitativt for tilpasningen af ventilation og kredsløb til muskelarbejde (inklusive iltgæld)
  • Redegøre for energiomsætningen under fysisk arbejde.
  • Redegøre for energiomsætningens vigtigste stofskifteveje inklusive omsætning af alkohol og i denne sammenhæng begreberne respiratorisk kvotient (RQ) og respiratorisk udvekslingskvotient (RER)
  • Redegøre for temperaturreguleringen
  • Redegøre for organismens varmeproduktion og varmetab
  • Redegøre for reguleringen af varmebalancen
  • Redegøre for feber samt organismens reaktioner på hypo- og hypertermi
  • Redegøre for makronæringsstof- og energiindtag i inaktive og fysisk aktive voksne

 

Færdigheder

  • Genkende og benævne hjertets makroskopiske og mikroskopiske strukturer
  • Genkende og benævne lungernes makroskopiske og mikroskopiske strukturer
  • Genkende og benævne luftvejenes makroskopiske og mikroskopiske strukturer
  • Bestemme konditallet (V̇O2-max) direkte og indirekte
  • Bestemme O2-gælden efter arbejde
  • Beskrive bestemmelse af ”arterielle” PO2, PCO2 og pH-værdier under muskelarbejde
  • Demonstrere respiratorisk acidose og alkalose samt metabolisk acidose på forsøgspersonen
  • Grundlæggende kunne forstå sammenhængen mellem ventilation, dødt rum, alveolære O2- og CO2-fraktioner og -tensioner, O2-optagelse, CO2-afgivelse , blodgasser og syre-baseforhold

 

  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 4
  • Total
  • 4