Faunaens vilkår i kulturlandskabet
Kursusindhold
Kurset behandler dyrepopulationers ressourcekrav og ressourcetilgængelighed i forskellige landskabstyper med vægt på sammenhængen mellem fauna og vegetationsstruktur, kulturpåvirkning og landskabsanvendelse. Populationsændringer og bestandsdynamik belyses i forhold til habitatkrav og habitatkvalitet. Der arbejdes både teoretisk og praktisk med biodiversitet, årsager til diversitetsændringer og metoder til registrering og overvågning af habitattilstand samt disses anvendelse i bæredygtig naturforvaltningen. Faunaens påvirkelighed af landskabets anvendelse med fokus på jordbrugets driftsformer, hjælpestofanvendelse samt bedrifts- og markstruktur behandles. Som underbygning giver kurset en oversigt over abiotiske, herunder især klimatiske, forholds indflydelse på dyrs udvikling, formering og overlevelse, og der vil blive lagt vægt på dyrepopulationers fødebehov og præference i relation til fødemængde og -kvalitet. Samspil mellem dyr og planter behandles med udgangspunkt i plantesamfund, vegetationsstruktur og dyrkningsformer, hvor der lægges vægt på værtplantelokalisering, værtplantekvalitet, planteforsvar og tilpasning. Samspil indenfor og mellem dyrearter vil især fokusere på social struktur, territorialitet, adfærdsregulering og konkurrence. Effekter af indvandring og introduktion af dyrearter, bl.a. i sammenhæng med naturgenopretning, invasive arter og samspil behandles i udvalgte cases. Fragmentering af dyrepopulationer som følge af landskabsændringer og landskabsanvendelse vil være et centralt emne i kurset, og metapopulationer, patchdynamik og habitatfragmentering behandles i relation til populationers sårbarhed og spredningsevne. I løbet af kurset vil de studerende gennem praktiske øvelser og ekskursion samt via udvalgte cases og artikelsamlinger tilegne sig kendskab til en række vilde dyrearter og dyresamfund knyttet til de vigtigste kultur- og halvkulturlandskabstyper, herunder græsningsarealer, enge, hegn og andre småbiotoper, i successionslandskaber som moser og heder, samt i forskellige typer af skov.
Conditions for Fauna in the Managed Landscape
Bacheloruddannelsen i landskabsarkitektur
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Kursets overordnede formål er at tilvejebringe
biologisk-økologisk forståelse af naturgivne og menneskeskabte
betingelser for dyrepopulationer i kulturpåvirkede og
produktionsorienterede økosystemer samt kendskab til og viden om et
repræsentativt udsnit af dansk landfauna.
Efter kurset forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Beskrive fragmentering og dens effekter og definere
metapopulationer.
- Nævne et udvalg af den danske landfaunas arter og beskrive deres
biologiske og økologiske egenskaber og krav.
- Nævne vigtige danske dyresamfund i kultur- og
halvkulturlandskabet.
Færdigheder:
- Analysere og sammenligne givne områdes muligheder for dyreliv.
- Analysere faunaforhold ud fra forelagte data og vurdere
resultaterne i relation til naturovervågning.
- Kommunikere analyseresultater vedrørende faunaens status i
kultur- og halvkulturlandskabet.
Kompetencer:
- Bedømme og diskutere landskabsanvendelsens indflydelse på
naturindholdet med fokus på faunaen.
- Diskutere biodiversitet og naturbeskyttelse under sammenholdelse
af og stillingtagen til økologiske, kulturelle og værdimæssige
forhold.
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser, opgaver og ekskursion. Der udarbejdes tillige et mindre projekt (i gruppe). Forelæsningerne formidler teoretisk stof, der viderebehandles i kursets øvrige dele. Kursets praktiske øvelser omfatter demonstration af fugle og pattedyr og bestemmelse af hvirvelløse dyr samt kvalitative og kvantitative analyser af materiale. De praktiske øvelser vil alle foregå som gruppearbejde. Ved kursets teoretiske øvelser diskuteres artikler, og der arbejdes med udvalgte cases, som udmøntes i individuelle afleveringer. På ekskursion demonstreres nogle karakteristiske danske landskabstyper og de dyresamfund, der er tilknyttet vegetationen. Endelig udarbejdes et projekt, baseret på et praktisk-analytisk arbejde, hvor de studerende bearbejder en valgt, specifik problemstilling knyttet til et udvalgt habitat.
Kompendie med udvalgte kapitler fra 3-4 hovedlærebøger i økologi suppleret med et antal artikler og enkelte noter, som meddeles ved kursusstart. Se Absalon for nærmere detaljer
"Naturressourcer og Økologi", "Dyrs og Planters Diversitet" eller et tilsvarende kursus
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Prøveform
-
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.33% af karakteren for projektopgaven og 67% for den skriftlige eksamen.
Kurset er udtaget til ITX-eksamen. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Da eksamen afholdes på ITX, stiller ITX computere til rådighed. Egen computer, tablet eller mobiltelefon må IKKE medbringes. Hvis lærebøger og noter er tilladte ifølge kursusbeskrivelsen skal de medbringes i papirform eller uploades før eksamen til ITX-systemet via Digital Eksamen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne examinatorer
Kriterier for bedømmelse
Opfyldelse af fagets mål
Enkeltfag dagtimer (tompladsordning)
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 30
- Forberedelse (anslået)
- 47
- Teoretiske øvelser
- 40
- Praktiske øvelser
- 20
- Ekskursioner
- 12
- Projektarbejde
- 54
- Eksamen
- 3
- Total
- 206
Kursusinformation
- Undervisningssprog
- Dansk
- Kursusnummer
- NPLB14000U
- ECTS
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
-
1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
-
A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kapacitet
- Ingen begrænsning
Der kan være færre pladser i eftertilmeldingsperioden - Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer, Miljø og Husdyr
Udbydende institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Udbydende fakultet
- Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Kursusansvarlig
- Lene Sigsgaard (3-7c758350807c757e3e7b853e747b)
Underviser
Per Moestrup Jensen
Are you BA- or KA-student?
Courseinformation of students