Studieophold på apotek (30 ECTS)
Kursusindhold
Under studieopholdet deltager den studerende i apotekets daglige opgaver i forbindelse med lægemiddelekspedition og klinisk farmaceutiske ydelser herunder sundhedsydelser (medicingennemgange, medicinsamtaler, tjek på inhalation mv), ligesom den studerende også får indblik i apotekets ledelse, økonomi og organisering. Kvalitetssikring, patientsikkerhed, indblik i farmaceutens rolle i den primære sundhedssektor samt møder med andet sundhedspersonale indgår ligeledes i studieopholdet.
Den studerende og dennes vejleder på apotek udarbejder i fællesskab
en plan for studieopholdets indhold herunder den tidsmæssige
fordeling og placering af den studerendes studierelaterede opgaver.
Studieopholdet tilrettelægges således, at den studerende får
lejlighed til at indleve sig i apotekets interne og eksterne
funktioner.
Under studieopholdet indgår den studerende tillige i apotekets
specielle opgaver, som foregår internt på apoteket eller i eksternt
samarbejde med patienter og fagpersoner. Herudover skal den
studerende under studieopholdet gennemføre selvstændige
studieopgaver, dels i form af særlige opgaver der har relation til
apotekets hverdag, dels i form af en obligatorisk udstationering.
På PharmaSchool indgår endvidere et introduktions- og et
teoriforløb, som er en del af studieenheden. Disse forløb
indeholder forelæsninger, praktiske øvelser og gruppearbejde inden
for b.la. følgende emner: Kommunikationsteori og -praksis, ledelse
og organisering på apotek, sygehusfarmaci, klinisk farmaci,
patientsikkerhed, sundhedsydelser, patientsikkerhed,
medicingennemgange, patientperspektiv, tværfagligt samarbejde,
selvmedicinering/egenomsorg, skrankeekspedition, refleksioner,
farmakoterapi, apoteksøkonomi, apotekets rolle,
etik mm.
Pharmacy Internship (30 ECTS)
kandidatuddannelsen i farmaci - obligatorisk
Studieopholdet har til formål:
- at få de studerende til at tilegne sig viden og at reflektere over den tilegnede viden i en praksissituation.
- at give de studerende træning og færdigheder i ekspedition af lægemidler og kommunikation med patienter og fagpersoner.
- at give de studerende kendskab til klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende aktiviteter på apoteket og i den øvrige sundhedssektor.
- at bringe de studerende i kontakt med patienter og øvrige brugere af sundhedsvæsenet.
- at give de studerende mulighed for at indleve sig i farmaceutens rolle, herunder arbejds- og ansvarsområder, på apoteket, i den primære og sekundære sundhedssektor og i det tværfaglige samarbejde i det lokale sundhedsvæsen.
- at få de studerende til at integrere og afprøve i praksis den teoretiske viden fra forudsætningsfagene.
LÆRINGSMÅL:
Viden
a. Kan redegøre for hovedpointer indenfor følgende farmaceutisk praktiske vidensområder
- lægemiddelekspedition og -distribution, kundekommunikation og faglig rådgivning
- klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- rationel farmakoterapi, sundhedsydelser, selvmedicinering/egenomsorg og patientsikkerhed
- tværfagligt samarbejde i sundhedsvæsenet
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
- formidling til og kommunikation med forskellige målgrupper
- kvalitetsaspekter ifm. lægemiddelhåndtering
- etiske lægemiddelproblemstillinger
Færdigheder
a. Har præsteret og beskrevet færdigheder indenfor følgende farmaceutiske praksisemner:
- lægemiddelekspedition og -distribution, kundekommunikation og faglig rådgivning,
- klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- rationel farmakoterapi, sundhedsydelser, selvmedicinering/egenomsorg og patientsikkerhed
- tværfagligt samarbejde i sundhedsvæsenet
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold i en virksomhed og i et lokalområdes sundhedsvæsen
- formidling til og kommunikation med forskellige målgrupper
- kvalitetsaspekter ifm. lægemiddelhåndtering
- etiske lægemiddelproblemstillinger
b. Kan demonstrere gode skriftlig og mundtlig formidlingsevner
c. Kan demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed
Kompetence
a. Har udviklet refleksive evner i forhold til:
- egen faglig udvikling via de konkrete opgaver på apoteket
- overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket specifikt og i sundhedssektoren generelt
- at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n)
erhvervede viden og færdigheder
b. Kan demonstrere evne til socialisering i forhold til:
- at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere
- at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
- at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
- at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere
- at kunne perspektivere tillært viden og færdigheder på et samfundsniveau
6 måneder på apotek. På Fakultetet afholdes desuden et introduktions- og et teoriforløb, som er en del af studieenheden.
- Udvalgte love og regler vedrørende apotekervæsen og lægemiddeldistribution
- Tindall WN, Skrabal MZ, Kimberlin CL Communication Skills in Pharmacy Practice, Wolters Kluwer Health; seneste udgave
- Materialer på kursushjemmesiden i forbindelse med Start på apotek-dagene og Københavnerugen
- Samtlige undervisningsmaterialer fra forudsætningsfagene
Henvendt studerende uden en nordisk gymnasial uddannelse:
Studieprøven i dansk skal være bestået med mindst karakteren 7 i
hver af prøvens fire delelementer.
Henvendt meritansøgere:
Studieopholdet er tilrettelagt under den forudsætning, at de
studerende har opnået viden svarende til indholdet i følgende
fagelementer: SFAK20017U Toxicology and Drug Safety, SFAKB0021U/E
Pharmaceutical Policy og SFAK20019U Farmakoterapi.
Løbende feedback = løbende refleksion over egen læring. Aktiviteten lægges ud til vejlederne på apotek, som i forvejen har løbende dialog med den studerende.
Ifm. københavnerugen giver de studerende hinanden mundtlig feedback.
Der gives 5 minutters individuel mundtlig feedback pr. studerende ifm. den mundtlige afsluttende evaluering.
Udbydes til merit- og tompladsstuderende. Søg via disse links:
http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/meritstuderende/
http://sund.ku.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/enkeltfag/
Der er kun begrænset eller ingen pladser til eksterne studerende.
- ECTS
- 2,5 ECTS
- Prøveform
-
KursusdeltagelseKursusattest SFAK20021E (2,5 ECTS) - Løbende bedømmelse bestås ved at den studerende
har indsendt "Attest for gennemført studieophold" underskrevet af vejleder på apoteket. - Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at kunne opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Viden
-
udvise et passende fagligt vidensniveau (dybde)
Færdigheder
-
overholde opstillet tidsplan
-
udføre en tilfredsstillende afrapportering, både løbende og ifm. aktivitetsoversigtsudfyldelse
-
beskæftige sig med emner, der dækker kursusbeskrivelsens målbeskrivelse (bredde)
-
udvise et passende fagligt færdighedsniveau
-
gennemgå en faglig udvikling
-
udføre skrankeekspeditioner og medicingennemgange
Kompetencer
-
udvise et fagligt engagement
-
blive integreret på et apoteket
- ECTS
- 12,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig afleveringEn opgave af max 9 siders omfang skal omhandle:
• En lægemiddelekspeditionsmæssig/etisk problemstilling
• En organisatorisk/ledelsesmæssig/økonomisk problemstilling
• En valgfri problemstilling - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Viden
Kunne redegøre for hovedpointer indenfor størstedelen af de i målbeskrivelsen anførte følgende vidensemner:
- lægemiddelekspedition og -distribution, kundekommunikation og faglig rådgivning
- klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- rationel farmakoterapi, sundhedsydelser, selvmedicinering/egenomsorg og patientsikkerhed
- tværfagligt samarbejde i sundhedsvæsenet
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
- formidling til og kommunikation med forskellige målgrupper
- kvalitetsaspekter ifm. lægemiddelhåndtering
- etiske lægemiddelproblemstillinger
Færdigheder
a) Kunne beskrive færdigheder indenfor størstedelen af de i målbeskrivelsen anførte farmaceutiske praksisemner:
- lægemiddelekspedition og -distribution, kundekommunikation og faglig rådgivning,
- klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- rationel farmakoterapi, sundhedsydelser, selvmedicinering/egenomsorg og patientsikkerhed
- tværfagligt samarbejde i sundhedsvæsenet
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
- formidling til og kommunikation med forskellige målgrupper
- kvalitetsaspekter ifm. lægemiddelhåndtering
- etiske lægemiddelproblemstillinger
b) Samt kunne fremvise gode skriftlige formidlingsevner, og demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed.
Kompetencer
a) Kunne beskrive refleksive evner i forhold til:
- egen faglig udvikling via de konkrete opgaver på apoteket
- overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket specifikt og i sundhedssektoren generelt
- at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n) erhvervede viden og færdigheder
b) Kunne demonstrere evne til socialisering i forhold til:
- at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere
- at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
- at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
- at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere
- at kunne perspektivere den tillærte viden og færdigheder på et samfundsniveau
- ECTS
- 15 ECTS
- Prøveform
-
Mundtlig prøve, 30 min.Den studerende forbereder præsentationer inden for alle nedenstående seks prædefinerede emner og medbringer disse præsentationer til den mundtlige eksamination:
1) klinisk farmaceutiske ydelser
2) patientperspektivet
3) tværfagligt samarbejde
4) kommunikation/undervisning/formidling
5) rationel farmakoterapi/kvalitet/patientsikkerhed
6) ledelse/organisation/økonomi
I forbindelse med den mundtlige eksamination trækker den studerende et af ovenstående 6 emner ved at slå med en terning. Derefter giver den studerende sin præsentation og bliver efterfølgende eksamineret med udgangspunkt i præsentationen og i et af de øvrige emner. Præsentationerne skal have hovedvægt på refleksive og læringsmæssige aspekter ift. de konkrete genstandsfelter. - Hjælpemidler
-
Det er tilladt at medbringe USB stik med præsentationer af de 6 prædefinerede emner (beskrevet ovenfor), ligesom den studerende også må medbringe talepapir og pointer til pc.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende:
Viden
a. kunne redegøre for hovedpointer indenfor minimum to af de i målbeskrivelsen anførte følgende vidensemner:
- lægemiddelekspedition og -distribution, kundekommunikation og faglig rådgivning
- klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- rationel farmakoterapi, sundhedsydelser, selvmedicinering/egenomsorg og patientsikkerhed
- tværfagligt samarbejde i sundhedsvæsenet
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
- formidling til og kommunikation med forskellige målgrupper
- kvalitetsaspekter ifm. lægemiddelhåndtering
- etiske lægemiddelproblemstillinger
Færdigheder
a. kunne beskrive færdigheder indenfor minimum to af de i målbeskrivelsen anførte farmaceutiske praksisemner:
- lægemiddelekspedition og -distribution, kundekommunikation og faglig rådgivning,
- klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
- rationel farmakoterapi, sundhedsydelser, selvmedicinering/egenomsorg og patientsikkerhed
- tværfagligt samarbejde i sundhedsvæsenet
- organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold på apoteket
- formidling til og kommunikation med forskellige målgrupper
- kvalitetsaspekter ifm. lægemiddelhåndteringetiske lægemiddelproblemstillinger
b. samt kunne fremvise gode mundtlige formidlingsevner, og demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed.
Kompetencer
a. kunne beskrive refleksive evner i forhold til:
- egen faglig udvikling via de konkrete opgaver på apoteket
- overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket specifikt og i sundhedssektoren generelt
- at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle de(n) erhvervede viden og færdigheder
b. kunne demonstrere evne til socialisering i forhold til:
- at indgå i samarbejde med medarbejdere på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere
- at udføre aktiviteter med anvendbarhedspotentiale for apoteket – herunder selvstændigt at kunne gennemføre direkte kundeekspeditioner i skranken
- at følge op på faglige input fra medarbejdere på apoteket
- at formidle dele af de(n) erhvervede viden og færdigheder tilbage til apotek og/eller relevante samarbejdspartnere
- at kunne perspektivere den tillærte viden og færdigheder på et samfundsniveau
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 35
- Forberedelse (anslået)
- 39
- Ekskursioner
- 130
- Praktik
- 565
- Vejledning
- 55
- Total
- 824
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- SFAK20021U
- ECTS
- Se eksamensbeskrivelse
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
-
(26 uger).
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
-
26 uger på forårssemestret.
- Kapacitet
- 180 studerende.
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Farmaci
Udbydende fakultet
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Lotte Stig Nørgaard (14-6f72777768317172756a646475674376787167316e7831676e)
Studiesekretær: Anja Brohammer
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students